Rozrywka

Ciekawsze gry strategiczne dzięki nowym technologiom

Jason Johnson Freelance writer and editor

Producenci gier wykorzystują najnowocześniejsze procesory i oprogramowanie do tworzenia niezwykle wciągających i złożonych gier.

Wyobraźmy sobie międzyplanetarne pole bitwy rozciągające się na cały kontynent, z armią czołgów, myśliwców i konwojów zaopatrzeniowych, która niszczy wszystko, co stanie jej na drodze. Z lotu ptaka widzimy mapę, na której rosnące siły wroga przegrupowują się w myśl jakiejś złożonej strategii bitewnej, która zmienia się dynamicznie w czasie rzeczywistym w odpowiedzi na posunięcia gracza.

Ta gra to „Ashes of the Singularity”, wyznaczająca kierunek zmian w branży gier strategicznych związanych z nowymi możliwościami rozgrywki.

„Ashes of the Singularity” jest jedną z pierwszych gier na komputery PC wykorzystujących ogromny skok wydajności procesorów wielordzeniowych, do jakiego doszło za sprawą DirectX 12 – zestawu funkcji API firmy Microsoft do obsługi gier i aplikacji multimedialnych. W najnowszej wersji DirectX firma Microsoft we współpracy z firmą Intel poprawiła jeszcze obsługę wielowątkowości i przetwarzania równoległego.

Wielowątkowość procesorów Intel Core polega na tym, że każdy pojedynczy fizyczny rdzeń procesora pełni funkcję dwóch rdzeni logicznych. Natomiast o przetwarzaniu równoległym mówimy wtedy, gdy równocześnie wykonywanych jest wiele obliczeń, gdy skomplikowane obliczenia dzieli się na kilka prostszych i wykonuje w tym samym czasie.

Te nowe zdobycze technologiczne umożliwiają producentom opracowywanie bardziej złożonych gier, które wymagają wydajniejszych i szybszych komputerów.

Ashes_great_battle-uk

„»Ashes of the Singularity« to jedna z tych gier, które pojawiają się raz na kilka lat i – rzucając nas na kolana – przypominają nam właściwe znaczenie słowa »strategia«” – powiedział TJ Shafer, recenzent serwisu IGN, chwaląc grę za nacisk, jaki położono w niej na myślenie strategiczne. „Gra jest trudna, wciągająca i wymaga opracowania strategii, przez co nawet kiedy w nią nie gram, łapię się na obmyślaniu składu armii, budowy formacji i posunięć taktycznych”.

 

Technologie dla graczy

Coraz lepsze procesory graficzne umożliwiają tworzenie nowych gier o niewiarygodnej grafice. Układy graficzne obsługują renderowanie skomplikowanej grafiki trójwymiarowej i umożliwiają zastosowanie w grach gładkich, dopracowanych tekstur, dzięki czemu przedstawiony w nich świat wygląda albo realistycznie, albo nieziemsko.

Ashes_desert_war-uk

Inne nowe funkcje lub elementy interakcji w grach obsługuje już sam mózg komputera, czyli procesor. Procesory doskonale sobie radzą z odwzorowaniem zjawisk opartych na prawach fizyki (na przykład sunących po niebie chmur lub łopoczącej na wietrze flagi) oraz z obsługą sztucznej inteligencji, czyli dostosowywaniem rozgrywki do ruchów gracza. Dlatego też w najbardziej wciągające gry typu „Ashes” najlepiej gra się na platformie wyposażonej zarówno w szybki, wielordzeniowy procesor, jak i w wydajny układ graficzny.

Obecnie większość nowoczesnych procesorów do komputerów PC ma kilka rdzeni, co stwarza programistom pole do popisu przy tworzeniu gier zdolnych ujarzmić moc obliczeniową wielu procesorów.

Pracę ułatwia im udostępniony w 2015 roku zestaw funkcji DirectX 12, który pozwala na wykorzystanie kilku rdzeni naraz do obsługi inteligentnych, reagujących na posunięcia gracza elementów rozgrywki. Umożliwia on programistom korzystanie z wielu rdzeni jednocześnie, a układowi graficznemu ułatwia płynniejszą obsługę wszystkich zadań graficznych.

Ashes_dreadnought_fight-uk

Co to oznacza dla jakości rozgrywki, najlepiej widać w grze „Ashes of the Singularity” – występują w niej armie dorównujące liczebnością wojsku Stanów Zjednoczonych. Na polu bitwy może znajdować się teraz więcej armii opartych na sztucznej inteligencji, dlatego może się okazać, że w skali makro komputer pokona gracza pod względem taktycznym.

 

Zalety gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS)

Producenci gier uważają, że strategie czasu rzeczywistego, takie jak „Ashes of the Singularity”, najlepiej wykorzystają zalety mikroprocesorów nowej generacji.

„Gry strategiczne czasu rzeczywistego były zawsze ograniczone możliwościami sprzętu” – wyjaśnił Brad Wardell, mogący się pochwalić 22-letnim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji gier strategicznych, w tym tak popularnych jak „Galactic Civilizations” i „Sins of a Solar Empire”. Dziś jest prezesem firmy Stardock i głównym projektantem gry „Ashes of the Singularity”.

Ashes-5-uk

Aby osiągnąć pożądany stopień złożoności i realizmu, projektanci gier RTS umieszczają na polu bitwy tyle jednostek (lub postaci i obiektów), na ile pozwalają możliwości sprzętowe. Niektórzy uważają, że winę za długi okres stagnacji na rynku gier RTS, jaki nastąpił po złotych latach 90. ubiegłego stulecia i pierwszych latach obecnego wieku, ponoszą ograniczenia procesorów jedno- i dwurdzeniowych.

„Kiedyś w grach strategicznych, kiedy dochodziło do wielkiej bitwy, nagle wszystko spowalniało z powodu przeciążenia procesora” – powiedział Dan Baker, współzałożyciel firmy Oxide Games i współproducent „Ashes of the Singularity”. „Moc pojedynczego procesora jest ograniczona”.

ashes_v12_newvisualeffectoptions-uk

Zdaniem Bakera fani gier RTS mają niską tolerancję dla nieudolnie imitujących inteligencję algorytmów i scen, które spowalniają płynną rozgrywkę. A od nowych tytułów oczekują samych nowości.

 

Przyszłość gier RTS

Wardell uważa, że procesory wielordzeniowe przyczynią się do powstania gier RTS nowej generacji, opartych na lepszych algorytmach sztucznej inteligencji, a przez to bardziej wciągających.

Na przykład w grze „Ashes of the Singularity” wróg myśli i porusza się szybciej, przez co może być liczebniejszy, może dynamicznie atakować i modyfikować taktykę w czasie rzeczywistym.

Jeśli wykrytych zostanie sześć lub więcej procesorów, w grze pojawia się możliwość powiększenia terenu rozgrywki, której nie ma w przypadku grania na słabszych komputerach. Gra przeciwko komputerowo sterowanym hordom wymaga ogromnej mocy procesora do obliczania symulacji i algorytmów sztucznej inteligencji. Procesor jest tutaj wąskim gardłem.

Dzięki coraz wydajniejszym procesorom coraz więcej producentów gier produkuje tytuły wykorzystujące moc procesorów sześcio- lub nawet dziesięciordzeniowych, takich jak najnowszy Intel Core i7-6950X Broadwell-E Extreme Edition. Na postępie technicznym najbardziej zyskują gracze, nieustannie szukający nowych wyzwań i inteligentniejszych przeciwników na polu bitwy.

„Docelowo chcielibyśmy umożliwić graczom udział w globalnych konfliktach, w których człowiek mierzy się jednocześnie ze 140 rywalami komputerowymi” – powiedział Wardell. „Ale symulacja z wykorzystaniem tak dużej liczby graczy komputerowych byłaby trudna bez ośmiordzeniowego procesora. Dlatego na razie czekamy i rozwijamy się”.

Inne materiały firmy Intel poświęcone grom znajdziesz tutaj

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności