Moda

Co łączy gry wideo i kreatorów mody?

Autorka:  Caty McCarthy

Stylizacje zaprojektowane na potrzeby trójwymiarowego świata gier wideo kształtują trendy luksusowej mody.

Bluzy z kapturem i t-shirty ze sklepu z odzieżą alternatywną Hot Topic, ozdobione sitodrukiem z obrazkami z popularnych i niezależnych gier wideo, stanowiły kiedyś obowiązkowy strój każdego wyznawcy kultu interaktywnej rozrywki. Wszystko zaczęło się zmieniać, gdy znane marki nawiązały współpracę z twórcami gier.

Co roku podczas Nowojorskiego Tygodnia Mody widać coraz wyraźniej, że technologia digitalizuje świat mody, a innowacje oznaczają na przykład naelektryzowane sukienki i wirtualną rzeczywistość na wybiegu. Tymczasem trend „stylu technologicznego” przyczynia się do coraz szerszej współpracy liderów świata mody i branży gier.

„Subkultura mody graczy na przestrzeni lat przeszła całkowitą metamorfozę” – mówi Amanda Erickson, która założyła bloga Closet to Console w 2011 roku. „Kiedy na rynku pojawiły się pierwsze gadżety związane z grami, można było kupić co najwyżej czarne t-shirty w jednym rozmiarze dla wszystkich”.

W 2011 roku Amanda nie zdawała sobie sprawy z tego, jak wiele osób podziela jej zainteresowanie połączeniem światów mody i gier. Kilka lat (i kilka tysięcy fanów) później Erickson żyje w świecie, w którym marki takie jak Louis Vuitton nawiązują współpracę z firmą Square Enix, producentem gier z cyklu Final Fantasy.

Teddy Diefenbach, autor Hyper Light Drifter, wierzy, że trend polegający na przenoszeniu stylistyki gry do świata wielkiej mody otwiera nowe możliwości. „Współpraca między tymi dwoma obszarami specjalizacji może prowadzić do nowych pomysłów, nie wspominając o wspaniałych produktach zarówno dla świata mody, jak i gier” – napisał w artykule na stronie dla graczy Polygon.

 

Zabawa na Met Gala

W maju, jak co roku, celebryci dumnie kroczyli po czerwonym dywanie podczas jednej z największych imprez świata mody w nowojorskim Metropolitan Museum of Art. Gdy Kim Kardashian przybyła w odważnej, zdobionej chromem sukni od Balmaina, wyglądając jak królowa futurystycznej galaktyki, jasne stało się, że na Met Gala science fiction spotkała się z rzeczywistością.

Trend rodem z wystawy „Manus x Machina: Fashion in the Age of Technology” przybrał różne kształty, jednak uwagę graczy przyciągnął zwłaszcza były członek zespołu One Direction, piosenkarz Zayn Malik. Malik w nieskazitelnym czarnym garniturze od Versace uzupełnionym bionicznymi ramionami swojego projektu potwierdził, że inspiracją dla jego stylizacji był bohater z kultowej gry Mortal Kombat – Jax.

Wyjaśnił magazynowi Dazed, że przebierając się za wirtualnego bohatera, miał nadzieję zapoczątkować kolejny trend w modzie.

„Najczęściej zaczynam obmyślanie stylizacji, inspirując się technologią i Prince’em” – powiedział Malik, wspominając ikonę muzyki. „Stroje Prince’a były zawsze odważne i szokujące. Swoimi stylizacjami stworzył inny świat, dzięki czemu mógł czuć się nieziemsko”.

Tymczasem para Orlando Bloom i Katy Perry zaszokowała publiczność, zmieniając akcesorium do gier w modny dodatek. Do paska sukni Perry – która, jak sugerowali niektórzy, do złudzenia przypominała kreację Bayonetty, postaci z gry Nintendo – przypięty był Tamagotchi, popularny w latach 90. XX wieku symulator zwierzaka z Japonii.

 

Sukienka Spider Dress

Gra Limbo z 2010 roku, wydana przez duńskiego producenta Playdead, była jednym z pierwszych hitów, zarówno w ocenie krytyków, jak i pod względem finansowym, która wyrosła z ruchu gier niezależnych. Jej mroczna, stylizowana na monochromatyczną, estetyka przesunęła granice sztuki i projektowania gier.

Kilka lat później posępne wizualizacje i animacje gry zainspirowały projektantkę Anouk Wipprecht do zaprojektowania sukienki Spider Dress, która po raz pierwszy zaistniała na targach technologicznych i wybiegach w 2015 roku.

Projektując Spider Dress, Wipprecht przywoływała w myślach fascynująco okropne sposoby na zabicie gracza w Limbo, a zwłaszcza scenę, w której wielki pająk „przekłuwa na wylot ciało protagonisty”. Scena ta stała się inspiracją dla pajęczych nóg stanowiących element sukienki. Korzystając z narzędzia do modelowania komputerowego Edison firmy Intel, Annouk zaprojektowała sukienkę, która wyczuwa, gdy nosząca ją osoba jest w niebezpieczeństwie, i zaczyna poruszać mechanicznymi odnogami, osłaniając jej osobistą przestrzeń.

 

Kim Kardashian: Hollywood

W takim samym stopniu jak gry wpływają na projektantów mody, osoby oddane modzie wpływają dziś na gry. Obustronny podziw prowadzi do pierwszych w swoim rodzaju stosunków partnerskich pomiędzy światem gier i mody.

W 2013 roku przebojowa gra na urządzenia przenośne Kim Kardashian: Hollywood została pobrana 45 milionów razy. Mechanizm gry opiera się na rzeczywistej modzie i luksusowych strojach.

„Mnóstwo elementów tej gry – od stylizacji przez fryzury po dodatki – zostało zainspirowanych wybranymi przeze mnie fasonami, które uwielbiam” – powiedziała Kardashian.

Przenosząc kosztowne, luksusowe stroje do świata cyfrowego, gra Kim Kardashian: Hollywood (i jej druga część Kendall & Kylie) sprawiła, że haute couture stało się dostępne dla każdego, niezależnie od stanu konta.

W grze pojawiają się największe nazwiska świata mody oraz marki takie jak Juicy Couture, Judith Leiber Couture, a nawet dom mody, z którego pochodziła suknia Kardashian na Met Gala – Balmain Paris.

 

Final Fashion Fantasy

Kiedyś twarzami marki Louis Vuitton bywały Naomi Campbell czy Kate Moss ze swoimi cudownymi kościami policzkowymi, dumnie kroczące po wybiegach. Na ambasadorkę kolekcji Lato/Wiosna 2016 marka wybrała nieco bardziej zaprawioną w boju (a przy tym cyfrową) bohaterkę: różowowłosą Lightning z gry Final Fantasy.

W promocyjnym filmie kampanii widać Lightning na wybiegu, przyjmującą pozycje gotowości bojowej, która włada czarną kopertówką marki Louis Vuitton, tak jakby rzucała śmiertelne zaklęcie Firaga.

W wywiadzie na temat współpracy między światem gier i branżą mody dla The Telegraph awatar Lightning wyjaśnia, jak to partnerstwo zmieniło sposób postrzegania przez nią mody.

„Uświadomiłam sobie, że moda pokazuje otaczającym cię ludziom, kim naprawdę jesteś” – powiedziała. „Mam nadzieję, że pewnego dnia staniemy na tej samej scenie, a dwa światy połączą się w jeden. Ale, kto wie? Może te plany są zbyt ambitne nawet dla mnie”.

Autor zdjęcia: Square Enix i Louis Vuitton

Dyrektor kreatywny domu mody Louis Vuitton – Ghesquière ma nadzieję, że współpraca projektanta z producentem gier Square Enix skłoni do postawienia interesujących pytań o coraz bardziej zacierającą się granicę między światami gier komputerowych i luksusowej mody.

„Jak stworzyć obraz, który wykracza poza klasyczne zasady fotografii i projektowania?” – pyta w wywiadzie opublikowanym w The Telegraph. „Lightning zwiastuje nową erę ekspresji”.

Autor zdjęcia tytułowego: Square Enix i Louis Vuitton

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Moda

Przeczytaj w następnej kolejności