Nauka

Dziesięć kobiet, które zrewolucjonizowały świat gier

W powszechnym przekonaniu to przede wszystkim mężczyźni tworzą gry komputerowe. Czy jednak wiecie, że wiele przebojów, w które zagrywaliście się do późnych godzin nocnych, napisały kobiety? Poznajcie dziesięć z nich.

 

1. Robin Hunicke

Robin Hunicke brała udział w powstaniu „MySims”, wersji gry „The Sims” na konsolę Wii, która trafiła na rynek w 2007 roku. Jest profesorką projektowania gier w kampusie Santa Cruz Uniwersytetu Kalifornijskiego oraz współzałożycielką firmy Funomena. Z uznaniem branży spotyka się jej poparcie dla niezależnej produkcji gier, eksperymentowanie podczas ich projektowania, badania nad dynamicznym wyważaniem rozgrywki i wspieranie kobiet w branży produkcji gier.

21-buddysalutes

 

2. Carol Shaw

W 1978 roku Carol Shaw opracowała trójwymiarową wersję kultowej gry, w którą każdy grał w szkole – „Tic-Tac-Toe” (w Polsce znana jest głównie jako „Kółko i krzyżyk” – red.). Była jedną z pierwszych projektantek gier komputerowych, dlatego uważa się ją za wizjonerkę. Znana jest również z projektowania takich gier jak „Video Checkers” (1980) i „River Raid” (1982).

L92JRW

 

3. Kim Swift

Znacie gry, w których za pomocą urządzeń otwiera się portale i teleportuje w inne miejsce? Kim Swift zaprojektowała „Portal”, pierwowzór tych gier, w 2007 roku. Prawdę mówiąc, projektantką była od zawsze – w 2005 stworzyła grę „Narbacular Drop”. Tytuł ten zwrócił uwagę firmy Valve, producenta gry „Half-Life”, która zatrudniła Swift do pracy nad pierwszą grą „Portal”. Czasopismo Fortune umieściło Swift na liście 30 wpływowych osób poniżej 30. roku życia w branży gier komputerowych.

portal01

 

4. Jane Jensen

Lubicie gry pełne tajemnic, przesiąknięte dreszczykiem emocji? Jeśli tak, to na pewno słyszeliście o „Gray Matter”. Tę grę, umiejętnie budującą psychologiczne napięcie, zaprojektowała Jane Jensen. Karierę zawodową rozpoczęła od pisania scenariuszy gier w firmie Sierra On-Line, w której później razem z Robertą Williams zaprojektowała „King’s Quest VI”. W 1993 roku zaprojektowała „Gabriel Knight: Sins of the Fathers”. Wydana w 2010 roku gra „Gray Matter” to jej opus magnum.

mZnyPA

 

5. Amy Hennig

Pamiętacie jeszcze, jakie wrażenie robiła grafika „Uncharted: Drake’s Fortune” w chwili wydania tej gry, kiedy to zadebiutowała konsola PS3? Była tak dobra, że źdźbła trawy wyglądały jakby stworzone do gry w piłkę. Jedną z głównych osób w zespole projektantów „Uncharted: Drake’s Fortune” była Amy Hennig. Hennig trafiła do branży jeszcze w czasach Atari 7800, a jej pierwszą grą była „Michael Jordan: Chaos in the Windy City” (1994). Później pracowała przy serii „Legacy of Kain” i „Jak 3”. Serca graczy zdobyła jako scenarzystka i reżyserka „Uncharted: Drake’s Fortune (2007)” i „Uncharted 2: Among Thieves” (2009).

giphy-1

 

6. Dona Bailey

Oczywiście kobiety miały również swój udział w tworzeniu archetypów współczesnych gier komputerowych, czyli gier zręcznościowych Atari wydawanych na automaty. Gracze z poprzedniego pokolenia czekali często w kolejkach, aby móc zagrać w zaprojektowaną przez Donę Bailey w 1980 roku grę „Centipede”. Bailey wykładała na Wydziale Retoryki i Pisania Uniwersytetu Arkansas i jest pomysłodawczynią wielu współczesnych gier.

31pwP4

 

7. Christy Marx

Christy Marx jest pisarką w pełnym tego słowa znaczeniu – autorką książek, scenariuszy filmowych i telewizyjnych, powieści graficznych i gier komputerowych. Twórczym umysłem, znanym w wielu kręgach. Karierę rozpoczęła w firmie Sierra On-Line w 1989 roku, pracując przy grze „Conquests of Camelot: The Search for the Grail”. W 1991 roku napisała scenariusz gry „Conquests of the Longbow: The Legend of Robin Hood”, którą następnie zaprojektowała i wyreżyserowała. W późniejszym okresie pracowała jako kreatywna konsultantka przy takich grach jak „URU: Ages Beyond Myst” i „The Matrix Online”.

xkB1xz

 

8. Brenda Romero

W przypadku gry o tytule „Playboy: The Mansion” można by się spodziewać wyjątkowo licznej i męskiej obsady grona jej autorów. Pudło! Główną projektantką tej gry była Brenda Romero (kiedyś Brathwaite). Romero zaprojektowała serię gier fabularnych „Wizardry” w latach 80. XX wieku, a w 2005 roku wzięła się za stworzenie „Playboy: The Mansion” – gry symulacyjnej podobnej do „Simsów”. Później pracowała na stanowisku głównej projektantki gier.

Wizardry_1_Proving_Grounds_Of_The_Mad_Overlord_1981_Sir_Tech_screenshot

 

9. Sheri Graner Ray

Sheri Graner Ray była współtwórczynią serii gier „Ultima”, prawdziwego fenomenu w swoim czasie. Szczególnie istotną rolę odegrała w powstaniu „Ultimy VII”. Później zatrudniła się w firmie Her Interactive produkującej gry dla dziewcząt. Pracowała również nad serią „Star Wars Galaxies”, a obecnie jest dyrektorką projektów w firmie Schell Games.

giphy

 

10. Roberta Williams

I tak przechodzimy na koniec do Roberty Williams – założycielki Sierra On-Line, jednej z najbardziej zasłużonych firm w branży gier komputerowych. Firmę założyła z mężem Kenem w 1979 roku, a już rok później wydała z nim pierwszą grę, „Mystery House”. Roberta Williams zasłynęła przebojami z serii „King’s Quest”, jednymi z pierwszych gier przygodowych, jak również tytułem „Mixed-Up Mother Goose”.

zpEXwO

 

W niniejszym artykule przedstawiliśmy tylko kilka projektantek, które odniosły sukces w branży gier, jednak udział kobiet w powstawaniu nowoczesnych technologii wykracza daleko poza gry. O innych pionierkach w nauce i technice piszemy w naszym cyklu artykułów poświęconych „matkom wynalazków”.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie Innowacje techniczne Nauka Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności