Rozrywka

Jak Szekspir wykorzystałby nowoczesne technologie, aby wystawić „Burzę”?

Dean Evans Technology Writer Twitter

Nieco ponad czterysta lat temu William Szekspir napisał sztukę Burza, powszechnie uważaną za jedno z jego największych dzieł. W listopadzie tego roku zespół teatralny Royal Shakespeare Company wystawi najbardziej śmiałą adaptację sztuki. Po raz pierwszy w historii na teatralnych deskach zagości postać animowana – duch Ariel. Wystąpi na żywo na najbardziej znamienitej scenie angielskiego miasta Stratford-upon-Avon.

Zgodnie z założeniem Szekspira Burza miała być niezwykłym widowiskiem.

„Piękne kostiumy, zróżnicowana muzyka oraz odpowiednie wykorzystanie rekwizytów i efektów wizualnych – wszystko to było potrzebne, aby wystawić to wymagające dzieło” – wyjaśnia RSC. Już w pierwszej scenie wywołanie tytułowej burzy wymaga uzyskania „odgłosu grzmotów i efektu błyskawic”.

Jak Szekspir wystawiłby Burzę, gdyby żył w naszych czasach?

„Burza to ostatnia sztuka Szekspira” – mówi Sarah Ellis, dyrektor ds. rozwoju cyfrowego RSC. „Na rok 2016 przypada 400. rocznica śmierci poety. To dla nas bardzo ważne, aby przed końcem tak ważnego roku spojrzeć nie tylko w przeszłość, lecz także na teraźniejszy i przyszły charakter Burzy”.

Aby tego dokonać, dyrektor artystyczny Gregory Doran wyznaczył Ellis zadanie. Na jakie technologie Szekspir zwróciłby uwagę, gdyby żył w naszych czasach? I, co ważniejsze, jak mogłaby wyglądać współczesna adaptacja jego sztuki?

W odpowiedzi Ellis przedstawiła film z latającym wielorybem w roli głównej.

„Sarah przysłała mi klip Leviathan umieszczony w serwisie YouTube” – wspomina Doran, mówiąc o prezentacji prezesa firmy Intel, Briana Krzanicha, na targach CES 2014, w której wykorzystano rozszerzoną rzeczywistość. „Gdy ujrzałem wieloryba przepływającego przez ekrany, a następnie wylatującego z nich ponad głowy widzów, wiedziałem już, że taki sam efekt chcę uzyskać w Burzy”.

Ellis skontaktowała się z firmą Intel. Następnie, wraz ze studiem The Imaginarium Andy’ego Serkisa i Jonathana Cavendisha, specjalizującym się w technologii przechwytywania ruchu, zespół RSC zaczął badać możliwość zastosowania analogicznej technologii na współczesnej scenie teatralnej.

Burza od samego początku przywodzi na myśl wielkie widowisko” – podkreśla Gregory Doran. „Widzowie już na samym początku muszą wyobrazić sobie, że znaleźli się pośrodku morskiej katastrofy. Później na scenie pojawia się duch Ariel, zdolny wznosić się w powietrze, nurkować i przenikać w głąb ziemi”.

Jak się okazało, technologia opracowana przez firmę Intel była idealnym sposobem na zrealizowanie wizji Dorana.

Co więcej, w całej sztuce Ariel przybierze też różne fantastyczne formy – w tym między innymi harpii. „W tym celu wykorzystaliśmy technologię cząstek, aby stworzyć stado ptaków zdolne przekształcić się w harpię” – wyjaśnia Doran. „Jeszcze niedawno nie uwierzyłbym, że kiedykolwiek będę w stanie uzyskać taki efekt na teatralnej scenie”.

A to tylko jeden z wielu zdumiewających efektów wizualnych, jakie współpraca firm RSC, Intel i The Imaginarium pozwoli wnieść do produkcji.

„Grupy teatralne wystawiają Burzę od 400 lat” – podkreśla Tawny Schlieski, Director of Desktop Research w firmie Intel. „To jedno z największych dzieł Szekspira, a zarazem pole do popisu dla wielu niezwykłych, nowoczesnych technologii, opracowywanych przez cały ten czas. Ostatecznym celem było stworzenie postaci niebędącej człowiekiem – takie bowiem było od początku założenie autora, niemożliwe do zrealizowania aż do naszych czasów”.

Pomimo ogromnego wyzwania technicznego i logistycznego, jakim było przeniesienie nowoczesnej technologii komputerowej na scenę teatru, Gregory Doran dostrzega ogromny potencjał takiego rozwiązania.

„Widziałem Burzę wiele razy” – mówi w wywiadzie udzielonym iQ. „Nigdy jednak nie miałem do czynienia z produkcją, która odebrałaby mi mowę i pozwoliła zastanawiać się nad tym, w jaki sposób ją zrealizowano”.

„Mam nadzieję, że ta produkcja przyciągnie nowych odbiorców, których niekoniecznie mogłaby zainteresować sama sztuka Szekspira, ale właśnie jej niezwykła forma. Myślę, że to dobre rozwiązanie dla obu stron – nowych widzów, którzy będą mogli poznać twórczość poety, oraz teatrów, które chcą pokazać coś nowego i spektakularnego”.

Od redakcji: W tej serii Experience Amazing (Niesamowite technologie) iQ sprawdza, jak technologia komputerowa wewnątrz umożliwia niesamowite doświadczenia na zewnątrz. Przyglądamy się, jak technologie komputerowe otwierają nowe możliwości i pozwalają na nowe odkrycia w nauce, w ruchu makerów, modzie, sporcie i rozrywce. Więcej informacji na temat technologii opisanej w naszych artykułach można znaleźć na stronie Experience Amazing.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności