Edukacja

Kobiety w sieci: Internet może zmieniać życie

W 2015 r. Jessica Orji włączyła komputer po raz pierwszy. Od tej chwili jej życie się zmieniło. Ta młoda fryzjerka z Mushin w Nigerii była przekonana, że komputery i Internet są domeną oszustów nigeryjskich i amatorów pornografii. „W Nigerii Internet to świat mężczyzn” — mówi. Intel zmienia ten stereotyp.

Miliony kobiet z krajów rozwijających się są odizolowane od osiągnięć technologicznych naszych czasów.  Barierami są: brak edukacji, bieda i kultura promująca nierówność płci. Dziś Orji, do niedawna jedna z tych wykluczonych kobiet, wykorzystuje technologię do promocji swojej firmy, łącząc się z nowymi klientami online.

 

Sieć kobiet

Według raportu firmy Intel Women and the Web (Kobiety i Internet) w objętych badaniem krajach rozwijających się z Internetu korzysta niemal 25 proc. mniej kobiet niż mężczyzn. W Afryce Subsaharyjskiej przepaść między płciami wynosi aż 43 proc. Na fali tego badania narodziła się inicjatywa She Will Connect (Internet dla Niej), której celem jest wprowadzenie kobiet w świat Internetu i przekazanie im umiejętności niezbędnych do wykorzystywania sieci w najbardziej efektywny sposób. Kampania zakłada podłączenie do Internetu pięciu milionów kobiet z tego regionu.

„Zajęcia w ramach programu She Will Connect zmieniły moje życie” — wyjaśnia Orji. Orji była jedną z 60 uczestniczek bezpłatnego tygodniowego szkolenia  Intel® Learn Easy Steps computer course (Prosty kurs komputerowy firmy Intel®) zorganizowanego na początku 2015 r. w lokalnym państwowym centrum rozwoju zawodowego. Kurs obejmował podstawy obsługi komputera oraz szkolenie z treści interesujących kobiety, a jego celem było przekazanie umiejętności, które później uczestniczki kursu mogły rozwijać, korzystając ze specjalnie dla nich stworzonej sieci społecznościowej.

PA-0057697-1324_R-pl

Dziś Orji drukuje ulotki swojej firmy, korzystając z edytora tekstu w lokalnej kafejce internetowej, a nawet promuje swoje usługi online na Facebooku. „Łączę się z milionami ludzi na całym świecie, którzy kochają te same rzeczy, co ja” — mówi. „Kiedy oglądam filmy na temat nowych trendów, jestem naprawdę podekscytowana. Moi klienci uwielbiają nowości, które wyszukuję dla nich w Internecie”. 

 

Efekt skali

Zmniejszenie technologicznej przepaści między kobietami i mężczyznami to ważny krok nie tylko dla uczestniczek programu. Kobiety wywierają wpływ na ekonomię. W kilku różnych badaniach dowiedziono, że kobiety odnoszące ekonomiczny sukces angażują w swoją działalność rodziny i członków swoich społeczności, poprawiając ich status ekonomiczny. Z przeprowadzonego w 2010 r. badania  Organisation for Economic Cooperation and Development  wynika, że kobiety i dziewczęta inwestują średnio 90 proc. swoich dochodów. Dla porównania — mężczyźni inwestują zaledwie 30 do 40 proc. zarobionych pieniędzy.

Autorzy raportu Women and the Web szacują, że podłączenie kobiet do Internetu przyczyni się do wzrostu krajowego produktu brutto 144 krajów rozwijających się o nawet 18 miliardów USD.

 

Dobry przykład

Orji pracuje ciężko na swoim tętniącym energią stoisku na targowisku. Lubi sprawiać, że jej klientki czują się piękne. „Mam jednak większe marzenia. Chcę zainspirować inne kobiety do założenia własnych firm. Mogą zajmować się wszystkim, czymkolwiek chcą.

PA-0057697-1933-pl

Internet otworzy przed nimi mnóstwo możliwości” — mówi. „Moja mama ma firmę kateringową. W kafejce internetowej zrobiłyśmy ulotki promujące jej usługi w profesjonalny i przejrzysty sposób. Dzięki nim zdobyła kilku nowych klientów. Mamy nadzieję, że uda nam się kupić komputer do domu. Cała rodzina jest bardzo podekscytowana tym nowym odkryciem”.

 

Pełną historię Jessiki możesz obejrzeć tutaj:

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Edukacja Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności