Moda

Miłość do mody, rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej

Kristin Houser Writer & Editor, LA Music Blog

Projektanci mody i sprzedawcy wykorzystują nowe technologie, aby urzec pasjonatów mody, zapoczątkować nowe trendy w dziedzinie rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej oraz pomóc każdemu odnaleźć własny styl.

Zdaje się, że kolejnym etapem rozwoju mody będzie nowa wariacja na temat już nie małej czarnej, ale raczej czarnych gogli do rzeczywistości wirtualnej. Od kiedy rzeczywistość rozszerzona i wirtualna zaistniały w mainstreamie, nowatorscy projektanci realizują za pomocą tych technologii swoje wizje twórcze.

„Ta nowa przestrzeń – rzeczywistość wirtualna – naprawdę wymaga niestandardowego myślenia” – mówi islandzki fotograf mody Ruvan Wijesooriya, twórca „Unstitched”, filmu opartego na rzeczywistości wirtualnej, w którym widz zabierany jest za kulisy sesji zdjęciowej mody z najwyższej półki.

runway-uk

 

Na sesji zdjęciowej

Dzięki pulsującej ścieżce dźwiękowej i atrakcyjnemu tematowi zabawny film Wijesoorijego „Unstitched” mógłby uchodzić za stylowy i żywiołowy teledysk. Wystarczy jednak kliknąć myszką lub ruszyć głową, by obejrzeć całą przestrzeń studia, instalacje oświetleniowe oraz ekipę.

„Unstitched” to rezultat współpracy pomiędzy Virtualize i The Endless Collective, zespołem pracującym nad efektami specjalnymi oraz grupą opracowującą gry, które zgłosiły się do Wijesoorijego zainteresowane pracą nad projektem.

Unstitched-e1469808935187-uk

Ostatecznie projekt został wydany w różnych formach. Artykuł główny do drukowanej, islandzkiej edycji Glamour pojawił się w wielu portalach społecznościowych w wersji płaskoekranowej i sferycznej. Był dostępny także w pełnej wersji VR.

„Praca nad dziełem przeznaczonym do odbioru poprzez różne media to fantastyczny proces twórczy” – mówi Wijesooriya. „Multidyscyplinarność pozwala mi przekładać własne dzieło na rzeczywistość wirtualną w bardzo interesujący sposób”.

 

Na wybiegu

Uznany dom mody Dior za pomocą eleganckiego, własnego zestawu do obsługi rzeczywistości wirtualnej o nazwie Dior Eyes zapewnił klientom wybranych butików Dior wirtualny dostęp do jednego z najbardziej niedostępnych miejsc – kulis pokazu mody.

Zachwalane jako „pierwsze na świecie połączenie obrazu rzeczywistości wirtualnej i dookólnego dźwięku” urządzenie Dior Eyes opracowane zostało we Francji, w DigitasLBi. Zawiera obraz oraz dźwięk pochodzący zza kulis jednego z pokazów kolekcji ubrań gotowych Diora.

Dior-Eyes-e1469808964264-uk

Drukowane w całości w technice 3D urządzenie do rzeczywistości wirtualnej zawiera smartfon z ekranem o wysokiej rozdzielczości i korzysta ze specjalnej aplikacji VR, która obsługuje dookólny dźwięk i sferyczny obraz. Dźwięk do urządzenia Dior Eyes nagrywany był na żywo za pomocą mikrofonu binauralnego.

 

W sklepie

W maju eBay i australijski dystrybutor Myer ogłosili podjęcie współpracy partnerskiej, w ramach której zamierzają zaproponować nową formę zakupów domowych, wykorzystując do tego technologię rzeczywistości wirtualnej.

Wirtualny sklep rzuca trochę światła na to, jak w przyszłości będzie można robić zakupy” – mówi Mark Cripsey, dyrektor ds. cyfryzacji i danych firmy Myer.

Aby uzyskać dostęp do sklepu, użytkownicy pobierają aplikację eBay Virtual Reality Department Store i wkładają telefon do gogli wirtualnej rzeczywistości. Firma zaoferowała 15 tysięcy darmowych kartonowych gogli Shopticals, przeznaczonych specjalnie do stosowania z aplikacją.

eBay-Myer-VR-Store-e1469808997887-uk

Kupujący poruszają się po sklepie, korzystając z eBay Sight Search, czyli nowej technologii pozwalającej przeglądać i kupować artykuły wyłącznie przy użyciu oczu. Koncentrując spojrzenie na przedmiocie, użytkownik widzi jego szczegółowe dane, takie jak cena i dostępność, może go oglądać pod różnym kątem i włożyć do koszyka.

Produkty Myer, ich ceny i dostępność aktualizowane są w czasie rzeczywistym.

„To pierwsze na świecie rozwiązanie tego typu wykorzystujące wirtualną rzeczywistość” – mówi Steve Brennen, starszy dyrektor ds. innowacyjnej sprzedaży eBay. „Taka aplikacja wcześniej nie istniała”.

Sklep dostosowuje się też do potrzeb użytkowników, sugerując produkty w oparciu o dokonane przez nich wcześniej wybory.

 

W przyszłości

Podczas gdy rzeczywistość wirtualna oddziela użytkownika od jego otoczenia, rzeczywistość rozszerzona łączy elementy cyfrowe ze światem rzeczywistym. W przypadku APPAREL – „przewidującego przyszłość” projektu opartego na rzeczywistości rozszerzonej firmy N O R M A L S – te cyfrowe elementy to nowy strój odzwierciedlający profil aktywności użytkownika w mediach społecznościowych.

Po podłączeniu aplikacji APPAREL do profilu użytkownika na Twitterze, eksplorujący informacje algorytm aplikacji poddaje analizie takie dane, jak: powtarzające się słowa kluczowe, częstotliwość publikacji i liczba obserwujących. Te zmienne decydują o wyglądzie cyfrowego stroju, który można oglądać na cyfrowym modelu online, na drukowalnym obiekcie rzeczywistości rozszerzonej lub fizycznej pelerynie APPAREL na interaktywnej instalacji.

Apparel-App-4-e1469809034294-uk

Według zespołu N O R M A L S dane użytkownika zostają przekształcone w strój 3D, który „przedstawia pewną stronę internetowej osobowości lub zainteresowań użytkownika, z internetowym przerysowaniem”. A idąca za tym moda z pewnością zwróci na siebie uwagę.

„Jeśli dużo ćwierkasz na temat zwierząt, Twój strój APPAREL będzie miał futro, natomiast jeśli publikujesz dużo na tematy sportowe, pojawią się na nim wielkie, wielokątne mięśnie” – wyjaśnia zespół N O R M A L S, odnosząc się do „internetowego przerysowania”. „W pewnym sensie człowiek zostaje przebrany za własnego awatara, pewną wersję samego siebie, ale na sterydach, czyli taką, która może nie istnieć nigdzie poza mediami społecznościowymi”.

Zapytany co dalej, Brennen zaleca przygotować się na doskonałe dopasowanie.

„Chcielibyśmy, aby w przyszłości kupujący mógł zeskanować swoje wymiary i udostępnić je sprzedawcy, który dzięki temu dysponowałby doskonałym odwzorowaniem klienta w swoim wirtualnym sklepie” – mówi.

Wizja ta może się urzeczywistnić szybciej, niż się wydaje. MemoMi MemoryMirror z procesorem Intel Core i7 umożliwia kupującym śledzenie i zapamiętywanie wszystkich ubrań, które przymierzyli. Przechowuje obrazy sferyczne każdej części garderoby. Kupujący może za pomocą inteligentnego lustra ponownie ocenić przymierzone ubrania bez konieczności zakładania ich po raz kolejny.

Inteligentne lustro to jedno z wielu urządzeń do inteligentnych zakupów pojawiające się w sklepach w całym kraju. Klienci mogą zeskanować cyfrowo swoje ciało, korzystając z technologii Intel RealSense i stworzyć spersonalizowaną koszulkę Brooks Brothers.

Ta nowa technologia pokazuje, że nawet jeśli małe czarne gogle mogą stanowić ostrą konkurencję dla małej czarnej, to i tak jak zawsze najważniejsze są dobrze dobrane buty.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Innowacje techniczne Moda Styl życia

Przeczytaj w następnej kolejności