Rozrywka

Mody do Minecrafta przesuwają granice możliwości

Kathryn Madden iQ Contributor and Killscreen editor

Nowe narzędzia i mody do gry Minecraft umożliwiają makerom zacieranie granic między światem rzeczywistym a wirtualnym.

Ponad 20 milionów pasjonatów puszcza wodze wyobraźni, tworząc niezliczone wirtualne światy w Minecrafcie. Jednak w odróżnieniu od innych gier, w Minecrafcie to nie programiści, tylko gracze przesuwają granice możliwości.

Potrafią stworzyć wszystko — od wirtualnej wokselowej świątyni Taj Mahal po całą Danię, replikując obiekty istniejące w prawdziwym świecie, które później można udostępniać i modyfikować w świecie Minecrafta.

Minecraft_DecoCraft_Razz_8_no-credit-e1465597744982-uk

„Społeczeństwo Minecrafta to programiści, artyści, muzycy i twórcy materiałów multimedialnych z całego świata” — mówi Razz, moderka słynąca z dekoracyjnych modeli blokowych.

Zdaniem Razz wielu graczy wykorzystuje mody, by całkowicie przeobrazić grę. Ci pasjonaci Minecrafta nie tylko grają, ale także kształtują przyszłość branży wirtualnej rozrywki i rozszerzonej rzeczywistości.

Minecraft_DecoCraft_Razz_3_no-credit-e1465597780971-uk

 

Minecraft w rzeczywistości wirtualnej

Wiele lat temu społeczność moderów Minecrafta zwróciła uwagę Johna Carmacka, twórcy znanej na całym świecie gry Doom, a także dyrektora ds. technologii w firmie Oculus, która słynie z propagowania wirtualnej rzeczywistości. Podczas konferencji deweloperów Oculus Carmack nazwał Minecraft „aplikacją z największym potencjałem w wirtualnej rzeczywistości”.

Dodał, że Minecraft może stać się „metaświatem” lub trójwymiarową przestrzenią wirtualną, w której ludzie będą mogli się spotykać i być fizycznie obecni. Zdaniem Carmacka Minecraft — ze swoimi nieograniczonymi światami, połączeniami między serwerami i materiałami tworzonymi przez użytkowników — stanowi ogniwo łączące wirtualny i fizyczny świat.

Microsoft opracowuje rozwiązanie, które ożywi grę Minecraft dzięki zestawowi do rozszerzonej rzeczywistości — HoloLens Podczas targów E3 firma zaprezentowała wersję demonstracyjną zestawu, która przyprawiła zarówno pasjonatów Minecrafta, jak i dziennikarzy technicznych o szybsze bicie serca.

Chociaż projekt znajduje się wciąż w fazie prototypu, wiceprezes korporacji Microsoft Kudo Tsunoda powiedział Guardianowi, że HoloLens to niesamowite narzędzie dla moderów i twórców wirtualnych światów.

„Niewiele osób potrafi programować w trójwymiarze — na dwuwymiarowych ekranach może to być bardzo skomplikowane” — dodał.

Rozszerzona rzeczywistość umożliwi użytkownikom bardziej intuicyjne tworzenie materiałów. „Myślę, że w niedalekiej przyszłości coraz więcej społeczności graczy będzie rozwijać i modyfikować gry. Bardzo mi się to podoba” — twierdzi Tsunoda.

 

Modyfikacje z wykorzystaniem różnych mediów

Mieszana rzeczywistość odpowiada pasjonatom gry Minecraft do tego stopnia, że littleBits, czyli prawdziwe elektroniczne elementy budulcowe, są już wykorzystywane w grze, by łączyć modyfikacje sprzętowe i programowe.

Dzięki bitCraft moderzy mogą korzystać ze sprzętu littleBits w połączeniu z Minecraftowymi „redstone’ami” (elementami budulcowymi, które zachowują się tak, jakby przepływał przez nie prąd), by tworzyć obiekty, które płynnie przenoszą się z jednej rzeczywistości do drugiej.

„To sposób na wprowadzenie do tworzonych światów odrobiny realizmu” — mówi Stan Okrasinski, programista w bitCraft. „Dzięki połączeniu z rzeczywistym światem Minecraft nabiera zupełnie innego wymiaru. Upraszczając, to prawie magia”.

Minecraft_DecoCraft_Razz_9_no-credit-e1465597853975-uk

Liza Stark, moderka i trenerka z bitCraft wyjaśnia, jak mieszana rzeczywistość może rozwinąć edukacyjne możliwości gry Minecraft.

„Gracze zyskują możliwość doświadczania zupełnie nowych wrażeń. Wymagane są od nich nowe umiejętności rozwiązywania problemów i krytyczne myślenie” — twierdzi. „Jako że budują w realnym świecie oraz  w przestrzeni cyfrowej, muszą znaleźć sposób, jak te dwie rzeczywistości harmonijnie ze sobą połączyć”.

Minecraft-Gear-VR-edition_3_no-credit-e1465597891811-uk

Moderzy korzystają z bitCraft, by tworzyć pułapki na włamywaczy, które wyzwalają prawdziwy alarm, wyłączniki przyciemniające światło, by tworzyć odpowiedni nastrój do odgrywania szekspirowskiej sztuki Romeo i Julia oraz całe Minecraftowe inteligentne domy.

Block Maker firmy VoidAlpha to kolejna nowa technologia wykorzystująca kamerę RealSense firmy Intel, by skanować w trójwymiarze rzeczywiste obiekty i renderować je w wirtualnym świecie gry Minecraft. Obracając przedmiot ręcznie lub na obrotowej podstawce przed kamerą, można stworzyć jego cyfrową wersję, gotową, by przenieść ją do świata Minecraftu.

Minecraft_DecoCraft_Razz_2_no-credit-e1465597964925-uk

Mark Day, dyrektor wykonawczy w VoidAlpha, uważa, że Block Maker to nowa odmiana trendu ożywiania zabawek. Fizyczne figurki i obiekty są wykorzystywane do „teleportacji” gracza do świata gry.

„Coś, co znasz z rzeczywistego świata, nagle staje się częścią wirtualnej rzeczywistości” — mówi Day. „To odwrotność ożywiania zabawek. Teraz życie zmienia się w grę”.

W odróżnieniu od innych gier ożywiających zabawki, takich jak Skylanders firmy Activision, Disney Infinity czy Amiibos produkcji Nintendo, Block Maker umożliwia dzieciom przeniesienie dowolnego obiektu, na przykład ulubionej przytulanki, a nawet żywego chomika, do przestrzeni wirtualnej.

Minecraft_DecoCraft_Razz_1_no-credit-e1465598003652-uk

„Ludzie spędzają długie godziny na tworzeniu niesamowitych światów, ale mogą budować, korzystając tylko z dostępnych elementów” — twierdzi Eric Mansion, propagator technologii RealSense w firmie Intel. „Pomysł umożliwienia ludziom przenoszenia prawdziwych obiektów do ich wspaniałych Minecraftowych dzieł jest niewątpliwie bardzo atrakcyjny”.

Chociaż Block Maker czeka wciąż na wydanie, wielu moderów przewiduje, że dzięki niemu znacznie skróci się czas, który poświęcają na tworzenie obiektów w Minecrafcie. Razz uważa, że możliwości programu mogą zaoszczędzić „modelarzom i moderom długie godziny”.

Minecraft_DecoCraft_Razz_7_no-credit-e1465598037870-uk

Tak jak Minecraft Hololens ułatwia tworzenie przestrzeni 3D, tak Block Maker powstał po to, by ułatwić proces twórczy graczom, niezależnie od ich umiejętności technicznych.

„Zależało mi na tym, żeby z programu mogły korzystać nawet dziewięcioletnie dzieci” — mówi Day. „Teraz będą mogły dodawać spersonalizowane obiekty do swoich Minecraftowych przygód”.

Inni, jak moder z bitCraft — Brendon Trombley — wierzą, że Block Maker może przyczynić się do zatarcia granicy między rzeczywistością a światem wirtualnym w materiałach tworzonych przez użytkowników. „Wyobraźmy sobie tylko skanowanie obiektów do gry z wykorzystaniem Block Makera, podłączanie ich do drukarki 3D i drukowanie tych obiektów w świecie rzeczywistym, ale w wersji rodem z Minecrafta” — wyjaśnia.

W końcu Minecraft nie wymaga wiele, by naprawdę wciągnąć swoich graczy do wyjątkowo realnego wirtualnego świata.

„Zapytajcie dowolnego gracza — każdy z nich powie, że gra wydaje się prawdziwa na sposoby, których nikt, kto nie jest graczem, nigdy nie zrozumie” — mówi Trombley.

 

Wszystkie grafiki z gry Minecraft przedstawiają prace moderki Razz.

W tym miejscu znajdziesz więcej zasobów firmy Intel na temat gier

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności