Innowacje techniczne

12 pojęć technologicznych, które warto znać

Deb Miller Landau iQ Managing Editor

Sprawdź, co kryje się za pojęciami „chmura” i „Internet przedmiotów”, dowiedz się, czym się różni rzeczywistość rozszerzona od wirtualnej i o co chodzi z „rzeczywistością połączoną”. Dzięki tym prostym definicjom poszerzysz swoją wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii.

Innowacje technologiczne są obecnie wprowadzane w takim tempie, że współczesne słowniki językowe nie nadążają z opisywaniem nowych terminów. Nowe wyrazy i pojęcia pojawiają się z prędkością połączeń w technologii fotoniki krzemowej (zobacz niżej). Niektóre z nich nie przyjmą się, ale wiele terminów wejdzie na stałe do słownictwa opisującego epokę cyfrową.

„Każdego roku pojawiają się nowe technologie, a wraz z nimi nowa terminologia, która stanowi dla przeciętnego użytkownika pewne wyzwanie” – mówi Ben Wood, wiceprezes ds. badań w firmie CCS Insight. „Większość osób potrafi niejako odfiltrować przeładowaną materię terminologiczną, ale część terminów znajduje stałe miejsce w naszym żargonie. Warto je poznać, aby być na bieżąco z najnowszymi trendami technologicznymi”.

Oto słowniczek pojęć technologicznych, które weszły już do obiegu. Definicje te – podobnie jak inne pojęcia – ewoluują w miarę ich społecznej popularyzacji i postępów w rozwoju nowych technologii.

 

Rozwiązania inteligentne i połączone

Samochód autonomiczny to pojęcie stosowane zamiennie z terminami „samochód bez kierowcy” i „samochód samojezdny”. Samochód autonomiczny to pojazd, który wykrywa otoczenie i nawiguje bez pomocy człowieka. Wykrywanie otoczenia odbywa się przy użyciu rozmaitych technologii, takich jak radar, LIDAR, GPS, odometria i wizja komputerowa. Samochody autonomiczne wymagają kompleksowych rozwiązań – od zamków po centra przetwarzania danych – takich jak niezawodne systemy obliczeniowe w aucie, łączność 5G, interfejs człowiek–maszyna oraz centrum przetwarzania danych umożliwiające obsługę i analizę dużych zbiorów danych oraz modeli uczenia maszynowego intensywnie wykorzystujących zasoby pamięci.

P90207114-highRes-e1471456380773

Duże zbiory danych to pojęcie oznaczające analizę ogromnych ilości danych mającą na celu odkrycie wzorców, trendów i związków ze szczególnym uwzględnieniem ludzkich zachowań i interakcji.

Chmura to sieć serwerów działających wspólnie w celu przetwarzania, przechowywania i pobierania informacji przez Internet. Obsługa aplikacji w chmurze odbywa się dużo wydajniej i bardziej niezawodnie niż w przypadku jednego serwera. Chmury mogą być publiczne, czyli umożliwiające organizacjom lub użytkownikom indywidualnym „wynajmowanie” zasobów komputerowych, lub prywatne, czyli należące do określonej organizacji i przeznaczone na jej wyłączny użytek.

Internet przedmiotów (Internet of Things, IoT) to obszar, gdzie tradycyjnie niepołączone obiekty zyskują wymiar „inteligentny” dzięki możliwości połączenia z Internetem. Przedmioty połączone to na przykład domowe termostaty, monitory cen ubrań w sklepach detalicznych i samochody połączone z Internetem. Po połączeniu tych urządzeń z Internetem można nimi zdalnie sterować i zarządzać, a także generować dane, które można analizować i wizualizować w celu lepszego poznania otoczenia i warunków działania urządzeń.

ClearCurve_Fibers_on_Silicon_Photonics_Wafer-e1471456423340

Fotonika krzemowa to pojęcie dotyczące urządzeń optycznych wykonanych z krzemu i umożliwiających manipulowanie światłem (fotonami). Urządzenia takie umożliwiają przenoszenie ogromnych ilości danych z niezwykłą prędkością, a przy tym zużywają niewiele energii i korzystają z cienkiego światłowodu, a nie tradycyjnych kabli miedzianych. Technologia ta umożliwia przenoszenie danych w odległe miejsca dosłownie z prędkością światła. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

5G to kolejny etap ewolucji technologii bezprzewodowej. Stanowi ona połączenie istniejących technologii 2,5G, 3G, 4G, LTE i Wi-Fi. To nowy poziom komunikacji między ludźmi i rozwiązaniami cyfrowymi oraz interakcji ze światem.

Maszyny inteligentne

Sztuczna inteligencja to dział nauki komputerowej, w którym maszyny korzystają ze „zmysłów”, uczą się, stosują zasady logiki, działają i przystosowują się do realnego świata, poszerzając możliwości człowieka, automatyzując mozolne lub niebezpieczne czynności i rozwiązując niektóre ważne problemy społeczne.

Uczenie maszynowe (podkategoria sztucznej inteligencji) polega na tym, że komputery potrafią gromadzić i przetwarzać ogromne ilości danych umożliwiające im tworzenie algorytmów matematycznych, dzięki którym działają lub „myślą”, mimo że nie są ukierunkowane na wykonywanie określonych funkcji.

Uczenie głębokie (podkategoria uczenia maszynowego) wykorzystuje modele sieci neuronowych do analizy dużych ilości danych. Uczenie głębokie może przyspieszyć procesy, takie jak rozpoznawanie obrazów, przetwarzanie języka naturalnego i inne złożone zadania bazujące na danych. To właśnie ta technologia umożliwia rozpoznawanie/oznaczanie twarzy w sieciach społecznościowych. Będzie miała także newralgiczne znaczenie w opracowywaniu pojazdów samojezdnych

 

Cyfrowe warianty rzeczywistości

Intel_VR-Infographic-081216-D

Rzeczywistość rozszerzona polega na tym, że komputer generuje „rozszerzenia” stanowiące nakładki na otoczenie użytkownika. Mogą to być na przykład etykiety na rurach w elektrowni, wskazówki umożliwiające dojście w określone miejsce lub fikcyjne postacie, które należy schwytać.

Minecraft-Gear-VR-edition_3_no-credit-e1465597891811-uk

Rzeczywistość wirtualna to środowisko w całości utworzone przez komputer. Użytkownik obserwuje je zwykle za pomocą gogli lub innego zakładanego na głowę urządzenia z wyświetlaczem (Head-Mounted Display, HMD). Dzięki temu użytkownicy mogą poczuć się, jakby byli na Księżycu, strzelali do asteroid w kosmosie lub chodzili po dnie oceanu.

Rzeczywistość mieszana polega na połączeniu świata cyfrowego i fizycznego. Obiekty fizyczne i cyfrowe współistnieją i wchodzą w interakcje w czasie rzeczywistym.

Rzeczywistość połączona to pojęcie dotyczące narzędzi technicznych służących do tworzenia nowych sugestywnych środowisk i cyfrowych reprezentacji świata fizycznego (patrz grafika).

Na forum deweloperów Intel dyrektor generalny firmy Intel, Brian Krzanich, powiedział: „Rzeczywistość połączona diametralnie wpłynie na naszą pracę, rozrywkę i komunikację”. Ogłosił także wdrożenie projektu Alloy mającego przenieść rzeczywistość połączoną na nowy poziom – urządzenia nie będą wymagały zapinania na głowie, a wirtualna rzeczywistość będzie jeszcze bardziej atrakcyjna.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Innowacje techniczne

Przeczytaj w następnej kolejności