Moda

Nowy trend: alerty modowe w MICA

Ken Kaplan Executive Editor, iQ by Intel

MICA (pełna nazwa My Intelligent Communication Accessory) to zaprojektowana przez firmę Opening Ceremony inteligentna bransoletka, w której zastosowano rozwiązania marki Intel. Po raz pierwszy została udostępniona pod koniec 2014 r. Sam jej wygląd przyciąga wzrok, a zastosowana technologia zapewnia od niedawna nowe możliwości: alerty modowe i codzienne horoskopy (dzięki rozwiązaniom firmy Refinery29). Przypomnijmy, że MICA wyświetla też wiadomości tekstowe, e-maile, kalendarz Google, obsługuje wydarzenia z Facebooka, usługi Yelp i inteligentne przypomnienia.

Bransoletka umożliwia teraz firmom z branży mody komunikowanie się z lojalnymi klientami w nowy sposób.

– Jeśli osoba, która bardzo ceni sobie modę, miałaby nosić codziennie ten sam element garderoby, musiałby być on wyjątkowo atrakcyjny i wszechstronny – mówi Connie Wang, dyrektorka ds. produktów modowych w Refinery29, nowej firmie z branży multimediów, która opracowała część najnowszych usług dostępnych w urządzeniu MICA. – Musi dobrze wyglądać z różnymi strojami na różne okazje.

mica-smart-bracelet-switches-on-new-fashion-lifestyle-alerts_2

– Do niedawna większość gadżetów technologicznych do noszenia była przeznaczona głównie dla mężczyzn i służyła celom z zakresu zdrowia i kondycji – mówi Ayse Ildeniz, dyrektorka generalna ds. rozwoju strategiczno-biznesowego w dziale New Devices Group firmy Intel, w którym opracowano urządzenie MICA. – Chcieliśmy zatem przygotować gadżet dla aktywnych kobiet interesujących się modą i pragnących pozostać w kontakcie z bliskimi – mówi Ildeniz. – Bransoletka MICA pozwala kobietom być na bieżąco, gdziekolwiek są.

mica-smart-bracelet-switches-on-new-fashion-lifestyle-alerts_3

Jedną wersję bransoletki cechuje czarna wężowa skórka, perły z Chin i lapis lazuli z Madagaskaru, z kolei drugą wersję – biała skórka wężowa, tygrysie oko z RPA i obsydian z Rosji. Oba modele są pokryte 18-karatowym złotem i mają zintegrowaną technologię mobilną umożliwiającą wyświetlenie kalendarza Google i wydarzeń z Facebooka, a także otrzymywanie powiadomień dotyczących poczty Gmail oraz inteligentnych przypomnień o spotkaniach.

Nowe funkcje, R29 Fashion oraz R29 Horoscopes, przygotowane przez firmę Refinery29, udostępniają wskazówki i aktualności dotyczące mody, a także podstawowe informacje dotyczące kosmetyki.

Urządzenie MICA jest obecnie dostępne w Stanach Zjednoczonych w cenie 495 USD w Opening Ceremony i Barneys New York. W pakiecie jest dwuletni abonament na bezprzewodową transmisję danych świadczoną przez firmę AT&T.

Luksusowa szeroka bransoletka stanowi przykład udanego mariażu mody i technologii. Coś, co niegdyś wydawało się dziwnym połączeniem, coraz częściej zdaje egzamin – technologie do noszenia zyskują na popularności. Znane marki z branży mody i technologii coraz częściej pracują razem nad projektami. Za przykład może służyć współpraca Intela z producentem okularów Luxottica, firmami SMS Audio, Fossil Group oraz producentem szwajcarskich zegarków Tag Heuer.

Moda to tylko jeden segment rynku technologii do noszenia. Pozostałe to między innymi monitorowanie zdrowia i zastosowania przemysłowe. BI Intelligence – oddział badawczy serwisu Business Insider, szacuje, że globalny rynek technologii do noszenia będzie się rozwijał w tempie 35 procent rocznie przez najbliższe pięć lat: w 2019 r. ma się sprzedawać 148 milionów produktów rocznie, a w tym roku – 33 miliony.

Ayse Ildeniz jest przekonana, że dzięki współpracy z liderami branży modowej Intel przyczynia się do rozwoju ekosystemu, który może przyspieszyć innowacje na rynku technologii do noszenia przez udostępnianie sprawdzonych rozwiązań i obniżanie kosztów.

Według Ildeniz, dzięki połączeniu tych dwóch branż technologia do noszenia będzie mogła zaspokoić wymagania coraz większego grona klientów. Jest to potrzebne do poszerzenia obecnej oferty, która jest jej zdaniem skierowana głównie do mężczyzn.

– Wspólnie możemy tworzyć produkty dla osób zwracających uwagę na wygląd. Odpowiednie informacje uzyskujemy od projektantów mody i inżynierów. Robimy także wspólne burze mózgów.

mica-smart-bracelet-switches-on-new-fashion-lifestyle-alerts_5

Connie Wang z firmy Refinery29 twierdzi, że elegancki wygląd to podstawa, ale najlepsze urządzenia do noszenia muszą być przede wszystkim technologicznie użyteczne, a moda to aspekt dodatkowy (jak utrzymują znane jej osoby z branży mody).

– Oczywiście wygląd urządzenia musi wpisywać się w trendy, ale jego sukces rynkowy zależy od skuteczności działania.

Według Ildeniz branża mody zdecydowanie ma wpływ na rynek technologii do noszenia. Firmy takie jak Intel coraz częściej tworzą zespoły badające wymagania użytkowników, gromadzące ich opinie i sugestie. Te informacje w połączeniu z danymi z branży mody umożliwiają tworzenie technologii do noszenia udostępniających funkcje i powiadomienia oczekiwane przez użytkowników innych urządzeń (takich jak smartfony).

Współpraca nad urządzeniem MICA to niezwykle wzbogacające doświadczenie pozwalające poznać wzajemne wpływy obu branż.

mica-smart-bracelet-switches-on-new-fashion-lifestyle-alerts_6

Ildeniz uważa, że mariaż mody i technologii pozwala nie tylko spełnić wymagania klientów rynku modowego, ale także kształtuje przyszłość elektroniki użytkowej oraz sposób interakcji użytkowników z urządzeniami.

– W przypadku większości współczesnych interfejsów trzeba patrzeć na ekran, ale w przyszłości interakcje z technologią do noszenia staną się w większej mierze głosowe – mówi Ildeniz.

Zwraca uwagę także na pewnego rodzaju rozdwojenie.

Z jednej strony mamy smartfony, które stanowią centrum czy też główne urządzenie obliczeniowe i komunikacyjne udostępniające dane technologiom do noszenia. Z drugiej strony można użyć czujników rozmieszczonych na ciele i w innych miejscach: urządzeniach, samochodach i przedmiotach w domu.

– Wszystko komunikuje się z wszystkim, co stwarza nieograniczone wprost możliwości – mówi Ildeniz.

Wprawdzie wprowadzenie takiego modelu rozproszonego na rynek może zająć jeszcze kolejne 10 lat, ale gdy to już nastąpi, współczesne urządzenia z dużym prawdopodobieństwem trafią do lamusa.  Obsługa komunikacji nie będzie wymagała ekranów. Dane będą mogły być przetwarzane w dowolnym miejscu i przesyłane za pomocą kapelusza, okularów, sukienki, piłki do koszykówki, auta lub innego przedmiotu codziennego użytku.

– Moduł Intel Curie ma ogromny potencjał, ponieważ jest niewielki, energooszczędny i mieści się w drobnych urządzeniach – tak Ildeniz komentuje nowy prototypowy moduł obliczeniowy wielkości guzika zaprezentowany po raz pierwszy w styczniu 2015 r.

– Z pewnością powstaną ciekawe weryfikacje tej koncepcji, ale trzeba jeszcze popracować nad żywotnością baterii i innymi aspektami – kontynuuje wypowiedź Ildeniz.

Zdaniem Wang, moda i technologia są współzależne.

– Obie branże udostępniają nam możliwości uatrakcyjniające życie. Technologia dorównuje już ubraniom w zakresie niezbędności, co stanowi tylko jeden z coraz większej liczby wspólnych mianowników – mówi Wang.

– Jednak największym wyzwaniem dla technologii, która chce znaleźć swoje miejsce w świecie mody, jest zapewnienie możliwości swobodnej zmiany wyglądu. Ubrania możemy zmieniać codziennie. Póki co, sprawa z urządzeniami ma się nieco gorzej.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Moda

Przeczytaj w następnej kolejności