Makerzy

Programowanie klocek po klocku

Pomysł studentów z Politechniki Białostockiej pokazuje, że podstaw programowania z powodzeniem mogą uczyć się przedszkolaki. Układając klocki, sterują robotem.

Nauka programowania powinna zaczynać się jak najwcześniej. Nie dlatego, że sama umiejętność będzie potrzebna dzieciom – programowanie uczy po prostu algorytmicznego myślenia, które przydaje się przy dalszej nauce matematyki, języków obcych, biologii. Oraz po prostu przydaje się w życiu.

Na szczęście wymyślono już sposoby, dzięki którym można programować, nie pisząc ani linijki kodu. Języki taki jak stworzony na Massachusetts Institute of Technology (MIT) Scratch pozwalają na układanie na ekranie kolejnych poleceń w postaci łączących się ze sobą na podobieństwo układanki elementów. Można tworzyć zaawansowane struktury, pętle, warunki i inne elementy.

klocki

Co jednak zrobić, gdy młody programista nie umie jeszcze czytać i słabo radzi sobie z obsługą komputera? Darować sobie naukę? Niekoniecznie. Pomysł studentów z Politechniki Białostockiej, Marcina Joki, Michała Grzesia, Michała Boguckiego i Krzysztofa Dziemiańczuka, pokazuje, że podstaw programowania z powodzeniem mogą uczyć się przedszkolaki.

Ich wynalazek to klocki Cube & Code. Kolorowe, oznaczone prostymi symbolami odpowiadają pojedynczym poleceniom. Dziecko układa je na szynie, tworząc sekwencję poleceń – prosty program. Ważne są kolory i kształty, każdy z nich coś oznacza, każdy powoduje inne działanie. Możliwe jest powtarzanie poleceń, tworzenie coraz bardziej rozbudowanych sekwencji.

Bardzo ważne jest, by młody programista mógł zobaczyć efekty swojej pracy przedstawione w taki sposób, by nie stracił zainteresowania całą zabawą. Dlatego to, co zostanie ułożone z klocków, wykonuje robot – Photon. Klocki są poleceniami każącymi robotowi jeździć, zatrzymywać się, obracać. To, co powstanie na szynie, Photon za chwilę pokaże, poruszając się przed oczami programistów.

Ten robot to również konstrukcja studentów z Białegostoku. Photon powstał jako maszyna, którą mają sterować 7-12-latkowie, przygotowując programy na tablecie czy smartfonie. Robot zdobył duże uznanie, więc twórcy pomyśleli o rozszerzeniu jego możliwości tak, by uczyć się przez zabawę mogły także młodsze dzieci.

photon1

Twórcy robota i klocków zdobyli szereg nagród – między innymi zostali umieszczeni na liście “New Europe 100” obejmującej setkę najbardziej innowacyjnych osób pochodzących z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej. „New Europe 100” tworzona jest przez fundację Res Publica, Google, Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki oraz gazetę “Financial Times”.

Pieniądze na produkcję robota i klocków udało się zebrać dzięki wsparciu Politechniki Białostockiej i funduszu Xplorer Fund. Zestawy mają być dostępne w pierwszej połowie 2016 roku.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Makerzy

Przeczytaj w następnej kolejności