Sport

Świat tenisa serwuje kibicom intrygujące dane

Shawn Krest Writer, Movable Media

Przechwytywanie danych masowych i metody analityczne, począwszy od technologii Watson firmy IBM po system monitoringu Hawk-Eye i technologię panoramicznych powtórek firmy Intel, dostarczają fanom tenisa nowych ekscytujących wrażeń na kortach i poza nimi.

Podczas trwającego dwa tygodnie turnieju U.S. Open przez stadion Arthur Ashe w Queens (Nowy Jork) przewija się prawie ćwierć miliona fanów. Miliony kibiców oglądają wybrane mecze w telewizji, Internecie, a nawet w aplikacjach na urządzeniach przenośnych. Jednak w tym roku fani, dzięki wykorzystaniu najnowszych cyfrowych technologii, mieli szansę zapałać do tenisa jeszcze większym entuzjazmem.

Konkurencja wśród zawodowych tenisistów, takich jak Andy Murray, Novak Djokovic, Serena Williams i Monica Puig, nieustannie rośnie, ale na większe zaangażowanie fanów w ten sport wpływ mają również najnowocześniejsze technologie. Należą do nich uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja, przechwytywanie obrazu panoramicznego i panoramiczne powtórki.

Kanał Sports Video Group News poinformował, że technologia panoramicznych powtórek Voya Axis firmy Intel, wcześniej (przed przejęciem przez Intela firmy Replay Technologies) znana jako FreeD, bazuje na 36 kamerach zainstalowanych wokół stadionu Arthur Ashe. Kamery te zapisują kolejne ujęcia i wirtualnie obracają obraz w pełnym 360-stopniowym zakresie.

Stacja ESPN oświadczyła, że jest jedyną siecią korzystającą z tej technologii podczas ważnych turniejów tenisowych. Przechwytywanie tego, co dzieje się na korcie, z wielu różnych perspektyw to jeden ze sposobów na digitalizację tenisa, czego celem jest dostarczenie widzom nowych wrażeń.

Podczas turnieju U.S. Open rozgrywki odbywają się jednocześnie na nawet 19 kortach w czasie dwóch tygodni. Wszystkie te mecze są transmitowane na cały świat, jednak są również zapisywane przez cyfrowe kamery i analizowane niemal w czasie rzeczywistym — aby pomóc graczom w rozstrzyganiu wątpliwych momentów, a fanom umożliwić obejrzenie każdej akcji prowadzącej do zdobycia punktu oraz analizę prędkości, z jaką gracz serwuje.

„U.S. Open to najliczniej odwiedzane doroczne wydarzenie sportowe na świecie” — mówi Nicole Jeter West, była dyrektor zarządzająca ds. strategii cyfrowej w U.S. Tennis Association (USTA). „Jednak turniej trwa tylko przez dwa tygodnie w roku. Dlatego fani muszą otrzymywać rzetelny i istotny przekaz, aby jak najlepiej wykorzystać ten czas”.

Zdaniem Noah Syken z firmy IBM w samym sercu cyfrowych wrażeń podczas U.S. Open znajdują się dane. Od wielu dekad firma IBM udostępnia USTA najnowocześniejsze cyfrowe technologie do obsługi fanów podczas najważniejszych turniejów tenisowych, takich jak Wimbledon i U.S. Open.

Technologie te ewoluowały od prostego wsparcia w zakresie IT i prezentowania punktacji na żywo w serwisie Slam Tracker do systemu Watson firmy IBM, który przeprowadza analizy prognostyczne dotyczące turnieju i zapewnia fanom właściwy przekaz w mediach społecznościowych we właściwym czasie.

usopen

Zdolność Watsona do analizowania dużych ilości danych, w tym złożonych i pogmatwanych informacji, umożliwiła komputerowi pokonanie największych mistrzów teleturnieju „Jeopardy!”.

Syken twierdzi, że kognitywna moc obliczeniowa systemu IBM Watson umożliwia analizę konferencji prasowych graczy, co pozwala zrozumieć, jakie zmiany zaszły w sposobie myślenia zawodnika na przestrzeni lat.

„Czy gracz wykazuje bardziej pozytywne emocje w rozmowach z prasą, czy z optymizmem podchodzi do gry i tego, co wydarzy się na korcie?” — pyta, wyjaśniając, że tego rodzaju analizy są bardzo wartościowe z punktu widzenia zarówno graczy, jak i fanów.

 

Wybiegać myślą o dwie piłki do przodu

Najlepsi tenisiści są w stanie przewidzieć kilka kolejnych ruchów, na przykład kiedy planują decydujące uderzenie, podając najpierw długie piłki wolejem. System Watson firmy IBM umożliwia organizatorom turnieju U.S. Open przeprowadzenie analogicznego procesu w mediach społecznościowych.

hawk-eye-tennis-system-tracks-ball-positioning-e1472511030239

Każdy może sprawdzić trendy na Twitterze, jednak kognitywna moc obliczeniowa systemu Watson pozwala przewidzieć, jakie trendy będą obowiązywać w najbliższej przyszłości, dzięki czemu zespół ds. mediów społecznościowych turnieju Open ma szansę zabłysnąć, przekazując fanom informacje, które najbardziej ich zainteresują w danym momencie.

Watson po raz pierwszy był używany do tego celu w czerwcu, podczas turnieju Wimbledon, gdzie miał umożliwić zespołowi ds. komunikacji „nie tylko obserwowanie trendów i reagowanie na nie, ale również przewidywanie ich” — stwierdziła Alexandra Willis, szefowa ds. komunikacji turnieju Wimbledon w rozmowie z magazynem  Forbes Magazine przed rozpoczęciem turnieju.

„Mamy nadzieję, że pomoże nam to prezentować informacje niekoniecznie zawsze jako pierwsi, ale zdecydowanie jako jedni z pierwszych, kiedy dzieje się coś ważnego” — powiedziała.

 

Dane masowe oznaczają lepsze transmisje

Informatyka kognitywna pozwala również pozyskać cyfrowe dane z tego, co dzieje się na korcie. SlamTracker, narzędzie do analizy danych firmy IBM wykorzystywane podczas turnieju U.S. Open od wielu lat, prezentuje fanom na czytelnej tablicy, na bieżąco, wyniki meczów odbywających się na wszystkich 19 kortach. Powiadamia również zespół medialny o interesujących statystykach graczy, o tym, gdzie i kiedy miał miejsce najszybszy serw roku oraz kiedy zawodnik osiągnie ważny etap w karierze.

Watson przetwarza dane z kortów tenisowych i przedstawia je w odpowiednim kontekście. Ponad 41 milionów punktów zdobytych w poprzednich rozgrywkach Open pozwala systemowi Watson przewidzieć strategie, które najlepiej sprawdzą się podczas nadchodzących meczy.

Informacje te wykorzystuje funkcja Three Keys to the Match (Trzy klucze do wygranej), stanowiąca jedną z analiz dostępnych w serwisie SlamTracker. W oparciu o dane historyczne Watson i SlamTracker mogą opracować trzy strategie reprezentujące najlepszą drogę do zwycięstwa każdego z graczy.

„Wystarczy, że nadawca rzuci okiem na serwis SlamTracker i od razu będzie mądrzejszy” — mówi West.

Nawet zawodnicy i trenerzy pewnego dnia mogą zwrócić się do Watsona po poradę w sprawie strategii na korcie. Serena Williams rozważała już takie posunięcie podczas ostatniego wywiadu.

 

Uważaj na piłkę!

Technologia pomogła zrewolucjonizować sędziowanie meczy tenisowych. Od dekady turniej U.S. Open wykorzystuje Hawk-Eye — system kamer umożliwiający zastąpienie sędziego liniowego automatem. Wcześniej sędziowie musieli na bieżąco oceniać, czy piłka znalazła się na korcie, czy poza nim, co niejednokrotnie prowadziło do ataków histerii wśród graczy.

Hawk-Eye śledzi piłkę i podejmuje obiektywne decyzje, czego nie może zagwarantować żaden człowiek.

System został opracowany z myślą o nadawcach telewizyjnych, którzy mieli monitorować, czy sędziowie podejmują sprawiedliwe decyzje w budzących wątpliwości sytuacjach.

„Szybko zorientowaliśmy się, że sędzia siedzący na korcie jest na straconej pozycji” — mówi założyciel firmy Paul Hawkins. „Widzowie przed telewizorami mieli do dyspozycji zdecydowanie więcej informacji”.

Po kilku kontrowersyjnych decyzjach sędziów w głośnych meczach zdecydowano się dać szansę elektronice. System Hawk-Eye został dopuszczony do sędziowania pod warunkiem, że wykaże się dokładnością. Wymaganą dokładność ustalono na poziomie pozwalającym na nie więcej niż pięciomilimetrowe odchylenia. Hawk-Eye osiągnął wynik 3,6 mm i od tej pory jest wykorzystywany podczas większości liczących się turniejów tenisowych.

W ciągu ostatniej dekady Hawk-Eye zaczął kontrolować również inne elementy gry. Kamery umożliwiające odtwarzanie powtórek pomagają sędziom ustalić, czy zawodnik przekroczył linię i podejmować inne, niezwiązane z liniami decyzje.

Kolejnym krokiem, wdrożonym podczas tegorocznego U.S. Open, jest śledzenie ruchu zawodników i piłki w czasie rzeczywistym i dostarczanie statystyk na bieżąco. Firmy IBM i Hawk-Eye opracowały technologię monitorowania lokalizacji na korcie w czasie meczów. Hawk-Eye korzysta z informacji o położeniu na korcie, by odpowiednio rozmieścić kamery SMART, natomiast IBM gromadzi dane i wykorzystuje je w analizach.

„Dane ze śledzenia gracza i piłki pozwolą nam analizować nie tylko statystyki tego, co się wydarzyło, ale również sprawdzać, w którym miejscu na korcie znajduje się piłka, co dzieje się, kiedy uderza w ziemię i jak poruszają się zawodnicy” — mówi Elizabeth O’Brien z firmy IBM.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Sport Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności