Rozrywka

Czujniki dla sportowych akrobatów

Deb Miller Landau iQ Managing Editor

Czujniki przechwytujące dane w czasie rzeczywistym po raz pierwszy pozwalają kibicom śledzić trudne w relacjonowaniu zawody, np. akrobacje na rowerach BMX i deskorolkach.

Miłość Kyle’a Baldocka do BMX-ów ustępuje miejsca jedynie jego energii i głębokiemu pragnieniu upowszechnienia swojej pasji.

To dreszcz emocji, którym chce się podzielić z całym światem.

Zawody BMX były długo niedostępne dla mas. Sytuacja zmieniła się wraz z pierwszą imprezą X Games w 1995 roku. Zmieniła ona status tej dyscypliny z „ekstremalnej” na popularną i weszła do kanonu międzynarodowych wydarzeń sportowych. Podczas ostatniej imprezy w Teksasie w niektórych konkurencjach BMX i deskorolkowych wykorzystano najnowsze zdobycze techniki, które jeszcze bardziej przybliżyły te niszowe kiedyś dyscypliny szerszej publiczności.

„Kiedy zawody te ogląda się w domu, nie widać, jak daleko ani jak wysoko skaczą” – powiedział Tyler Fetters, inżynier ds. nowych technologii w zespole firmy Intel zajmującym się innowacyjnymi urządzeniami inteligentnymi.

Wykorzystywana na zawodach platforma Intel Curie o wielkości guzika jest najeżona czujnikami, wśród których znajdują się akcelerometr, żyroskop i magnetometr. Cały moduł ma rozmiary pudełka zapałek. Został przygotowany do obsługi trzech konkurencji: Skate Big Air, BMX Big Air i BMX Dirt.

Fetters powiedział, że moduł Intel Curie zbiera dane na każdy temat, od wysokości skoku po przeciążenie przy lądowaniu.

„Dzięki tym informacjom i technologii widzowie w domu mogą lepiej zrozumieć, przez co dokładnie przechodzą zawodnicy podczas swoich akrobatycznych wyczynów”.

4M3A2392

Dwa moduły z układem Curie są podłączone do każdego roweru BMX i kasku każdego skatera.

„Naprawdę się cieszę, że widzowie mogą skorzystać z tej technologii” – powiedział Fetters. „Możemy zmierzyć w czasie rzeczywistym, co robią zawodnicy i przekazać te dane widzom, aby mogli się bardziej zaangażować w śledzenie zawodów”.

Dane zbierane na imprezie X Games ułatwiają również komentatorom relacjonowanie zawodów, a sportowcom usprawnienie treningu.

„Ta nowa technologia przyniesie prawdziwy przełom” – przyznał Baldock, 25-letni Australijczyk, który uważa, że lepsze zrozumienie zawodów BMX spopularyzuje ten sport wśród widzów i przyciągnie nowych zawodników.

bmx_bike_intel_puck_2_LARGE

Baldock uważa, że dane z modułu Curie pomagają mu trenować bardziej świadomie. Na przykład, jeśli musi wyżej skoczyć, wie, że podczas treningu powinien robić więcej przysiadów.

Innym zawodnikom technologia pomaga w treningu i unikaniu urazów. W takich konkurencjach jak Skate Big Air każdy centymetr jest równie ważny, co ryzykowny.

kyle_techtable_1
Kyle Baldock na stanowisku technologicznym sprawdza dane z modułu Intel Curie.

Skater Bob Burnquist zaczął jeździć na deskorolce w wieku 10 lat w zdominowanej przez piłkę nożną Brazylii. Uważa, że w tej dyscyplinie liczą się przede wszystkim wyczucie i instynkt, jednak za sprawą technologii postanowił się też jej przyjrzeć pod kątem analitycznym.

Osobom postronnym wydaje się, że skaterzy podczas jazdy kierują się intuicją, ale Burnquist, który jest również pilotem, zdradził, że również w tym sporcie jest o czym myśleć – od wysokości i siły wiatru po nachylenie rampy i temperaturę powietrza.

„Nie muszę wiedzieć, jak się obracam” – powiedział. „Podczas wykonywania akrobacji nie jest ważne, czy obracam się o 360 stopni… Wiem, jak się obracam. Nie znam jednak swojej prędkości ani siły i kierunku wiatru – a te informacje są naprawdę przydatne”.

Dodał, że dane zbierane w czasie rzeczywistym przez moduł Curie na kasku pomagają mu błyskawicznie skorygować swoje manewry. A poza tym umożliwiają widzom zrozumieć ten sport.

bob_backflip_mega_tech_LARGE
Bob Burnquist wykonuje na deskorolce salto do tyłu.

tom_Scharr_540_mega

 

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności