Sport

Cyfrowy skaut typuje najlepszych na Euro 2016

Dean Evans Technology Writer Twitter
Steve Bradley Writer

Kluby na całym świecie oglądają i analizują Euro 2016 w nadziei na znalezienie nowych talentów na miarę  Paula Pogby czy Roberta Lewandowskiego. Kto jednak wie, czy nie najskuteczniej wytypuje przyszłe legendy futbolu wirtualny  analityk Scout7. Precyzyjnie śledząc statystyki, na pewno zwrócił już uwagę na Kamila Glika i Michała Pazdana…

W przeszłości duże turnieje międzynarodowe stanowiły dla graczy okazję do pokazania się światu. Wszyscy pamiętamy, jak Roberto Baggio dryblował między obrońcami przeciwnych zespołów na mistrzostwach świata we Włoszech w 1990. Nie zapomnimy także fantastycznego triku Paula Gascoigne’a, którego użył podczas starcia z Colinem Hendrym na Euro 1996.

Ale oprócz sportowców pokroju Roberta Baggio zdarzają się zawodnicy tacy jak Karel Poborsky — piłkarz ten zabłysnął podczas Euro 1996, ale nie sprawdził się w zespole Manchester United. W jaki sposób kluby odróżniają jednorazowe przebłyski geniuszu od ukrytych prawdziwych talentów? To proste. Odpowiedź leży w analizie danych, a jeden skaut już teraz wie, jacy zawodnicy wyróżnią się najbardziej podczas Euro 2016.

Pass master: Map of one player’s passes and average positions from the Italian Serie A during the 2014-15 season.
Mapa Scout7 przedstawiająca podania zawodnika i jego najczęstsze pozycje we włoskiej Serii A, sezon 2014–15.

Partner firmy Intel, Scout7, rewolucjonizuje sposób, w jaki kluby rozpoznają i rekrutują nowych zawodników. Ten brytyjski producent oprogramowania zbiera co roku ponad trzy miliony minut filmowego materiału z meczów i opracowuje na jego podstawie bazę danych zawierającą przeszło 150 tysięcy zapisów dotyczących aktywnych graczy. Baza ta zawiera kluczowe informacje statystyczne na temat zawodników, w tym: wiek, wzrost, pozycja, szybkość, przebyty dystans, rozegrane mecze, wykonane podania, wygrane pojedynki, celne strzały, strzelone gole itp.

W odpowiednich rękach Scout7 to niezwykle potężne narzędzie. Na przykład angielski napastnik Harry Kane został po raz pierwszy zauważony w bazie firmy Scout7 jako piętnastolatek, kiedy strzelił trzy bramki w szwajcarskim turnieju Torneo Bellinzona. Czy to on okaże się najlepszym zawodnikiem podczas Euro 2016? (Mamy nadzieję, że nie – stawiamy na polskich piłkarzy! – red.).

Mistrzowie Premier League, Leicester City, znaleźli w bazie Scout7 skrzydłowego drużyny Le Havre, Riyada Mahreza, którego nabyli w 2014 roku za okazyjną cenę 400 tys. funtów. W zwycięskim sezonie Mahrez strzelił 17 bramek i zanotował 11 asyst, zdobywając przy okazji tytuł piłkarza roku. Aktualna wartość transferowa piłkarza wynosi przeszło 25 milionów funtów.

Scout7 - Harry Kane
Harry Kane był obserwowany przez Scout7 już w wieku 15 lat.

Podczas Euro 2016 na platformach Scout7 ruch jest szczególnie intensywny. Dane są udostępniane klientom w chmurach prywatnych opartych na technologiach Intela.

„Z każdego meczu Euro 2016 zbieramy około 12 GB danych” — powiedział Bradford Griffiths, dyrektor operacyjny w Scout7. „Składają się na to wszystkie kluczowe dane statystyczne, takie jak: składy, formacje, przebiegnięty dystans, czas gry, podania, pojedynki, asysty i strzały, jak również nagrania HD”.

Mecze są transkodowane przy użyciu technologii wideo Intel Quick Sync, dzięki czemu stają się dostępne dla subskrybentów platformy Scout7 już godzinę lub dwie godziny po końcowym gwizdku sędziego.

Scout7 Player Record Video Tab
Subskrybenci Scout7 posiadają dostęp do ponad trzech milionów minut materiałów wideo w jakości HD.

Poszukiwanie zawodników do transferu to jednak zaledwie jedna z możliwości wykorzystania systemu. Selekcjonerzy drużyn narodowych mogą skorzystać z bogactwa dostępnych informacji statystycznych firmy Scout7, aby ułożyć plan taktyczny z nadzieją na końcowy sukces i wywalczenie tytułu mistrza Europy.

„Mimo że analiza wideo była dostępna już podczas Euro 2012, analiza danych i narzędzia analityczne są dziś dużo bardziej zaawansowane” — powiedział Griffiths. „Zespoły mogą na przykład zobaczyć, jak drużyna przeciwna atakuje się i broni przy stałych fragmentach gry – rzutach rożnych lub wolnych. Sztab kadry może również przeanalizować mocne i słabe strony poszczególnych graczy, na przykład napastników, a nawet wysłać taką analizę bezpośrednio na smartfon lub tablet obrońców, aby ci mogli przygotować się przed meczem”.

W przyszłości z danych zbieranych podczas turniejów będą korzystać kibice, nadawcy, sportowcy, jak i sędziowie. Na przykład miniaturowy moduł Intel Curie został wykorzystany podczas imprezy X Games do przesyłania w czasie rzeczywistym danych z zawodów skaterów i rowerzystów na temat akrobacji powietrznych, wysokości i długości skoków oraz prędkości i siły spadania przy lądowaniu.

Technologia do noszenia typu Intel Curie wejdzie do świata piłki nożnej szybciej, niż się spodziewamy.

„Na Euro 2020 fizyczne dane będą prawdopodobnie zbierane bezpośrednio od graczy poprzez elementy ubioru” — powiedział Bradford Griffiths. „Pozwolą zorientować się w umiejętnościach poszczególnych zawodników i będą cenną wskazówką taktyczną dla trenerów. Będziemy w stanie zmierzyć zręczność i szybkość zawodników oraz zobaczyć, w jaki sposób się poruszają”.

Tymczasem Scout7 zachęca do śledzenia informacji na temat m.in. francuskiego skrzydłowego Kingsley’a Comana, szwajcarskiego napastnika Breela Embola – oby nie sprawił polskiej drużynie problemów w najbliższym meczu! – i Juliana Weigla z Niemiec. Sądząc po ich statystykach, mogą być najlepszymi zawodnikami na Euro 2016 i być może zostaną piłkarskimi gwiazdami w przyszłości. Z drugiej strony, tuż przed Euro 2016 Scout7 sugerował także świetne występy Aleksandra Gołowina z Rosji, która, jak już wiemy, odpadła w fazie grupowej, i to w kiepskim stylu.

Kto wie, jakie zdanie będzie miał po tym turnieju cyfrowy skaut o takich polskich piłkarzach, jak Michał Pazdan czy Kamil Glik. Ich statystyki z rozegranych w fazie grupowej meczów są przecież imponujące.

 

Autor głównego zdjęcia: Shutterstock/Sergey Nivens

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Sport

Przeczytaj w następnej kolejności