Granie

Poczuj słońce i wiatr w wirtualnym świecie

Hans-Martin Durst Autor, Hemd & Hoodie

Wyobraź sobie, że stoisz na cyfrowej plaży w świecie VR, ale ciepło słońca i powiew wiatru odczuwasz naprawdę. To właśnie umożliwia system Ambiotherm – zaprojektowany w taki sposób, aby symulowane środowisko wirtualnej rzeczywistości było nie tylko atrakcyjne wizualnie dla użytkownika, ale jednocześnie faktycznie przez niego odczuwalne. 

„Symulacja obrazów i dźwięków w świecie wirtualnym jest stosunkowo prosta” – mówi Adalberto Simeone z Uniwersytetu w Portsmouth. „Jednakże zapewnianie innych bodźców czuciowych jest znacznie trudniejsze”. Grupie badawczej z Singapuru udało się jednak opracować metodę, dzięki której możliwa jest symulacja ciepła słońca i podmuchu wiatru w aplikacjach rzeczywistości wirtualnej (VR). Nakładany system Ambiotherm to właśnie rozwiązanie, które można z łatwością zastosować w goglach VR.

Symulacja warunków pogodowych wymaga z reguły zastosowania w całym pomieszczeniu nawiewnic oraz nagrzewnic. Jednak system Ambiotherm jest w stanie wytworzyć ten efekt za pomocą zaledwie dwóch małych modułów. Jeden został przytwierdzony do dolnej części gogli VR i składa się z dwóch obracających się wiatraczków, które dmuchają strumieniem powietrza o różnym natężeniu bezpośrednio w twarz użytkownika. Drugi moduł zamontowano przy szyi użytkownika. Odpowiada on za odczuwanie przez użytkownika zmian temperatury i używa w tym celu ogniw Peltiera, które chłodzą lub ogrzewają skórę użytkownika. Dzięki połączeniu tych dwóch modułów użytkownik może odczuwać wiatr we włosach w trakcie jazdy na nartach lub słońce palące kark w trakcie pustynnej wycieczki. A tymczasem użytkownik pozostaje zanurzony w świecie wirtualnych doznań.

Łączenie rzeczywistości fizycznej z wirtualną

Warto zauważyć, że działanie systemu Ambiotherm nie ogranicza się jedynie do wpływu na określone części ciała. Eksperymenty przeprowadzone przez grupę naukowców wykazały, że lokalne bodźce mogą wpływać na całe ciało. Poprzez stopniowe zwiększanie temperatury modułu przytwierdzonego do szyi udało się sprawić, że użytkownicy odnotowali ogólny wzrost temperatury, a uczucie podmuchu na ustach, w nosie i w gardle stworzyło iluzję przebywania w wietrznym otoczeniu. Naukowcy mają nadzieję, że za pomocą tych metod zwiększą poziom zanurzenia w świecie wirtualnym, tak aby rzeczywistość wirtualna była odczuwalna tak samo intensywnie jak świat fizyczny.

Ambiotherm umożliwia użytkownikom aplikacji rzeczywistości wirtualnej odczucie podmuchu wiatru i innych warunków pogodowych. Ilustracja: YouTube – Nimesha Ranasinghe (montaż)

Do końca roku 2017 świat realny ma stopić się ze światem symulowanym, a tym samym stworzyć „rzeczywistość połączoną”. Stanie się to możliwe dzięki bezprzewodowemu rozwiązaniu VR Project Alloy firmy Intel. Pozwoli ono na zaistnienie w aplikacjach rzeczywistości wirtualnej realnych przestrzeni, przedmiotów oraz ludzi. Technologia ta nie wymaga żadnych zewnętrznych kamer ani czujników, ponieważ kamera RealSense zamontowana na goglach VR skanuje otaczające środowisko, pozwalając użytkownikowi na swobodne poruszanie się po pomieszczeniach bez napotykania na jakiekolwiek przeszkody, a także na używanie rąk na potrzeby interakcji ze środowiskiem wirtualnym.

 

Rozszerzenie systemu Ambiotherm o odczuwanie smaku oraz zapachu

Grupa badawcza w Singapurze prowadzi również prace nad wdrożeniem do systemu Ambiotherm dodatkowych funkcji. Dąży do stworzenia multisensorycznej rzeczywistości wirtualnej, która oprócz obrazów i dźwięków zapewnia dodatkowe bodźce, takie jak dotyk, smak i zapach. Naukowcy udowodnili już w przeszłości, że słodkie smaki mogą być symulowane za pomocą elektrycznej stymulacji języka. „Obecnie badamy, w jaki sposób możliwa jest intensyfikacja ludzkich emocji przy użyciu multisensorycznej rzeczywistości wirtualnej” – wyjaśnia kierownik projektu Nimesha Ranasinghe. „Kolejnym krokiem będzie dodanie zapachów i wibracji”.

Naukowcy mają nadzieję, że docelowo technologia ta zostanie poszerzona o bodźce dotykowe, smakowe i zapachowe.

Istnieją różne potencjalne zastosowania dla tej technologii. We wczesnych eksperymentach naukowcy wykazali, że wirtualna rzeczywistość wpływa na obniżenie odczuwania bólu oraz strachu, a także może mieć zastosowanie w pobudzaniu wrażeń czuciowych w sparaliżowanych kończynach. Obecnie praca nad systemem Ambiotherm ma charakter wyłącznie eksperymentu naukowego, ale producenci gier VR mogliby wkrótce także zacząć wykorzystywać potencjał symulowanej pogody przy tworzeniu swoich produktów.

Inne materiały firmy Intel na temat gier znajdziesz tutaj.

Zdjęcie główne: Ilustracja: YouTube – Nimesha Ranasinghe (montaż) 

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie Innowacje techniczne

Przeczytaj w następnej kolejności