Innowacje techniczne

Pierwszy na świecie pociąg zasilany wodorem

Pierwszy na świecie pociąg zasilany wodorem — Coradia iLint — odbył swoją dziewiczą podróż. Pociąg zwiastuje nową erę w komunikacji kolejowej.

Niemiecki przemysł kolejowy nie słynie z regularnego wprowadzania zaskakujących innowacji technicznych. W dziedzinie innowacyjności przełomem okazało się wprowadzenie sieci Wi-Fi do pociągów pasażerskich. Jednakże niedawno w Salzgitter (Dolna Saksonia) ogłoszono innowację, która może zwiastować nowy rozdział w historii komunikacji kolejowej. Wydarzenie przyciągnęło dziennikarzy z całego świata. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorem — model Coradia iLint — z sukcesem zakończył swoją dziewiczą podróż.

Niskopodłogowy pociąg, wyprodukowany według francuskiej technologii oferowanej przez firmę Alstom, to pojazd całkowicie bezemisyjny. Ogniwa paliwowe oraz napełniane wodorem zbiorniki zostały przymocowane do dachowej części 300-osobowego wagonu. Wodór wchodzi w reakcję z tlenem znajdującym się w powietrzu, generując tym samym energię dla silnika pociągu. Jedynymi produktami ubocznymi tego procesu są para wodna i woda. Pomysł wdrożenia na kolei technologii opartej na ogniwach paliwowych nie jest całkowicie nowy. Jednakże we wcześniejszych modelach permanentnie odnotowywano problemy, takie jak za mały zasięg oraz niskie prędkości maksymalne, co nie pozwalało na ekonomiczne zastosowanie tego rozwiązania.

 

Zasilany wodorem pociąg przyjazny środowisku

Dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania mocą trakcji i dostępnej energii model Coradia iLint to pierwszy obiecujący prototyp. Nadmiarowa energia jest magazynowana w akumulatorach zamontowanych w podłodze pojazdu. Można jej docelowo użyć na potrzeby zasilania systemów pokładowych, takich jak drzwi czy klimatyzacja. Według danych uzyskanych od producenta pociąg jest w stanie pokonać trasę 800 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru.

Zasilany wodorem pociąg Coradia iLint to pojazd całkowicie bezemisyjny.
Zasilany wodorem pociąg Coradia iLint to pojazd całkowicie bezemisyjny. Zdjęcie: Alstom Coradia iLint

W związku z prowadzonymi próbami w Salzgitter została uruchomiona mobilna stacja napełniania gazowym wodorem ciśnieniowych akumulatorów pociągu. Ze względu na to, że do produkcji tego paliwa konieczne jest dostarczanie energii, Alstrom zadeklarował, że będzie nadal wykorzystywał wodór powstały jako produkt uboczny procesu przemysłowego. W dłuższej perspektywie Alstrom chce wspierać produkcję wodoru z energii wiatrowej.

 

Cicha alternatywa dla pociągów spalinowych

Model Coradia iLint nadaje się w szczególności do stosowania na trakcjach spalinowych — obecnie głównie używanych przez pociągi spalinowe. W porównaniu do pojazdów z napędem spalinowym pociąg zasilany wodorem cechuje się znaczącymi innowacjami w zakresie bilansowania poziomu hałasu i czynników środowiskowych. Dzięki zastosowaniu praktycznie bezgłośnego silnika elektrycznego jedynym dźwiękiem słyszalnym w trakcie podróży jest stukot toczących się kół oraz szum generowany przez opór powietrza.

Niskopodłogowy pociąg jest w stanie z łatwością pomieścić 300 pasażerów.
Niskopodłogowy pociąg jest w stanie z łatwością pomieścić 300 pasażerów. GIF: Alstom Coradia iLint(montaż)

Model Coradia iLint może docelowo okazać się interesującym rozwiązaniem dla przyszłych systemów kolei elektrycznej. Stanie się tak za sprawą faktu, że infrastruktura wymagana do prowadzenia elektrycznego ruchu kolejowego jest szczególnie podatna na zniszczenia. Wie o tym każdy, kto często podróżuje pociągami. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z zerwanym kablem, spadającym drzewem czy zwarciem spowodowanym innymi czynnikami, awaria trakcji powietrznej może sparaliżować cały ruch kolejowy na kilka godzin. Po zakończeniu dziewiczej podróży, w trakcie której pociąg uzyskiwał prędkość rzędu 80 km/h, w najbliższych tygodniach zostaną przeprowadzone kolejne testy. Podczas następnych prób spodziewana prędkość, jaką powinien osiągnąć pociąg, to 140 km/h. Jeśli testy zakończą się pomyślnie, pociąg napędzany wodorem zacznie kursować na trasie Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven na początku 2018 roku.

Zdjęcie okładkowe: Alstom Coradia iLint (montaż)

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Innowacje techniczne

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story