Styl życia

Czego się boją polscy internauci

Writer

„Witam,
w trosce o bezpieczeństwo Pana/i konta w naszym banku, prosimy o potwierdzenie swoich danych osobowych i hasła na naszej stronie. Prosimy o kliknięcie w poniższy odnośnik i postępowanie według instrukcji”.

Czy jest ktoś, kto nie dostał nigdy podobnego maila? Próba wyłudzenia krytycznych danych osobowych, by dzięki nim dokonać kradzieży – metoda znana jako phishing – to jedna z najpopularniejszych technik ataku w sieci. I rzeczywiście jest się czego bać, bo gdy w swej naiwności chwycimy przynętę, dając się nabrać na fałszywą tożsamość oszusta podszywającego się pod pracownika banku, konsekwencje tego mogą być katastrofalne. A przecież, przyznajmy to szczerze, naiwni bywamy czasem wszyscy. Wystarczy jeden gorszy dzień i odrobina pecha, by – zwłaszcza gdy nie stosujemy rutynowo należytych zabezpieczeń – łatwo wpaść w tarapaty.

Zaledwie co piąty internauta korzysta z zaawansowanych rozwiązań zabezpieczających

Wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich użytkowników Internetu na zlecenie firmy Intel potwierdzają powszechną intuicję: większość z nas obawia się o swoje bezpieczeństwo w sieci. Niebezzasadnie, bo zagrożeń nie brak, a nie zawsze jesteśmy na nie należycie przygotowani. Zaledwie co piąty internauta (19,8 proc.) korzysta z zaawansowanych rozwiązań zabezpieczających, jak np. pakiet chroniących komputer programów McAfee Internet Security, mimo że aż czterech na pięciu (82,1 proc.) nie czuje się w sieci bezpiecznie. I ten lęk nie bierze się znikąd. Aż ponad 60 proc. ankietowanych Polaków przyznało, że w ciągu ostatniego roku otrzymało emaila z próbą wyłudzenia informacji o danych konta bankowego lub karty kredytowej, a przecież należy zakładać, że wiele ataków mogło zostać nierozpoznanych. Co z kolei daje powód, by sądzić, że celami internetowych złodziei bywamy niemal wszyscy.

Internet_korzyści_czy_sieć_cyberzagrożeń_infografika_Intel

A przecież liczba zagrożeń może tylko rosnąć, bo korzystamy z usług cyfrowych coraz częściej, na coraz to nowe sposoby. Coraz chętniej kupujemy przez Internet – w ostatnim roku co drugi dorosły polski internauta zawierał transakcje przez sieć – i coraz częściej łączymy się z siecią za pośrednictwem nie tradycyjnych komputerów, ale urządzeń przenośnych, głównie smartfonów. Niestety, nie zawsze rozumiemy, że także telefony bywają celem cyfrowej agresji: wirusów, trojanów, oprogramowania szpiegującego, programów typu rootkit. 29 proc. internautów nie zabezpiecza w żaden sposób swoich urządzeń mobilnych lub nie interesuje się ich bezpieczeństwem do tego stopnia, że nawet nie wie, czy są w jakikolwiek sposób chronione.

Komputery czy urządzenia mobilne, którymi posługujemy się zarówno w pracy, jak i w domu, są kopalnią danych. Niezabezpieczone stają się łatwym łupem dla cyberprzestępców

– Internet stał się naszym codziennym narzędziem pracy, ale jednocześnie kryje coraz więcej zagrożeń, których często nie jesteśmy w stanie zidentyfikować. Komputery czy urządzenia mobilne, którymi posługujemy się zarówno w pracy, jak i w domu, są kopalnią danych. Niezabezpieczone stają się łatwym łupem dla cyberprzestępców – mówi Artur Długosz z Intel Technology Polska. – Dlatego każde z urządzeń, na którym korzystamy z Internetu, powinno mieć zainstalowane oprogramowanie zabezpieczające.

Większość z nas jednak, puszczając mimo uszu dobre rady ekspertów, najwyraźniej wychodzi z założenia, że choć zagrożenie w sieci jest powszechne, to jego ofiarami padają wyłącznie inni. W obliczu takiej beztroski trudno przesądzić, czy fakt, że już 66 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat korzysta z Internetu, to powód do radości, czy może do zaniepokojenia.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Styl życia

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story