E-sport

Dekada Intel Extreme Masters

 

Pierwsze kroki

Cykl Intel Extreme Masters narodził się w 2006 roku. Seria imprez organizowanych przez ESL od samego początku ustanawiała nowe standardy na europejskiej scenie sportów elektronicznych. Pierwszy sezon prestiżowych rozgrywek podzielony został na dwa etapy. Pierwszy, czyli Intel Friday Night Games, odwiedził pięć miast: Moskwę, Paryż, Sztokholm, Hamburg i Lipsk, a turnieje prowadzone były w dwóch najpopularniejszych wówczas grach: Counter-Strike 1.6 i Warcraft III. Sezon zwieńczony został na targach CeBIT w Hanowerze, które przez kolejne sześć lat były gospodarzami Mistrzostw Świata Intel Extreme Masters.

Pierwszymi mistrzami w historii IEM byli Yoan “ToD” Merlo w Warcraft III i polska drużyna Pentagram G-Shock Gaming, która w finałowym spotkaniu pokonała Duńczyków z H2k Gaming. Impreza była niezwykle udana i dostarczyła wyjątkowych emocji, ale był to dopiero początek wielkiej serii, którą w ciągu kolejnych lat stała się najbardziej prestiżowym tego typu cyklem w całym świecie e-sportu.

PL_iQ_IEM2016_1_IEM 10 years of esport_article_photo_1

Boom na e-sport

Po niezwykle udanym pierwszym sezonie Intel Extreme Masters przyszła pora na dalszy rozwój. W kolejnym roku odbyły się trzy przystanki IEM: w Los Angeles, Jönköping i ponownie w Hanowerze. Wtedy też po raz pierwszy zorganizowano turniej w World of Warcraft, wówczas najpopularniejszą grę komputerową na świecie. Co ciekawe, mistrzostwa IEM World Championship w 2007 roku były także pierwszymi, w których triumfował Koreańczyk. Park “Lyn” June grający w Warcraft III zapoczątkował tym samym epokę dominacji Azjatów na międzynarodowej scenie e-sportowej.

Kolejne dwa sezony IEM sukcesywnie zwiększały skalę cyklu. W serii 2008-2009 odbyło się aż dziewięć imprez Intel Extreme Masters na trzech kontynentach, w tym po raz pierwszy w Kanadzie, Chinach i Korei Południowej. W czwartym sezonie na listę oficjalnych dyscyplin trafiła druga po Warcraft III indywidualna gra, Quake Live. W niej dominował Shane “Rapha” Hendrixsen, który uznawany jest za bezapelacyjnie najskuteczniejszego zawodnika Quake’a w historii IEM. Amerykanin wygrał trzy regularne przystanki, a także zdobył dwukrotnie tytuł mistrza świata w 2010 i 2011 roku. Co ciekawe, w czwartym sezonie, w chińskim Chengdu, odbył się także specjalny turniej w DotA, która stała się piątą grą wspieraną przez Intel Extreme Masters.

PL_iQ_IEM2016_1_IEM 10 years of esport_article_photo_2

 

Początek nowej ery

Gdy w 2010 roku swoją premierę miała najnowsza gra Blizzarda, StarCraft 2, e-sport na Zachodzie wszedł na wyższy poziom. Proces profesjonalizacji sportów elektronicznych gwałtownie przyspieszył – także ze względu na narodziny platformy streamingowej Twitch.tv, za pośrednictwem której można było oglądać wszystkie kolejne imprezy z cyklu Intel Extreme Masters i na której padały wszystkie późniejsze rekordy oglądalności. Utrzymana została zasada globalności IEM, rozgrywanego na trzech kontynentach i dostępnego dla wszystkich fanów e-sportu na całym świecie.

Jednym z najbardziej pamiętnych momentów w historii cyklu IEM był awans polskiej drużyny, Frag eXecutors, do wielkiego finału mistrzostw świata piątego sezonu. Złota Piątka wygrała wtedy niezwykle zacięty półfinał ze szwedzkim składem SK Gaming z legendarnym GeT_RiGhTem na czele. Nasi rodacy nie kryli emocji po ciężko wypracowanym zwycięstwie, a ich łzy radości do dziś wspominane są przez fanów nie tylko z Polski, ale i całego świata.

Szósty sezon Intel Extreme Masters w latach 2011 / 2012 był ostatnim z grą Counter-Strike 1.6. Społeczność zrozumiała, że była to odpowiednia pora na pożegnanie leciwego klasyka i pójście z duchem czasu. Na listę dyscyplin wszedł natomiast League of Legends. Gigantyczny rozwój społeczności fanów produkcji Riot Games nie mógł przejść bez echa i to transmisje z tej właśnie gry miały z czasem cieszyć się największą popularnością.

P1010564

W trakcie siódmego sezonu IEM zapowiedziano przystanek w Katowicach. Wielu polskich fanów było do tej idei nastawionych sceptycznie, obawiając się, że mistrzostwa w Spodku – tak wielkiej imprezy e-sportowej w naszym kraju jeszcze nie było – to plan zbyt ambitny. Jak się później okazało, nie było żadnych powodów do obaw. IEM Katowice okazał się ogromnym sukcesem. Zapełniona po brzegi katowicka arena stała się na kilka dni światowym centrum e-sportu. Główne rozgrywki w StarCraft 2 i League of Legends cieszyły się ogromnym zainteresowaniem widzów, ale fani mieli okazję także podziwiać w akcji czołowych zawodników World of Tanks czy Counter-Strike: Global Offensive, rywalizujących w turniejach pobocznych.

Katowickie zawody przeszły do historii także dzięki pamiętnej zagrywce jednego zawodnika. Enrique “xPeke” Cedeño Martínez zakończył mecz przeciwko SK Gaming w indywidualnej akcji, która do dziś pozostaje najpopularniejszym nagraniem w historii e-sportu na Zachodzie. Już ponad 7 milionów użytkowników obejrzało ten moment w serwisie YouTube.

Jak stwierdził po tej imprezie sam szef ESL, Ralf Reichert, Polska stała się drugim po Korei krajem o największym zainteresowaniu sportami elektronicznymi. Słowa te mają potwierdzenie w liczbach. Katowickie zawody z cyklu IEM biją rekordy oglądalności, a polskie transmisje oglądała tak duża publiczność, że zagraniczni użytkownicy nie byli w stanie uwierzyć w popularność e-sportu w Polsce. Michał “Carmac” Blicharz, dyrektor ds. progamingu w ESL, także nie krył swojej radości po udanych zawodach w Polsce. W wielu wywiadach przyznawał, że zorganizowanie w swojej ojczyźnie imprezy o tak dużej skali było jego największym marzeniem, ale był to dopiero początek.

Największa rewolucja miała miejsce podczas ósmego sezonu Intel Extreme Masters. Wtedy po raz pierwszy Mistrzostwa Świata odbyły się nie na targach CeBIT w Hanowerze, a w katowickim Spodku. W cyklu 2013 / 2014 rywalizacja toczyła się w dwóch grach: StarCraft 2 i League of Legends cieszących się stale rosnącą popularnością we wszystkich zakątkach globu. Historycznym momentem był IEM World Championship w Katowicach. Pobito wtedy wszelkie rekordy oglądalności, a Kim ‘sOs” Yoo Jin wygrał w mistrzostwach StarCraft 2 okrągłe 100 000 dolarów. To do dziś największa pojedyncza nagroda wypłacona indywidualnemu zawodnikowi w historii cyklu. Po tym zwycięstwie Koreańczyk otrzymał tytuł “Człowieka Stu Tysięcy Dolarów”. W zawodach League of Legends także wygrali jego rodacy, dzięki czemu po raz drugi z rzędu złote medale w finałach serii zdobywali wyłącznie Koreańczycy.

 

Polki z Alsen Team (Counter-Strike: Global Offensive, Intel Challenge Katowice 2015)). Emocje podczas rozgrywek...
Polki z Alsen Team (Counter-Strike: Global Offensive) oraz ich siły pomocnicze – maskotki. Emocje podczas rozgrywek…

 

Rekord za rekordem

W dziewiątym sezonie na listę gier dołączyła kolejna gra Blizzarda, Hearthstone. Na przystanku w chińskim Shenzhen triumfował Jason “Amaz” Chan, doskonale znany wszystkim fanom karcianki zawodnik z Hongkongu. Tamten sezon obfitował w magiczne momenty. Gdy na przystanku w Toronto triumfował Lee “Flash” Young Ho, nazywany w Korei „bogiem e-sportu”, fani wróżyli mu wielki powrót na sam szczyt. W San Jose po trzeci tytuł sięgnął Kim “herO” Joon Ho rywalizujący w StarCraft 2, a w Kolonii podobny sukces odniosła drużyna Gambit Gaming, która mimo licznych zmian kadrowych zdołała utrzymać się w ścisłej czołówce sceny. herO jest do dziś jedynym indywidualnym zawodnikiem, który w cyklu IEM zdobył aż trzy złote krążki. IEM World Championship, który po raz drugi z rzędu zawitał do Katowic, był pierwszą imprezą cyklu, w której to sami fani mogli zwiększyć pulę nagród mistrzostw w League of Legends i StarCraft 2. Najlepsi okazali się wtedy Amerykanie z Team SoloMid, którzy w fenomenalnym stylu przerwali pasmo zwycięstw Azjatów, a także Joo “Zest” Sung Wook.

Intel Extreme Masters Katowice 2015 to bez wątpienia największa impreza w historii e-sportu. W szczytowym momencie transmisję na samej tylko platformie Twitch oglądał ponad milion osób, a katowicki Spodek i Międzynarodowe Centrum Kongresowe odwiedziło ponad 100 000 osób, w tym wielu gości zza granicy, którzy chcieli na własne oczy przekonać się, jak elektryzująca atmosfera panuje w Polsce. Po raz pierwszy też impreza została wzbogacona o pełnoprawne targi. IEM Expo cieszył się ogromną popularnością fanów e-sportu i szeroko pojętego gamingu, którzy na miejscu mogli spotkać się ze swoimi idolami, przetestować nowinki techniczne czy wziąć udział w licznych konkursach z cennymi nagrodami. Należy także zwrócić uwagę na pierwsze tego typu, prestiżowe mistrzostwa w CS:GO przeznaczone dla żeńskich drużyn. Intel, rozumiejąc rosnące znaczenie kobiet w świecie e-sportu, poświęca im znacznie więcej uwagi, czego dowodem będzie zorganizowanie drugiej edycji Intel Challenge Katowice w 2016 roku.

P1010657
…i emocje po meczu.

 

Jubileuszowy sezon

Prestiżowy Intel Extreme Masters nie przestaje się rozwijać. W dziesiątym, jubileuszowym sezonie IEM do grona dyscyplin dołączył Heroes of the Storm. Fani Counter-Strike’a zaś mieli gigantyczny powód do radości, bowiem wreszcie, po czterech latach, mogli ponownie zobaczyć w akcji najlepszych strzelców. Wejście Counter-Strike: Global Offensive na główną scenę IEM było wielkim i emocjonującym wydarzeniem potwierdzającym rosnącą rolę gry Valve na całym świecie.

W trakcie imprezy IEM San Jose odbył się unikalny mecz pokazowy, w którym wzięli udział miliarder Mark Cuban i CEO Intela, Brian Krzanich. Spotkanie, w którym po obu stronach zagrali także profesjonalni zawodnicy League of Legends, miało na celu zebranie funduszy na cele charytatywne. Na poczet fundacji CyberSmile przekazano 38 tysięcy dolarów.

Dzięki nieocenionemu wsparciu firmy Intel, cykl IEM w ciągu dziesięciu lat istnienia wypłacił najlepszym e-sportowcom na świecie ponad 4 600 000 dolarów w nagrodach. Wielu graczom pieniądze te odmieniły życie. Czołowi zawodnicy, którzy dzięki świetnym występom w Intel Extreme Masters weszli na sam szczyt społeczności e-sportu, są dziś międzynarodowymi gwiazdami cieszącymi się z wielotysięcznych fanklubów. Łącznie, wraz z trwającym wciąż dziesiątym sezonem IEM, odbędzie się 56 imprez o statusie przystanku cyklu lub Mistrzostw Świata. Liczby te sprawiają, że Intel Extreme Masters jest najdłużej działającym i najaktywniejszym cyklem profesjonalnych zawodów e-sportowych na świecie.

 

Lider branży

W świecie sportów elektronicznych jest wielu organizatorów, którzy prowadzą swoje rozgrywki of wielu lat. Nikt jednak nie może się poszczycić takim sukcesem, jaki odniósł Intel Extreme Masters. Jest to najstarsza aktywna liga e-sportowa o takiej skali. Powstała w 2007 roku i do dziś uznawana jest za najbardziej prestiżowy, globalny cykl zawodów e-sportowych. Po kilkudziesięciu imprezach na czterech kontynentach, setkach turniejów i milionach wyświetleń transmisji i nagrań z meczów, IEM nie zwalnia tempa. Skala poszczególnych zawodów zwiększa się z roku na rok, coraz więcej osób ogląda transmisje, a e-sport staje się rozrywką mainstreamową.

Dzięki wieloletniemu wsparciu firmy Intel i innych sponsorów, a także ogromnemu zaufaniu profesjonalnych graczy oraz widzów, cykl IEM to obecnie najbardziej rozpoznawana marka w świecie e-sportu.

PL_iQ_IEM2016_1_IEM 10 years of esport_article_infographic

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story