Granice nowoczesnych możliwości

Drapacze chmur w grach wideo, czyli przyszłość miast

Czy wiedzieliście, że inteligentne miasta przyszłości będą prawdopodobnie rozrastać się w pionie? Powierzchnia staje się towarem coraz bardziej deficytowym, a gwałtowny rozwój miast skutkuje ich malejącą funkcjonalnością. Z tego powodu wielu architektów i urbanistów rozważa rozbudowę metropolii wzwyż – a nie wszerz – poprzez wznoszenie kolosalnych wież i drapaczy chmur.

W tej wizji wieże sięgające wysoko ku chmurom łączą się wzajemnie, tworząc sieć mieszkań, biur, parków, szpitali, kin, sklepów, źródeł energii, pionowych farm i wszystkich innych elementów, do których przywykliśmy na „zerowym” poziomie metropolii.

Koncepcja opracowana przez Luca Curci Architects zakłada na przykład umieszczenie na morzu olbrzymiej wieloczęściowej struktury, w której każdy moduł osiągałby wysokość 72 metrów i średnicę 120 metrów, oferując przestrzeń mieszkalną nawet dla 2500 osób oraz 20 tysięcy metrów kwadratowych ogrodów.

Kolejny przykład inteligentnego miasta przyszłości zaprezentowali autorzy książki Vertical City: A Solution for Sustainable Living. W tej koncepcji mamy do czynienia z układem samowystarczalnych, przyjaznych środowisku wież połączonych ze sobą podniebnymi mostami i naziemną siecią dróg.

Tak jak miasta powstawały dotychczas na bazie mniejszych osad i osiedli, tak pionowe metropolie zaczną wyłaniać się z krajobrazu tradycyjnych aglomeracji.

To zjawisko, choć na mniejszą skalę, możemy zresztą dostrzec już dziś. W 2013 r. w Singapurze ukończono budowę ułożonych heksagonalnie grup budynków mieszkalnych. Ich zadaniem było udostępnienie jednocześnie przestrzeni wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektów – w postaci tarasów dachowych, placów, ogrodów, siłowni i innych udogodnień przeznaczonych dla tysięcy mieszkańców.

Innym podejściem do tego zagadnienia może być zasadzenie lasu w obrębie… drapaczy chmur. Takie rozwiązanie zastosowano w dwóch wieżach na terenie Mediolanu, które w 2015 r. otrzymały tytuł najlepszego budynku na świecie. Plany i propozycje podobnych rozwiązań powstały już dla wielu miast na całym świecie – są to projekty takie jak One Central Park w Sydney oraz Diamond Lotus w mieście Ho Chi Minh.

Projekt inteligentnego miasta One Central Park
Koncepcja One Central Park w Sydney kładzie duży nacisk na kontakt z naturą. Autor: PTW Architects, 2016.

Do koncepcji pionowych miast coraz częściej nawiązują gry komputerowe. W serii SimCity od dawna mamy do czynienia z różnymi podejściami do zagadnienia samowystarczalnych megawież, takich jak cztery arkologie występujące w SimCity 2000. Obecnie powstają dwa tytuły, które motyw życia w pionowych konstrukcjach umieszczają na pierwszym planie.

BalanCity w dość luźny i przyjemny sposób nawiązuje do tej koncepcji, pozwalając tworzyć konstrukcje z drewnianych klocków. Celem gry jest ustawianie w pionie lotnisk, biur, lokali mieszkalnych, elektrowni, fabryk, infrastruktury transportowej oraz innych budynków i punktów usługowych – tak, aby cała konstrukcja luźno powiązanego miasta zachowała równowagę na niestabilnej platformie.

Jeśli nie zdołamy odpowiednio rozplanować tej konstrukcji, nasze miasto dosłownie zawali się na naszych oczach.

Block’hood jest z kolei nieco bardziej zakorzeniona w teorii architektury i urbanistyki. Gra powstała z inicjatywy byłych architektów. Otrzymujemy w niej do dyspozycji  niewielką działkę do zabudowania oraz bibliotekę 96 modułów, których używamy do budowy zrównoważonego pionowego mikromiasta.

W mieście tym wszystkie elementy mają na siebie wzajemny wpływ, przez co musimy zadbać o należytą równowagę pomiędzy rozrywką, pracą, troską o energię, wodę i odpady, biorąc pod uwagę zachodzące zależności. W ten sposób gra buduje świadomość ekologiczną i uczy o zachodzących w miastach procesach entropii.

Symulator inteligentnego miasta Block'hood
Block’hood to połączenie przyjemnej rozgrywki oraz teorii architektury i urbanistyki.

W obliczu malejącej dostępności powierzchni i zasobów oraz nieuniknionego mariażu metropolii i środowiska naturalnego, jaki wymusi na nas przyszłość, gry wideo wydają się idealnym poligonem do testowania wizji miast przyszłości.

Co ważne, w przeciwieństwie do futurystycznych koncepcji architektów, w grze każdy może zrealizować swoją własną wizję życia w przyszłości – sprawdzić, jak wyglądać będą: nasza praca, odpoczynek, warunki mieszkalne i korzystanie z udogodnień. Czyli co nas czeka, gdy miasta przestaną rozwijać się wszerz, a zaczną piąć się w górę.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie Styl życia

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story