E-sport zdobywa popularność w Chinach dzięki IEM Shanghai

by Jason Johnson
Freelance writer and editor

Imprezy e-sportowe, takie jak Intel Extreme Masters Shanghai, tworzą pozytywną atmosferę wokół gier komputerowych w Chinach, które kiedyś opornie reagowały na gry online.

Zhou „iAsonu” Hang marzył o tym, aby zostać profesjonalnym graczem, ale jego rodzice mieli inne plany. Chcieli, aby zdobył dyplom z automatyki i robotyki na Huazhong University of Science and Technology, uczelni publicznej ukrytej w zalesionej prowincji Hubei.

„Napisałem do nich długi list, w którym wyjaśniłem, czym jest e-sport, i obiecałem, że nie porzucę studiów na zawsze” – mówi Hang.

Na szczęście ta prośba ich przekonała.

Jako profesjonalny gracz StarCraft II Hang był w centrum uwagi podczas Intel Extreme Masters (IEM) Shanghai, które rozpoczęły się 27 lipca. Impreza trwała do 30 lipca w Shanghai New International Expo Centre – po raz pierwszy turniej odbywał się w oddzielnej hali o powierzchni ponad 10 tys. m².

W hali znajdowały się również stoiska partnerów takich jak Acer (oficjalny sponsor komputerów i laptopów na IEM Shanghai), HP, Dell, Lenovo i ASUS. Uczestnicy mogli też wziąć udział w prezentacjach wirtualnej rzeczywistości (VR).

„Intel ciągle przesuwa granice innowacyjności, zapewniając naszym fanom na całym świecie niesamowite wrażenia w Internecie i poza nim” – stwierdza George Woo, dyrektor marketingu e-sportu w firmie Intel.

Impreza była częścią olbrzymiej konferencji branżowej ChinaJoy. Tłum rozentuzjazmowanych fanów i cosplayerów zagrzewał graczy do walki. Bez względu na wynik starcia turniej ten jest wzorem do naśladowania w kwestii podejścia do gier komputerowych.

Szanghaj nie zawsze był urzeczony elektroniczną rozrywką. W 2004 roku miasto wypowiedziało wojnę pladze kawiarni internetowych.

Aby ograniczyć dostęp młodzieży do potencjalnie uzależniających gier online, władze zabroniły dostępu do takich lokali osobom poniżej 16. roku życia i nałożyły surowe ograniczenia na starszych nastolatków. W celu wyegzekwowania tych przepisów miasto sięgnęło po kamery bezpieczeństwa i oprogramowanie, które wymagało od młodszych gości wprowadzenia numeru dowodu osobistego przed wejściem do kawiarni.

Ale to nie powstrzymało zawodowych graczy. Od tamtego czasu e-sport wszedł do Państwa Środka zamaszystym krokiem. Świadczy o tym fakt, że Chińczycy oglądają więcej transmisji z gier niż obywatele jakiegokolwiek innego kraju. Poza kolosalnym apetytem na gry fani ci odziedziczyli część starych stygmatów społecznych swojej ojczyzny.

„Gracze e-sportu zmagają się ze sceptycyzmem i wątpliwościami rodziców i urzędników, według których rozrywka elektroniczna jest niezdrowa” – twierdzi Marcella Szablewicz, asystentka profesora nauk o komunikacji na nowojorskim Pace University.

Lęk przed uzależnieniem może wynikać z chińskiego systemu szkolnictwa. Młodzież musi zdać jeden egzamin wstępny, aby dostać się na studia. Wiele szkół i rodziców ogranicza zajęcia pozalekcyjne, aby lepiej przygotować do niego uczniów.

turniej gier komputerowych

Jednak poglądy powoli ulegają zmianie. Szablewicz wylicza, że w 2009 roku wyrażenie „gry internetowe” pojawiło się w negatywnym kontekście w nagłówkach chińskiej prasy 446 razy. Do 2016 roku liczba ta zmalała do 38, co sugeruje, że narodowy strach przed grami traci na intensywności.

W międzyczasie Szanghaj przerodził się z miasta, gdzie kawiarnie internetowe były zagrożone, w bezpieczną przystań e-sportu.

„Mieszkam tu od trzech lat” – mówi Hang, który przeprowadził się do Szanghaju po podpisaniu kontraktu z organizacją e-sportową Invictus Gaming. „Teraz Szanghaj jest centrum chińskiego e-sportu. Podoba mi się modernizacja miasta”.

Liczba imprez w regionie jest jasnym sygnałem zmian. Portowe miasto Morza Żółtego stało się częstym gospodarzem znaczących imprez związanych z e-sportem. W grudniu miał miejsce Winter Major, turniej Dota 2, a w tym roku IEM odbył się w Szanghaju drugi raz w ciągu czterech lat.

Imprezy te zasilają chińską gospodarkę niemałą sumą pieniędzy – w 2016 roku przyniosły wpływy rzędu siedmiu miliardów dolarów.

Wpływ gier na kulturę skutkuje również wzrostem życzliwości. Kiedyś gry komputerowe spotykały się z dezaprobatą w Chinach. Obecnie duże wydarzenia wspólnotowe przedstawiają je w pozytywnym świetle. Na przykład włączenie e-sportu do Asian Indoor and Martial Arts Games w 2017 roku zbliża do siebie starsze i młodsze pokolenia entuzjastów sportu.

Dzielnica Pudong w Szanghaju

Jedną z głównych atrakcji IEM Shanghai była rywalizacja pomiędzy Chinami a Koreą Południową, w które dwaj chińscy gracze próbowali przed własną publicznością zdetronizować lepszych koreańskich graczy StarCraft II. Takie napięcia nie prowokują wrogości, a raczej rozwijają w uczestnikach patriotyzm i poczucie tożsamości narodowej.

„Chcę dać z siebie wszystko dla mojego kraju” – mówi Hang. Stwierdza, że sport propaguje takie wartości jak profesjonalizm, rozwój i poczucie wspólnoty – są one atrakcyjne zarówno dla chińskich milenialsów, jak i urzędników państwowych.

Jednak największe korzyści z kulturowej afirmacji e-sportu mogą odnieść gracze i fani. Według Woo duże turnieje pokroju IEM Shanghai dają poczucie legitymizacji tym, którzy kochają gry komputerowe.

„Czerpią z tego radość. Dla prawdziwych fanów e-sport to pasja. Z tego punktu widzenia ma on pozytywny wpływ na życie” – stwierdza Woo.

Dotyczy to profesjonalnych graczy i fanów nie tylko w Chinach, ale na całym świecie.

Inne materiały firmy Intel na temat gier znajdziesz tutaj.

Share This Article

Read Full Story