Game On!

Feministyczna gra wideo i radosny chaos

Writer

Od autorów „Chaty wuja Toma” po twórców filmu „Zabawy z bronią”  artyści, filmowcy i inni wszelkiego rodzaju twórcy wykorzystują posiadane zdolności, by zmieniać świat. Programiści tworzący gry komputerowe dokładają swoje pięć groszy.

Wyjątkowo wyraźnie widać to na stronie internetowej Games for Change, na której aż roi się od gier poruszających tematykę dobra społecznego.

Nawet wśród gier, w których gracz wciela się w rolę naczelnego redaktora gazety, aby kształtować opinie orwellowskiego społeczeństwa, czy zostaje imigrantem ukrywającym się przed kontrolą graniczną, “Slam City Oracles” wyróżnia się żartobliwym podejściem do wyrażania siebie i miejsca, jakie zajmujemy w świecie.

Nieco dziwaczna, pełna beztroski gra “Slam City Oracles” zwraca uwagę pośród innych „poważnych” gier, które starają się edukować graczy na temat ubóstwa i globalnego ocieplenia.

„Myślę, że warto rozpowszechniać gry podejmujące poważniejszą i bardziej osobistą tematykę, a nie skupiać się tylko na dochodach” — mówi Jane Friedhoff, projektantka gry. „Chcę skoncentrować się na drobnych zmianach kulturowych, które dla konsumentów mogą okazać się bardzo ważne – tak jak w efekcie motyla”.

slowgif

“Slam City Oracles” to feministyczna gra wideo, w której gracze zarówno współpracują, jak i konkurują ze sobą, jako dwie nastolatki siejące spustoszenie w różnych zabawnych środowiskach.

Dziewczyny mocno wstrząsają światem: wykorzystując przeróżne obiekty jako trampoliny, wskakują na coraz wyżej latające samoloty, by następnie roztrzaskiwać się o hot dogi, pączki i inne karnawałowe smakołyki.

Ostra muzyka stanowiąca podkład muzyczny do gry nadaje jej ton i działa jak podnoszący adrenalinę impuls do dwuminutowej rozgrywki, która wydaje się zaspokajać raczej potrzeby rozrywkowe niż edukacyjne. Jednak wciąż gra może być postrzegana jako radosna antyteza wielu „męskich” gier.

Gra Friedhoff, powstała na potrzeby zorganizowanej przez Uniwersytet Nowego Jorku wystawy No Quarter 2014, stanowi mieszankę inspirowanych grą “Katamari Damacy” fantazji i łobuzerstwa z mocną dziewczęcą energią. Estetyką przypomina zwariowaną grę “Hohokum”, chociaż cukierkowatość zastąpiono tu damsko-punkowym szykiem.

slam_city_oracles_2_no_credit

Chociaż autorka Slam City Oracles wcale nie chciała pouczać graczy, udało jej się uchwycić radosnego, zdecydowanie feministycznego ducha, co aż bije z ekranu.

„Chcę, żeby gracze grający w moje gry czuli się trochę jak dzieci, na których drodze wyrasta wielka góra liści i aż prosi się, żeby w nią wskoczyć” — wyjaśnia Friedhoff. „W pewnym sensie jestem introwertyczką, jestem też raczej spokojna, więc zawsze szukam okazji, przy których mogę bez wyrzutów sumienia trochę poszaleć”.

slam_city_oracles_1

Gra pomaga dziewczynom sprawić, aby zostały usłyszane, i uczy je, żeby nie usuwały się na bok.

“Slam City Oracles” pozwala nieśmiałym graczom naprawdę się wyluzować i dosłownie rzucić się w wirtualny wir akcji.

Chociaż gracz może zdawać sobie sprawę tylko z rozrywkowego aspektu aplikacji, Friedhoff często podkreśla, że gra pomaga dziewczynom sprawić, aby zostały usłyszane, i uczy je, żeby nie usuwały się na bok. Autorka gry wierzy, że przekazywanie ideałów feminizmu i dobra zabawa wcale się nie wykluczają.

W wirtualnym świecie gracze osiągają niemal całkowitą dominację nad przestrzenią — nie ma wrogów, nie można zginąć i nic nie może powstrzymać bohaterek przed robieniem wszystkiego, na co tylko mają ochotę. Gry wideo głównego nurtu są najczęściej postrzegane jak „spełnienie marzeń o męskości”, a “Slam City Oracles” zaprzecza tym standardom.

GIFSCHOOL1

 

Koncentrując się na fizycznej stronie marzenia o dominacji, wywraca ten zamysł do góry nogami, oferując wyraźnie kobiece doświadczenie. “Slam City Oracles” zakłóca porządek rzeczy.

„W chaosie naprawdę fajna jest jego dezorientująca natura, która zmusza do spojrzenia na świat z innej perspektywy” — mówi Friedhoff. „Jest jak rodzaj zmysłowej paniki, która wprowadza w stan refleksji. To w pewnym sensie magia. Chaos stwarza sytuacje, w których świat gry zlewa się z życiem”.

slam_city_oracles_no_credit

Gra “Slam City Oracles” nie ma na celu wywołania wątpliwości co do natury rzeczywistości. Jednak być może pozwoli graczom pokonać niektóre ograniczenia związane z ich ciałem w radosny i nieoczekiwany sposób poprzez zabawę.

„Większość ludzi od razu orientuje się, o co chodzi w »Slam City Oracles« — o świetne, szalone chwile spędzone na zabawie z przyjaciółmi” — mówi Friedhoff. „Gracze od razu po uruchomieniu gry zaczynają pękać ze śmiechu, co bardzo mi się podoba. Śmiech jest najwłaściwszą reakcją”.

Podczas gdy „Games for Change” (Gry promujące zmiany) mogą często oznaczać gry, które przekazują za pośrednictwem zawartych w nich treści ważne życiowe lekcje, “Slam City Oracles” promuje zupełnie inne podejście. Udowadnia, że czasami po prostu bycie innym i samodzielne panowanie nad przestrzenią oznacza postęp sam w sobie.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story