Game On!

Gry w hiperrozdzielczości

Jason Johnson Freelance writer and editor

Pamiętasz ten znamienny dzień, kiedy to w końcu udało Ci się kupić telewizor HD i powiesić go na ścianie? Na pewno, tego nie sposób zapomnieć. Wszyscy w pokoju – nawet małe dzieci – zgodnie zachwycili się niezwykle efektownym obrazem. Wydawało się, że już lepiej być nie może.

Do czasu. Właśnie pojawiła się nadzwyczajna, przyciągająca wzrok platforma do gier w rozdzielczości 12K.

Obecnie gry w rozdzielczości 12K to swego rodzaju Święty Graal pod względem detaliczności obrazu. Aby w pełni docenić imponujące możliwości rozdzielczości 12K, trzeba najpierw zapoznać się z fenomenem technologii 4K stojącej za coraz liczniejszą rzeszą niezwykle szczegółowych monitorów, które – zdaniem większości znawców tematu – w przyszłości opanują rynek, zyskując większą popularność niż telewizory HD.

Monitory 4K zapewniają około czterokrotnie większą precyzję niż telewizory HD (na tej samej powierzchni wyświetlane jest czterokrotnie więcej punktów), coraz bardziej zbliżając się do poziomu szczegółowości, jaki może dostrzec ludzkie oko.

Instalacja w technologii 4K

Jedna z nielicznych instalacji 12K – czyli trzy monitory o rozdzielczości 4K ustawione obok siebie na długim stole – została utworzona przez Nicholasa Gniecha i zaprezentowana na konferencji Intel Developer Forum 2014.

Ściana monitorów przypomina nieco standardowe środowisko pracy pracownika ochrony z tą różnicą, że zawartość ekranu jest tutaj dużo bardziej atrakcyjna, ponieważ są to gry wideo.

– Standard 12K nie jest jeszcze obsługiwany przez żadną grę – powiedział mi Gniech na Forum, po czym, jakby na zawołanie, jego instalacja uległa awarii. Mimo to dążenie do samodzielnego zwiększenia atrakcyjności gier jest godne podziwu.

Wprawdzie programiści coraz częściej uwzględniają opcję rozgrywki w technologii 4K, ale na razie nie będą raczej odnosić wymiernych korzyści z jej wykorzystania. Wymagałoby to dużej inwestycji, co niekoniecznie by się opłacało, ponieważ tylko najlepsze komputery na rynku potrafią obsłużyć tę technologię.

– Aby zapewnić obsługę gier 4K, potrzebna jest potężna karta graficzna – wyjaśnia Gniech, wskazując imponujące urządzenie. – Coś takiego przenosi nas nieco w przyszłość.

Gry wciąż nadrabiają zaległości

Technologia 12K jest niezwykle zaawansowana, ale w wykorzystaniu jej możliwości przeszkadzają obecne ograniczenia. Zapewnienie prawidłowego wyświetlania w każdym aspekcie może wymagać nieco magii i nieco szczęścia. Wizualna strony gier, takich jak Crysis 3, jest imponująca, ale czasami pojawiają się w nich dziwne niespodzianki.

Niektóre obszary ekranu są rozciągnięte i rozmazane. Część zieleni w oddali wydaje się zamglona. W innych miejscach otoczenie jest wyraziste i niezwykle czytelne.

– Gry mogą prezentować się o wiele bardziej atrakcyjnie, ale obecnie są zoptymalizowane pod kątem współczesnych ekranów – przyznaje Gniech.

– Niektóre gry można dostosować, aby w pewien sposób obsługiwały rozdzielczość 12K przy użyciu kilku monitorów, ale nie znam żadnej gry opracowanej pod kątem tej technologii – dodaje mój rozmówca. – Trzeba było kupować gry i testować je. Gra Crysis 3 technicznie obsługuje technologię 12K, podobnie jak Assassin’s Creed 4, ale wiadomo, że nie została stworzona z myślą o tej rozdzielczości, ponieważ wyświetlany na ekranie  HUD (wskaźniki i komunikaty dostarczające przydatne dla gracza informacje) nie jest skalowany prawidłowo.

Źródło możliwości

– Te nowe możliwości zawdzięczamy procesorowi Intel Extreme Edition, który zapewnia rzeczywistą obsługę czterech magistral PCIE, pozwalając korzystać z czterech kart graficznych – mówi Gniech. – Bez czterech kart nie można by było tego zrobić.

Gniech podchodzi swą postacią w grze do grupy skał okalających plażę. Robią piorunujące wrażenie poziomem detali – w szczelinach skalnych widać jeszcze mniejsze szczeliny.

Dołączyłbym zdjęcie, ale żeby je docenić, musielibyście mieć monitor 4K.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story