Pościg za wydajnością

Intel Pure Performance #12: Strumieniowanie gier prostsze niż myślisz

W dzisiejszych czasach posiadanie stacjonarnej maszyny nie jest już warunkiem grania – obserwujemy bowiem popularyzację różnych usług pozwalających na transmisji obrazu przez Internet lub sieć lokalną. Jednak o ile większość takich rozwiązań oferowana jest w ramach płatnej subskrypcji (usługi internetowe/chmurowe), o tyle strumieniowanie przez sieć domową nie generuje dodatkowych kosztów. Dzięki temu gracze chcący obejść się bez miesięcznych abonamentów mogą wykorzystać do przesyłania obrazu na telewizor chociażby platformę Steam. Nie musimy nawet przenosić komputera stacjonarnego, kupować bezprzewodowych padów z dużym zasięgiem oraz układać kabli sygnałowych – wystarczy wyposażyć się w urządzenie takie jak Intel Compute Stick, aby móc korzystać z Domowego Strumieniowania oferowanego przez klienta Steam. Oczywiście Intel Compute Stick nie zapewni wydajności w grach porównywalnej do osiągów peceta z dedykowanym układem GPU, jednak dzięki technologii strumieniowania może zostać pośrednikiem w tym procesie. Pełniąc funkcję odbiornika w usłudze In-Home Streaming, Intel Compute Stick jest niejako przedłużeniem komputera, którego zasięg sięga w dowolne miejsce domu w obrębie sieci lokalnej.

GRAFIKA_2

Intel Compute Stick to miniaturowy komputer wyposażony w czterordzeniowy procesor Intel Atom Z3735F o maksymalnym taktowaniu 1,83 GHz, 2 GB pamięci operacyjnej DDR3L oraz 32 GB pamięci wewnętrznej flash. Wszystko to zostało schowane w czarnej obudowie o wymiarach 103 x 37 x 12 mm, która na pierwszy rzut oka przypomina większego pendrive’a. Po podłączeniu do telewizora lub monitora poprzez złącze HDMI, Intel Compute Stick staje się ciekawą i efektywną alternatywą dla peceta, notebooka lub Smart TV – do pełni szczęścia potrzeba nam tylko kontrolerów w postaci klawiatury i myszki albo pada do gier. Do podłączenia peryferiów możemy wykorzystać pełnowymiarowy port USB 2.0 – nie ma więc żadnego problemu ze sparowaniem kontrolerów firm trzecich wykorzystujących własne nadajniki. W przypadku graczy chcących strumieniować rozgrywkę kluczowy będzie zintegrowany układ graficzny Intel HD Graphics wspierający sprzętowe dekodowanie H.264 wykorzystywane m.in. przez platformę Steam w usłudze In-Home Streaming (Domowe Strumieniowanie). Dzięki obecności tej funkcji jesteśmy pewni, że Intel Compute Stick w pełni wspiera technologię stworzoną przez Valve i może posłużyć jak odbiornik rozgrywki podłączony do telewizora.

Wymagania co do komputera strumieniującego gry nie są wygórowane, jednakże warto pamiętać, że wydajność platformy wpływa oczywiście na komfort grania – pecet przekazujący obraz do Intel Compute Stick powinien być przygotowany na obsługę wybranego tytułu w odpowiedniej rozdzielczości i jakości detali graficznych.

GRAFIKA_3

Konfiguracja Domowego Strumieniowania na platformie Steam jest bardzo prosta. Przede wszystkim powinniśmy najpierw zainstalować klienta Steam na obydwu komputerach – zarówno na platformie PC, jak i Intel Compute Stick. Następnie logujemy się na tych urządzeniach na to samo konto, dzięki czemu platformy mogą zostać sparowane. W ustawieniach klienta Steam upewniamy się, że w rubryce „Strumieniowanie” zaznaczono odpowiednie pole uruchamiające usługę, jak również konfigurujemy jakość i szybkość strumieniowania zgodnie z naszymi preferencjami. Może się okazać, że nasza sieć nie pozwala na przesyłanie najlepszej jakości obrazu, gdyż odbywałoby się to kosztem płynności lub błędów w wyświetlaniu. Musimy znaleźć złoty środek i przetestować kilka ustawień. Po uruchomieniu strumieniowania komputer oraz Intel Compute Stick powinny nawzajem się wykryć i sparować, co będzie sygnalizowane odpowiednim komunikatem. Jeżeli pomimo oczekiwania nie zauważamy żadnej reakcji aplikacji Steam, to wtedy powinniśmy zweryfikować ustawienia naszej sieci oraz komputerów – odsyłamy Was do wyczerpującego poradnika na oficjalnej stronie Valve. Warto wspomnieć, że wpływ na parowanie urządzeń mogą mieć ustawienia zapory sieciowej lub oprogramowania antywirusowego. Jeżeli komputer strumieniujący i Intel Compute Stick są już połączone, to pora rozpocząć prawdziwą zabawę!

GRAFIKA_4

Po zajęciu miejsca na kanapie możemy skorzystać z trybu Big Picture w aplikacji Steam – dzięki niemu interfejs stanie się zdecydowanie bardziej komfortowy w obsłudze, szczególnie gdy korzystamy z pada. Wybieramy interesującą nas grę z biblioteki na zalogowanym koncie… i czekamy na rozpoczęcie transmisji. Zazwyczaj wszystko przebiega prawidłowo, ale na niektórych komputerach mogą pojawić się typowe problemy związane m.in. z ustawieniami zapory sieciowej w systemach Windows. Nie zalecamy całkowitego wyłączania tego zabezpieczenia – możemy natomiast odblokować odpowiednie porty oraz procesy zgodnie z poradnikiem od Valve. W naszym przypadku wszystko przebiegło pomyślnie. Efekty można uznać za znakomite, gdyż domowa sieć bez problemu poradziła sobie z transmisją gry w wysokiej jakości. Mogłoby się wydawać, że pozycja z naszej biblioteki została uruchomiona na Intel Compute Stick wiszącym za telewizorem, a prawda jest zupełnie inna. Urządzenie to pełni od teraz funkcję przekaźnika obrazu oraz danych z kontrolerów – opóźnienia w wielu grach są tak naprawdę niezauważalne, ale oczywiście maniaków „Counter-Strike: Global Offensive” nie usatysfakcjonują nawet najmniejsze lagi.

Nie wszystkie gry można uruchomić w usłudze In-Home Streaming. Według Steama, problemy zauważymy na przykład przypadku gier korzystających ze starszej technologii DirectX (np. „Rome: Total War”). Bardzo cieszy nas jednak możliwość transmitowania obrazu z kilku tysięcy produkcji znajdujących się w sklepie Steam. Ciągnięcie kabli od komputera PC do telewizora lub przenoszenie maszyny do salonu? Nigdy więcej! Intel Compute Stick w Domowym Strumieniowaniu zapewnianym przez Steama sprawdza się znakomicie.

GRAFIKA_5

Intel Compute Stick od teraz służy nam do przekazywania obrazu z komputera strumieniującego na telewizor oraz wysyłania danych z kontrolerów do platformy PC, na której tak naprawdę uruchomiona jest gra. Dzięki łączności bezprzewodowej nie musimy prowadzić żadnego okablowania – wykorzystanie bezprzewodowych padów pozwala nam na ograniczenie liczby kabli do… jednego. Mówimy tutaj oczywiście o kablu zasilającym. Urządzenie Intel Compute Stick podłączone do wyświetlacza pozwala więc na wykorzystywanie mocy obliczeniowej wydajnej stacji PC bez konieczności przenoszenia komputera – to spore ułatwienie! Dzięki usługom takim jak Steam In-Home Streaming możliwe jest zastąpienie klasycznej konsoli do gier miniaturowym urządzeniem o dużych możliwościach. Zakup dodatkowego komputera PC do odbierania obrazu wydaje się mało opłacalny, gdy na rynku znajdziemy Intel Compute Stick charakteryzujący się niewielkimi gabarytami, niskim poborem mocy i uniwersalnością. Nie ma wątpliwości, że znaczenie lokalnego strumieniowania w dalszym ciągu będzie rosło, a małe urządzenia dzięki swojej charakterystyce będą pełniły ważną rolę w procesach kształtowania się domowych centrów multimedialnych.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story