STEM

Intel Pure Performance #18: Liczba rdzeni ma znaczenie w grach

Pamiętacie, kiedy zadebiutował pierwszy procesor z czterema fizycznymi rdzeniami, przeznaczony dla rynku konsumenckiego? Zapominalskim uprzejmie przypominam – miało to miejsce w listopadzie 2006 roku, jeszcze za czasów panowania legendarnej podstawki LGA 775. Niezdobyte krzemowe szlaki przecierał Core 2 Extreme QX6700, będący wtedy najbardziej zaawansowanym układem wykorzystującym 65-nanometrową architekturę Core/Kentsfield, onieśmielający zainteresowanych również astronomiczną ceną (999 dolarów).

Intel Pentium G4400 (2 rdzenie, 2 wątki) oraz Core i3-6100 (2 rdzenie, 4 wątki), to najtańsi przedstawiciele swojego segmentu.
Intel Pentium G4400 (2 rdzenie, 2 wątki) oraz Core i3-6100 (2 rdzenie, 4 wątki), to najtańsi przedstawiciele swojego segmentu.

Pierwszym czterordzeniowym modelem dostępnym dla szerszej publiczności został natomiast Core 2 Quad Q6600, który prawdopodobnie wciąż napędza niejeden pecet, pomimo iż niebawem będzie obchodził dziewiąte urodziny. Później sprawy potoczyły się błyskawicznie – regularnie debiutowały kolejne mainstreamowe generacje czterordzeniowych Core i5 oraz Core i7, dysponujących dodatkowo technologią Hyper-Threading, pozwalającą na obsługę do ośmiu wątków jednocześnie.

Intel Core i5-6600K (4 rdzenie, 4 wątki) oraz Core i7-6700K (4 rdzenie, 8 wątków), to procesory skierowane do entuzjastów i overclockerów.
Intel Core i5-6600K (4 rdzenie, 4 wątki) oraz Core i7-6700K (4 rdzenie, 8 wątków), to procesory skierowane do entuzjastów i overclockerów.

Chociaż dzisiaj wszystkie desktopowe procesory Intela są modelami wielordzeniowymi, wśród części użytkowników panuje silne przekonanie, że oprogramowanie ciągle nie potrafi wykorzystać pełni możliwości takiego sprzętu. Czy słusznie? Producenci software’u rzeczywiście stosunkowo powoli reagują na wszelkie nowości, co skutecznie ogranicza funkcjonalność wielowątkowych układów. Nie inaczej wygląda sytuacja procesorów w świecie gier komputerowych, którym jeszcze do niedawna wystarczały nawet najprostsze dwurdzeniowe jednostki. Oczywiście nie oznaczało to kompletnego braku profitów wynikających z posiadania modeli obsługujących większą liczbę wątków, ponieważ takowe jak najbardziej występowały, występują i tendencja jest wzrostowa, co można sprawdzić na przykładzie kilku popularnych tytułów. Wbrew obiegowej opinii, sporo produkcji potrafi już zrobić użytek z dodatkowych rdzeni/wątków, zwłaszcza w miejscach silnie obciążających procesor. Naszym królikami doświadczalnymi będą następujące gry:

  • Battlefield 4
  • Crysis 3
  • Far Cry 4
  • Watch Dogs
  • GTA V

Porównanie zostało przeprowadzone w ustawieniach bardzo wysokich przy rozdzielczości 1920×1080, gdzie solidnie napracować musiała się również karta graficzna, co powinno dodatkowo podkreślić ważną rolę procesora w grach komputerowych. Jako że platforma LGA 1151 oferuje już wszystkie warianty Skylake, zarówno budżetowe Pentiumy, średniej klasy Core i3, mocne Core i5 oraz Core i7, łatwo będzie wyciągnąć właściwe wnioski po zestawieniu czterech popularnych jednostek. Oczywiście różnice w taktowaniach także wpływają na wyniki końcowe, niemniej jednak zazwyczaj dominująca pozostaje liczba rdzeni/wątków.

Testy wykonano na platformie: MSI Z170A Gaming M7, Gigabyte GeForce GTX 980 OC, 2×8 GB ADATA DDR4 2133 CL13 oraz systemie Windows 7 64-bit. Poniżej znajdziecie procesory występujące w porównaniu:

  • Pentium G4400 – 2 rdzenie, 2 wątki, 3300 MHz
  • Core i3-6100 – 2 rdzenie, 4 wątki, 3700 MHz
  • Core i5-6600K – 4 rdzenie, 4 wątki, 3500 MHz + Turbo
  • Core i7-6700K – 4 rdzenie, 8 wątków, 4000 MHz + Turbo

WYKRES_CPU_5
Wyniki są chyba wystarczająco wymowne, nieprawdaż? Różnica między Pentium G4400 (2 rdzenie, 2 wątki) a Core i3-6100 (2 rdzenie, 4 wątki) wynosi 45-100% na korzyść tego drugiego, a przecież to „tylko” dwie dodatkowe jednostki logiczne. Standardowo taktowany Core i5-6600K (4 rdzenie, 4 wątki) wyprzedza Pentium G4400 o minimum 60%, aczkolwiek najczęściej przyspieszenie wynosi okrągłe 100%, apogeum osiągając w zasobożernym Crysis 3 (195% normy!). Na szczycie wykresów zasiada natomiast Core i7-6700K (4 rdzenie, 8 wątków), mający już druzgocącą przewagę nad Pentium G4400 oraz Core i3-6100.

Chociaż technologia Hyper-Threading nie jest równie efektywna jak fizyczne rdzenie, przynosi wymierne korzyści, zwłaszcza w Battlefield 4, Crysis 3 oraz Watch Dogs. Trzeba również pamiętać, że coraz częściej pojawiają się tytuły wymagające do poprawnego działania modeli obsługujących więcej niż dwa wątki, dlatego składając komputer pod kątem stricte rozrywkowym, warto myśleć perspektywicznie.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności