Inteligentne statki wypływają na morza

Sektor statków wycieczkowych płynie na fali nowych technologii, aby zachęcić młodych turystów do podróżowania inteligentnymi statkami.

Zgubienie się na statku wycieczkowym jest równie łatwe, jak przegapienie zjazdu z trasy podczas wakacyjnej wyprawy. MSC Meraviglia ma 19 pokładów pełnych kabin, restauracji i atrakcji – jest długości niemal trzech boisk piłkarskich. Sprawia wrażenie małego miasta, a pasażerowie mogą czuć potrzebę skorzystania z GPS lub map Google’a, gdy się po nim poruszają.

Właśnie dlatego statek jest wyposażony w ponad cztery tysiące czujników. Pasażerowie mogą zobaczyć swoją lokalizację i wyznaczyć trasę do upatrzonego miejsca, używając własnego urządzenia lub inteligentnej opaski przy jednym ze 144 strategicznie rozmieszczonych cyfrowych ekranów.

Zaawansowane technologicznie statki wycieczkowe przyciągają młodszych turystów, którzy wolą wydawać pieniądze na podróże zamiast na dobra materialne. Obeznani technologicznie wycieczkowicze nie chcą rozstawać się ze swoimi urządzeniami na pełnym morzu.

Od sprawdzania programu dnia w aplikacji MSC for Me po przeglądanie menu i rezerwowanie stolików na cyfrowych ekranach – pasażerowie mogą doświadczyć tego, co dyrektor ds. innowacji biznesowych w firmie MSC Cruisers Luca Pronzati nazywa ogromną zmianą w sektorze rejsów wycieczkowych.

Statek wycieczkowy w porcie
MSC Meraviglia pozwala odnaleźć się na 19 pokładach ponad 300-metrowego statku dzięki specjalnej aplikacji. Zdjęcie dzięki uprzejmości MSC Cruises.

„To prawdziwy przełom” – twierdzi Pronzati. „W dowolnym momencie i z dowolnego miejsca na statku można uzyskać informacje i zarezerwować dowolną usługę”.

 

Technologie dla żeglugi

Firma Carnival ogłosiła plany wprowadzenia w tym roku technologii pokładowej na statkach z linii Princess, a inne firmy – na przykład Royal Caribbean – używają opasek, które pozwalają pasażerom otwierać kabiny i płacić za zakupy na pokładzie.

Szwajcarska firma MSC Cruises zbudowała Meraviglię, aby podróżni mogli jak najlepiej wykorzystać swój urlop. Aplikacja MSC for Me znacząco ułatwia odnalezienie drogi na statku. Kolejki w recepcji staną się reliktem przeszłości – pasażerowie mogą przeglądać usługi, używając telewizora w kabinie lub korzystając z pomocy członka załogi wyposażonego w tablet, i rezerwować je na miejscu. Rodzice mogą nawet znaleźć swoje dzieci wśród ponad 5700 pasażerów dzięki lokalizacji opasek.

„Mój syn nie ma żadnego urządzenia” – mówi Luca Biondolillo, szef komunikacji w MSC Cruises. Jednak dzięki aplikacji Biondolillo może odnaleźć go, gdy bawi się w pokoju z klockami Lego lub pływa w jednym z czterech basenów.

Pasażerowie, którzy nie mają przy sobie smartfona lub tabletu, również mogą korzystać z tych udogodnień – „telewizory w kabinach obsługują technologię, która jest za nie odpowiedzialna”.

Opaska pozwala też otwierać drzwi kabin i płacić za zakupy na pokładzie. Przyjazne pasażerom dodatki obejmują narzędzie do szybkiego wyszukiwania toalet i wind.

MSC Meraviglia
Sufit galerii MSC Meraviglia jest pokryty największą kopułą LED, jaka pływa po morzu. Zdjęcie dzięki uprzejmości MSC Cruises.

Wśród udogodnień na pokładzie Meraviglii znajdziemy strefę rozrywki z symulatorami wyścigów Formuły 1 w rzeczywistości wirtualnej, kino 4D i promenadę, której sufit jest pokryty olbrzymią kopułą LED z cyfrowym obrazem nieba.

 

Rejs nie tylko dla starszych

Choć stereotypowy wycieczkowiec jest pełen emerytów i rencistów, młodsze pokolenia również wybierają morze – w badaniu przeprowadzonym przez Cruise Lines International Association ocenili rejsy jako lepszą formę spędzania urlopu niż wakacje na lądzie, ośrodki wypoczynkowe all-inclusive, wycieczki, domy wakacyjne czy kemping.

Niemal 39% z nich twierdzi, że rejsy po oceanach to najlepsza forma wakacji.

 

Łódź do przyszłości

Choć technologia, w którą jest wyposażona Meraviglia, już teraz wykracza poza zwyczajne wyposażenie wycieczkowca, Pronzati twierdzi, że „to dopiero początek”.

„Będziemy mogli rozwijać się w kierunku bardziej spersonalizowanych usług. Dzięki uczeniu maszynowemu i sztucznej inteligencji (AI) każdy pasażer otrzyma informacje zależne od swojego położenia i pory dnia” – mówi.

Członkowie załogi korzystają z technologii rozpoznawania twarzy – gdy spotkają pasażera, mogą zwrócić się do niego po imieniu i mają dostęp do informacji o jego zainteresowaniach i nie tylko.

inteligentne statki
Inteligentne statki przyciągają coraz większą liczbę młodszych podróżnych obeznanych z technologią. Zdjęcie dzięki uprzejmości MSC Cruises.

Sztuczna inteligencja pomaga załodze porozumiewać się z pasażerami w ich językach. Wycieczkowcami MSC Cruises podróżują co roku przedstawiciele ponad 180 narodowości. MSC for Me jest obecnie dostępna w sześciu językach, a jako następny zostanie dodany chiński.

W planach jest wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej na potrzeby wycieczek na brzeg. „Czas w porcie jest ograniczony” – mówi Pronzati. „Często spędzamy go na pospiesznym zwiedzaniu zabytków, nie najlepiej wykorzystując czas wolny”.

Dzięki rzeczywistości wirtualnej pasażerowie mogą lepiej poznać cel wycieczki przed jej rozpoczęciem i po zakończeniu oraz dowiedzieć się więcej o zwiedzanych miejscach. Pronzati twierdzi, że pozwala to bardziej docenić widoki.

W rejsach chodzi przecież o przeżywanie nowych doświadczeń.

Share This Article

Read Full Story