Makerzy

Jak Doom zainspirował graczy do tworzenia własnych modyfikacji

Jason Johnson Freelance writer and editor

Doom, najbardziej znana gra FPS, nadal inspiruje programistów, moderów i artystów cyfrowych do tworzenia dodatków, które wprowadzają nieoczekiwane zmiany

Szum wokół premiery gry Doom 2016 to dowód, że licząca sobie już 24 lata seria na stałe zagościła w kulturze masowej. Doom to znacznie więcej niż tylko strzelanie do ohydnych demonów. To fenomen, który zapoczątkował zjawisko tworzenia własnych modyfikacji gier, pozwalające największym fanom wykazać się niczym nieskrępowaną kreatywnością.

Studio id Software wydało grę Doom na komputery osobiste w 1993 roku i od tego czasu inspirację z niej czerpią już dwa pokolenia moderów, twórców i artystów. David Kushner, autor książki Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture, twierdzi, że jest wiele powodów, dla których Doom jest tak popularny.

Prowadząc badania do swojej publikacji, odkrył dlaczego jest to tytuł znacznie wyprzedzający czasy, w których powstał.

„Zadziwiły mnie nowatorskie rozwiązania zastosowane w Doomie” – wyjaśnia. „Szybka akcja FPS, tryb współpracy, shareware, mody, pojedynki, przemoc… A to przecież nie wszystko”.

Doom to nie tylko legenda gatunku FPS, ale również krok milowy, jeśli chodzi o proces tworzenia cyfrowej zawartości. „Najlepiej świadczy o tym fakt, że ludzie nadal grają w Dooma i tworzą do niego zawartość” – mówi Andrew Stine, współtwórca założonego w 1998 roku popularnego serwisu internetowego Doomworld, gdzie „moderzy, twórcy map, muzycy i koderzy” dzielą się swoimi dokonaniami.

„Ludziom podoba się idea kultywowania tradycji, która obejmuje ostatnie dwudziestolecie, a to w przypadku gier komputerowych rzadkość. Gry to na ogół hobby, które każe skupiać się na samych nowinkach” – zauważa.

 

Doom i tworzenie modyfikacji do gier

Kreatywność fani Dooma czerpią z różnych, często nietypowych źródeł. Oto przykład: społeczności twórców i koderów rywalizują między sobą, kto będzie w stanie uruchomić Dooma na jak najsłabszym sprzęcie.

Doom 4_5_id Software_no credit

Na przestrzeni ostatnich kilku lat grę uruchomiono już niemal na wszystkim, od drukarki firmy Canon po niewielki mikrokontroler Intel Edison z wbudowanym modułem bezprzewodowym, który zazwyczaj jest stosowany w prototypach urządzeń do noszenia i urządzeń z dziedziny Internetu przedmiotów.

Proces dostosowywania kodu gry do innego systemu niż pierwotny znany jest jako „porting” lub po prostu „tworzenie portu”. Doom jest najczęściej przenoszoną w ten sposób grą. „Doom jest często przenoszony na inne platformy, ponieważ został opracowany właśnie z myślą o mobilności” – twierdzi programista Google i autor publikacji technicznych Fabien Sanglard.

Wszystko to Doom zawdzięcza swojej dość nietypowej ewolucji.

Zanim John Carmack, twórca Dooma, napisał kod gry, kupił sobie stację roboczą NeXT – nieudaną konstrukcję, którą stworzył Steve Jobs po wyrzuceniu z firmy Apple. To właśnie komputer NeXT prawdopodobnie przypieczętował los Dooma.

„Ten sposób programowania był dość nietypowy. Większość gier powstawała wtedy na komputerach PC” – mówi Sanglard.

DIY Gaming Movement, Doom 4.3 id Software

W efekcie Doom dobrze współpracował z innymi systemami, w przeciwieństwie do podobnych tytułów tworzonych na komputerach PC.

Kiedy studio id Software opublikowało wreszcie kod źródłowy Dooma w 1997 roku, od razu zainteresowali się nim entuzjaści programowania. Hakerzy mogli przenieść grę na dowolną platformę, nawet tak egzotyczną jak Apple Watch. Grupa programistów Omnimaga z firmy Texas Instruments dokonała rzeczy naprawdę imponującej – uruchomiła Dooma na kalkulatorze graficznym.

„Nie mówię, że było to łatwe, ale nie natrafiłem na szczególne problemy” – mówi Xavier Andréani, który przeniósł grę Doom z czarno-białego na kolorowy kalkulator w 2012 r. „Gra działa sprawnie na wszystkich kalkulatorach TI-Nspire. Nie było konieczności przyspieszania pracy kalkulatora”.

Ten wyścig, aby uruchomić Dooma na czym tylko się da, osiągnął punkt krytyczny, kiedy zainspirowany Incepcją użytkownik YouTube’a o pseudonimie TheZombieKiller znalazł sposób, aby wstawić grę Doom do gry Doom.

 

Wpływ Dooma na historię projektowania

Doom nie tylko doprowadził do wzrostu zainteresowania modyfikacjami sprzętowymi, ale również dał możliwość zaistnienia wielu aspirującym projektantom gier. „Doom bardziej niż inne gry zainspirował całe pokolenie programistów, aby dołączyli do branży” – mówi Kushner, odnosząc się między innymi do nowatorskiego systemu plików WAD („Where’s All the Data”).

John Carmack wybiegał myślą w przyszłość, kiedy tworzył strukturę plików gry. Pliki .wad lub WAD gry Doom pozwalają graczom na łatwe modyfikowanie jej zawartości.

Doom 4_6_id Software_no credit

Carmack chciał, aby gracze mieli możliwość projektowania własnych poziomów z własną grafiką i muzyką, a następnie udostępniania ich innym fanom przez Internet, który w połowie lat 90. XX wieku stawał się coraz bardziej popularny.

Nie zawiódł się.

Liczba dostępnych dziś gier stworzonych na bazie Dooma jest ogromna. Nikt tak naprawdę nie wie, ile modów do Dooma powstało, ale szacuje się, że istnieje około pięćdziesiąt tysięcy elementów zawartości stworzonej przez użytkowników.

Według Chrisa Heckera, głównego programisty gry Spore autorstwa Willa Wrighta, Doom był także ważny dla projektantów, którzy nie mieli odpowiedniej wiedzy z zakresu programowania. Twierdzi on, że tytuł ten dał im pierwszą możliwość stworzenia i zaprezentowania swoich umiejętności podczas rozmowy o pracę.

Doom 4_4_id Software_no credit

Tworzone dziś na bazie Dooma mody należą do różnych gatunków. Zdarzają się krótkie, kiczowate, takie jak Pirate Doom. Są także skomplikowane produkcje na pełną skalę, powstające całe lata, takie jak Beautiful Doom, który sprawił, że oryginalny Doom stał się przyjemniejszy dla oka.

Andrew Stine szacuje, że serwis Doomworld oferuje dostęp do około 18 tysięcy gier stworzonych przez innych graczy na podstawie Dooma. Społeczność użytkowników przyznaje co roku nagrody dla autorów najlepszych plików WAD. Jest też wiele wyróżnień. Są również nagrody Espi, przyznawane za całokształt prac nad zawartością do gry Doom. Jest bowiem całkiem prawdopodobne, że ktoś mógł poświęcić tej grze całe swoje życie.

„Moim zdaniem przyczyny popularności Dooma jako narzędzia kreatywnego należy szukać w strukturze samej gry” – mówi Stine. „W porównaniu z większością dzisiejszych gier Doom jest wyjątkowo nieskomplikowany. Nie ma ekwipunku, drzewek umiejętności ani wymuszonych sekcji ze skradaniem się. Dzięki prostocie kluczowych elementów gra pozwala na swobodne eksperymentowanie”.

Nie wygląda na to, by fanom szybko skończyły się nowe pomysły na wykorzystanie tych elementów. Doom będzie w dalszym ciągu inspirował kolejne pokolenia kreatywnych twórców. Nie ogranicza ich już technologia, a jedynie własna wyobraźnia.

 

Ilustracje: kadry z wydanej w tym roku najnowszej odsłony gry Doom.

W tym miejscu znajdziesz więcej zasobów firmy Intel na temat gier

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie Makerzy Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story