Technologia w służbie oświaty

Jak młodzi makerzy zmieniają świat

Na przykład płyta Intel Galileo to niedrogi mikrokomputer, za pomocą którego makerzy często wdrażają swoje pomysły w życie. Obsługi tego kompatybilnego z technologią Arduino rozwiązania można nauczyć się samodzielnie, ale zdecydowanie szybciej będzie skorzystać z pomocy doświadczonego nauczyciela, który wszystko pokaże i posłuży radą.

Kirył Pokutny jest jednym z takich nauczycieli. To fan technologii, przedsiębiorca w branży IT, maker i innowator wykorzystujący technologie Intela. W 2009 roku został członkiem grupy NUI zrzeszającej twórców interaktywnych technologii ułatwiających współpracę człowieka z komputerem.

intel-edison-feat-image-idf15
Intel Edison – sprzęt stworzony z myślą o makerach – pomoże wcielić pomysły w życie.

W tym samym roku Pokutny zaczął pracę nad swoim pierwszym stolikiem interaktywnym. Był to prototyp urządzenia dotykowego składającego się z komputera, projektora, oświetlenia podczerwonego, kamer oraz specjalnej powierzchni. – Etap projektowania był niezwykle ekscytujący – mówi Pokutny. – W ten sposób zostałem makerem wykorzystującym technologie Intela.

Zgłębiając temat komputerów, Pokutny natknął się na książkę pt. Hackers: Heroes of the Computer Revolution. Wtedy zdał sobie sprawę, że chce dzielić się swoimi zdolnościami i wiedzą, aby pomagać innym w wykorzystywaniu technologii. To główna zasada ruchu makerów.

Kirill i dzieci
Kirył Pokutny prowadzi zajęcia dla dzieci na Ukrainie, aby pokazać im, jak mogą zostać makerami.

– Rozwój i zmiany w technologii są ciągłe, a to oznacza, że wciąż potrzebne są nowe formy nauczania – wyjaśnia Pokutny. – Zacząłem uczyć dzieci. Byłem ciekaw, jak bardzo spodobają im się nowe technologie, a także w jaki sposób rozwijają pomysły.

Współpracując z ukraińską społecznością Code Club UA, Pokutny znalazł bibliotekę wyposażoną w komputery – idealne miejsce do nauczania.

Pokutny mówi, że dzieci w wieku 8–12 lat zaczynają od nauki podstaw programowania. – To normalne, że moi uczniowie na początku zaczynają od czegoś prostego, ale z biegiem czasu przechodzą do złożonych systemów, projektowania gier i wielu innych rzeczy. Zdobyta wiedza umożliwia tworzenie własnych projektów, internetowych portfolio, a nawet aplikacji mobilnych.

Makers_1
Większość projektów zaczyna się od podstawowych prototypów, które współpracują z urządzeniami wejścia-wyjścia podłączonymi do kontrolera Intela.

Poza zajęciami z programowania Pokutny prowadzi zajęcia z projektowania i drukowania 3D. Zachęca uczniów do pracy nad prototypami technologii, które mogłyby rozwiązać problemy społeczne związane z dostępem do wody, magazynowaniem jedzenia oraz transportem. Swoje pomysły tworzą w 3D.

– Każda lekcja to mały projekt – mówi Pokutny. – Wszystko zaczyna się od podstawowych prototypów, które współpracują z urządzeniami wejścia-wyjścia podłączonymi do kontrolera Intela. Następnie przechodzimy do kartonowych robotów z siłownikami.

Na targach makerów w Kijowie uczniowie Pokutnego zaprezentowali system monitorowania poziomu wody oraz inteligentną doniczkę. Po podłączeniu czujnika wilgotności gleby do modułu Intel Edison dzieci zdołały zaprogramować go w taki sposób, aby wysyłał powiadomienie na Twittera, kiedy roślinie brakowało wody.

Makers_gorshok
Na targach makerów w Kijowie uczniowie Pokutnego zaprezentowali system monitorowania poziomu wody oraz inteligentną doniczkę.

Pokutny zwraca uwagę na fakt, że technologie rozwijają się bardzo szybko. – Niektóre prognozy przewidują, że liczba czujników na świecie w tym roku wyniesie 1,5 biliona, a liczba urządzeń podłączonych do Internetu wzrośnie do 50 miliardów do 2020 r.

– Ważne jest, aby dzieci wiedziały, kto zmienia świat i w jaki sposób. Powinny wiedzieć, że Steve Jobs i Steve Wozniak złożyli komputer w garażu, jak Elon Musk programował gry kosmiczne w wieku 10 lat, i jak Mark Zuckerberg stworzył Facebooka. Powinny znać prawo Moore’a, które obowiązuje od ponad 50 lat.

Dzisiejsi makerzy to marzyciele, wynalazcy, programiści, artyści i przedsiębiorcy. Jak udowadnia Pokutny, eksperymentowanie z technologią Intel Galileo i Edison to nie tylko zabawa z komputerami i elektroniką. Czasami może rozwinąć się w prawdziwą firmę.

Share This Article

Related Topics

Makerzy

Read This Next

Read Full Story