Technologia w służbie oświaty

Jak pomóc dziewczętom w karierze programistki

Jason Johnson Freelance writer and editor

Obecnie programy komputerowe pozwalają nam tworzyć prawie wszystko — od projektów skomplikowanych budowli po zadziwiająco realistyczne materiały graficzne. Jednak firma Vidcode, której założycielkami są Alexandra Diracles i Melissa Halfon, zajęła się czymś jeszcze ważniejszym – pozwala młodym dziewczynom uwierzyć w siebie.

– Zrozumienie programowania było dla mnie trudne – mówi Emma, 14-letnia użytkowniczka oprogramowania online firmy Vidcode, które umożliwia edycję filmów poprzez zmianę samego kodu.

– Teraz jednak, kiedy widzę składnię i sposób jej działania, stało się to znacznie prostsze i programowanie nie stanowi dla mnie problemu.

inside-programming-tool-designed-get-girls-coding2

Diracles z firmy Vidcode nauczyła się programować dopiero na studiach. Zdawała sobie sprawę, że jej brak zainteresowania tym tematem nie był świadomym wyborem. Wiązało się to raczej z zakorzenionym wśród większości dziewcząt przekonaniem, że programowanie to zajęcie dla chłopców.

I właśnie z tym przekonaniem Diracles i jej wspólniczka, Melissa Halfon (obie w wieku 29 lat), próbują walczyć. Jednak zamiast zachęcać kobiety do dostosowania się do obecnej kultury, pełnej przesądów i stereotypów, dążą do zmiany nastawienia do programowania wśród dziewcząt i chłopców.

Dziewczyny spotkały się podczas imprezy hack-a-thon o nazwie Startup Weekend NYC EDU, która odbyła się w styczniu 2014 r. w Nowym Jorku. Jest to weekendowe spotkanie programistów, którzy tworzą projekt od podstaw.

inside-programming-tool-designed-get-girls-coding3

Halfon szukała sposobów na zasypanie przepaści między obiema płciami w zakresie programowania, podczas gdy Diracles skupiła się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie, jak filmy mogą przyciągnąć uwagę dziewcząt, które nigdy nie programowały, ale uwielbiają publikowanie i udostępnianie filmów online.

W wyniku połączenia ich pomysłów podczas imprezy hack-a-thon powstała wczesna wersja oprogramowania Vidcode — internetowej aplikacji, która zachęca nastolatków do zobaczenia w programowaniu kreatywnego narzędzia, a nie nudnego zajęcia technicznego.

Ta wczesna wersja zdobyła nagrodę za najlepszy pomysł podczas imprezy.

Halfon uważa, że wygrana ta dodała im wiary w siebie i pozwoliła rozwinąć skrzydła.

– Uzyskałyśmy natychmiastowe potwierdzenie słuszności naszej koncepcji – mówi Halfon.

Po dziewięciu miesiącach Halfon i Diracles przeprowadziły skuteczną kampanię w serwisie Kickstarter, dzięki której pozyskały ponad 30 tys. USD na przekształcenie pomysłu w produkt i założenie firmy.

Vidcode przypomina uproszczony samouczek dla początkujących programistów. Użytkownicy po prostu przesyłają własne filmy, a program pokazuje, jak napisać prosty kod w celu dodania efektów i manipulowania obrazami.

inside-programming-tool-designed-get-girls-coding4

Użytkownicy Instagrama muszą tylko nacisnąć przycisk, aby zastosować istniejący filtr, natomiast oprogramowanie Vidcode pokazuje użytkownikom bazowy proces i daje im narzędzia do bezpośredniej modyfikacji filmu. Jest to taka różnica jak między kupnem swetra a nauczeniem się robienia na drutach.

Obecnie „na drutach” robią głównie mężczyźni.

Te proporcje są szczególnie widoczne na rynku pracy, na którym 79% programistów stanowią mężczyźni, jak pokazało pokazuje niedawne badanie instytutu Anita Borg Institute: „Achieving Gender Equality in Technology and Innovation: 50:50 by 2020” (Osiąganie równowagi płci na rynku technologii i innowacji: 50:50 do roku 2020).

Tracy Chou, inżynier z serwisu Pinterest, przeprowadziła w 2013 r. głośne badanie, które pokazało, że kobiety stanowią tylko 12% programistów w 84 badanych firmach technologicznych.

Firma Vidcode stoi przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest zmiana postrzegania programowania. Jednak Diracles i Halfon uważają, że im więcej młodych dziewczyn zapozna się z podstawami programowania, tym większa ich liczba będzie rozwijała swoje zainteresowania w zakresie tworzenia gier i oprogramowania spełniającego rzeczywiste potrzeby.

– Wydaje mi się, że zmiany staną się widoczne, kiedy to pokolenie trafi do szkół wyższych – mówi współwłaścicielka firmy.

– Jeśli odciśniemy piętno na osobie, która chodzi do szkoły podstawowej lub średniej, być może rozważy ona wybór takiej drogi na przyszłość. A potem wszyscy zobaczymy, że to się opłaca.

Początkowo projekt Halfon i Diracles był sposobem na spędzanie przez dzieci wolnego czasu, nabywanie umiejętności i zabawę w dziedzinie, która dla wielu osób jest nudna. Zyskał on jednak niespodziewanie duże poparcie ze strony nauczycieli, którzy chcieli wykorzystać oprogramowanie Vidcode w klasie.

Wiosną 2015 r. oprogramowanie Vidcode zostanie wprowadzone do programu kilkunastu szkół lokalnych. Planowane jest udostępnienie oprogramowania jako aplikacji dla wszystkich zainteresowanych osób.

Według Halfon pomoc większej liczbie dziewcząt w zrozumieniu, że programowanie może być kreatywne i społecznościowe, pozwoli przyciągnąć więcej kobiet do branży od lat zdominowanej przez mężczyzn. Halfon podkreśla, że oprogramowanie Vidcode zostało stworzone przez dwie kobiety z pomocą dwóch innych kobiet w zespole. Dziewczęta nie muszą programować dla innych, ale mogą budować coś nowego i zajmować stanowiska kierownicze.

– Jeśli dziewczęta będą miały pozytywne doświadczenia w wieku 11, 12 lub 15 lat, po zapoznaniu się z kursem w szkole wyższej będą mogły powiedzieć: tak, już tego dokonałam – stwierdza Halfon.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Edukacja

Przeczytaj w następnej kolejności