Pościg za wydajnością

Kinowe efekty specjalne zawitały w teatrze

Dean Evans Technology Writer Twitter

Cyfrowa wersja ducha Ariela zachwyci widzów spektaklu przygotowanego przez Royal Shakespeare Company i technologicznych czarodziejów z The Imaginarium. Takiej „Burzy” jeszcze w teatrze nie widziano.

Jeśli komuś wydawało się, że komputerowe efekty specjalne są zarezerwowane tylko dla filmowych hitów, inscenizacja Burzy z 2016 roku, przygotowana przez zespół teatralny Royal Shakespeare Company (RSC), może go zaskoczyć.

RSC, we współpracy z firmami Intel i The Imaginarium – studiem specjalizującym się w technologii przechwytywania ruchu, założonym przez aktorów Andy’ego Serkisa i Jonathana Cavendisha – chciał wystawić słynną sztukę Szekspira w nowy sposób, który by zaciekawił i zachwycił publiczność XXI wieku. Chodziło o stworzenie za pomocą najnowszych technologii czegoś, czego w spektaklach na żywo widzowie jeszcze nie oglądali.

JI3A5631_RSC-cinematic special effects

Po raz pierwszy na scenie ukaże się cyfrowa wersja ducha Ariela, jednej z czołowych postaci w Burzy. W przeciwieństwie do filmów i gier komputerowych, w których renderowanie i integracja postaci odbywa się na etapie postprodukcji, w tej inscenizacji awatar Ariela będzie grał na scenie obok prawdziwych aktorów w czasie rzeczywistym.

„Jako że Ariel jest nie z tego świata, możemy puścić wodze fantazji” – powiedziała Sarah Ellis, kierująca w RSC działem rozwoju technik cyfrowych. „Jeśli chodzi o pokazanie postaci na scenie, możemy to zrobić w sposób wcześniej nieosiągalny. Dzięki zastosowanej technologii postać może być bardzo mała albo rozciągać się na całą scenę”.

Ariela gra najpierw aktor w kostiumie do rejestrowania ruchu. Czujniki wykrywające inercję przechwytują ruchy Ariela, dwa serwery z procesorami Intel® Xeon® przetwarzają je, a na scenie wyświetlany jest wygenerowany przez komputer awatar.

Ariel przybiera wiele magicznych postaci w sztuce Szekspira, chcąc spełnić wolę Prospera, aby „latać lub pływać, lub w ogniu się nurzać, lub po strzępionych chmurach jeździć…”. Gregory Doran, dyrektor artystyczny RSC, i Stephen Brimson Lewis, dyrektor ds. scenografii, wraz zespołami ds. produkcji i obróbki cyfrowej, odkryli, że najnowsze technologie cyfrowe umożliwiają im przedstawienie różnych sztuczek ducha w sposób dosłowny.

905A9295

„Początkowo nie zdawałem sobie sprawy, jak niezwykła może być postać Ariela, jeśli skorzystamy z nowoczesnej techniki” – powiedział Doran. Na przykład: „Ariel przechwala się, że może ciskać płomień i rozpaść się na wiele płomyków, a nawet jeździć po strzępionych chmurach. Studio Imaginarium zwróciło się do mnie z pytaniem: »A gdyby tak cały awatar stanął w płomieniu?«. I tak zrobiliśmy”.

W akcie trzecim Ariel przybiera postać mściwej harpii, mitycznej bestii przedstawianej tradycyjnie jako ptak o kobiecej twarzy.

905A9179

„Rozmawialiśmy o tym, jak taki ptak mógłby się pojawić i jakiego gatunku – czy miałaby to być wrona czy marabut afrykański, czy może orzeł” – wyjaśnił Doran. „Ale wtedy ktoś pokazał nam niezwykły film, na którym ławica makreli wygląda jak rekin”.

Efekt był niesamowity – ławica przypominała jedną, wielką rybę, a nie milion małych.

„Pomysł ten wykorzystaliśmy do przedstawienia harpii jako stada ptaków, które razem tworzą jedną postać”.

Burza była zawsze wyjątkowym widowiskiem, w którym sztuka łączyła się z techniką. Na przestrzeni lat w wielu pomysłowych inscenizacjach korzystano już z zapadni, trapezów, kół pasowych i wciągników, urządzeń do wytwarzania mgły, laserów, gramofonów i fajerwerków. Na ogół z powodzeniem, choć czasem efekt bywał też komiczny. W inscenizacji RSC z 2006 roku harpia Ariela powstała, nie wiedzieć czemu, z ciała martwego wieloryba.

Jedno jest pewne –  twórcze możliwości, jakie stwarza technologia cyfrowa, są przeogromne.

JI3A5640

„Nie tylko reżyserzy i scenografowie łapią się na tym, że niektóre sceny mogą przedstawić z wykorzystaniem technologii cyfrowych” – powiedział Doran. „Ale również scenarzyści myślą: »A to ciekawe, teraz nie ograniczają mnie już tylko deski i twórczy zapał!«. Dzięki dzisiejszej technologii możemy tworzyć nowy teatr na tysiąc nowych sposobów”.

Experience Amazing bada wpływ technologii komputerowych na dziedziny niezwiązane z samymi urządzeniami. W tej serii sprawdzamy nowe możliwości, jakie technologia udostępnia w rozmaitych dziedzinach życia — od sportu i muzyki po naukę i osiągnięcia ruchu makerów.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story