Internet przedmiotów: inteligentna planeta połączona w jedną sieć

Komputery NUC w nowym trimaranie Gabarta

Writer

Współpraca firmy Intel i programu MACIF rozpoczęła się w 2013 r. Po zakończeniu Vendée Globe (słynnych samotnych regat dookoła świata, bez zawijania do portu) zawodowy żeglarz François Gabart spotkał się z Christianem Moralesem z firmy Intel. Jak się okazało, obu cechowały podobny entuzjazm wobec pokładowych rozwiązań elektronicznych oraz chęć poznania przyszłości żeglarstwa.

François Gabart Route du Rhum
François Gabart (MACIF) wygrał regaty Route du Rhum-Destination Guadeloupe 2014 w kategorii IMOCA, osiągając czas 12 dni, 4 godzin, 38 minut i 55 sekund i docierając do Pointe à Pitre 14 listopada 2014 r.

Niezbędnej mocy obliczeniowej dostarczają minikomputery Intel NUC

Intel zaoferował Gabartowi współpracę przy stworzeniu 18-metrowego jednokadłubowca MACIF wyposażonego w minikomputery Intel NUC, dostarczające mocy obliczeniowej niezbędnej dla działania systemów nawigacji, prognozowania pogody oraz wyszukiwania najbardziej optymalnych tras.

Stosowanie nowych technologii ma również niebagatelny wpływ na zużycie energii. Każdy nowoczesny jacht musi posiadać na pokładzie zapas paliwa, hydrogeneratory lub panele słoneczne, które dostarczą jej odpowiednią ilość.

Każdy z tych elementów zwiększa masę łodzi oraz redukuje jej szybkość, dlatego tak ważną cechą jest energooszczędność, jaką zapewniają nowe – mniejsze i lżejsze – rozwiązania technologiczne. Komputery NUC spełniają wszystkie te kryteria.

François Gabart IMOCA MACIF
Francuski żeglarz François Gabart na pokładzie jachtu IMOCA MACIF w czasie przygotowań do regat Route du Rhum, 19 lipca 2014 r. (zdjęcie: Olivier Blanchet/DPPI/MACIF).

Równie ważne cechy jachtów wyścigowych to mobilność zastosowanych rozwiązań oraz zdolności komunikacyjne. Technologie mobilne doskonale sprawdzają się w sytuacjach, gdy żeglarz musi dużo poruszać się po pokładzie jachtu. W tym celu François Gabart otrzymał od Intela tablety i smartfony.

Gabart rozpoczął transatlantycki wyścig Route du Rhum 2014 wyposażony we wszystkie wspomniane technologie i zdołał osiągnąć znakomity wynik. 14 listopada 2014 r. odniósł zwycięstwo w kategorii IMOCA, ustanawiając nowy rekord świata – 12 dni, 4 godziny, 38 minut i 55 sekund.

System komunikacji binauralnej na pokładzie trimaranu MACIF

To jednak jeszcze nie koniec przygody. Obecnie w produkcji znajduje się nowy jacht Gabarta. Jego pierwsze próby morskie właśnie się zaczęły, a nowe technologie dostarczone przez firmę Intel znów odgrywają ważną rolę. Budowa 30-metrowego trimaranu MACIF zajęła dwa lata. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zobaczymy go w regatach Transat Jacques Vabre (wyścigu z Francji do Brazylii) w październiku przyszłego roku.

François Gabart MACIF TRIMARAN
Budując przyszłość: trimaran MACIF Maxi – żeglarz: Francois Gabart – Chantier CDK – Lorient, 28 kwietnia 2015 r., fotografia: Alexis Courcoux/MACIF

Technologie Intela wykorzystano również na etapie budowy trimaranu MACIF. Architekci firmy VPLP z siedzibą w Vannes oraz jej dostawca cyfrowych rozwiązań symulacyjnych, firma Hydrocean z Nantes, korzystali z klastrów obliczeniowych Intela zlokalizowanych na terenie Wielkiej Brytanii. Dzięki nim mogli tworzyć różnorodne cyfrowe symulacje kształtu jachtu, a tym samym wyszukiwać najbardziej wydajne rozwiązania.

Nowy trimaran wyposażono w dwa komputery Intel NUC z procesorami Intel Core piątej generacji (które stały się w pełni wodoszczelne dzięki pracy firmy Akasa). Rozwiązanie to pozwoliło zwiększyć moc obliczeniową dostępną dla całej konstrukcji, zmniejszając przy tym jej masę, ilość zajmowanego miejsca i pobór energii.

Intel wyposażył również samego i jego zespół w system komunikacji binauralnej pozwalający rejestrować dźwięk z pokładu jachtu i przesyłać go w niezwykle naturalnej formie. Duży nacisk położono również na połączenie systemu audio z technologią Compute Stick, tak aby ułatwić korzystanie z niego na pokładzie. Celem takiego rozwiązania było zoptymalizowanie procesu komunikacji pomiędzy członkami zespołu – w szczególności poprzez „uprzestrzennienie” rejestrowanego dźwięku.

Przemiana François Gabarta

Niezwykle ważny jest również komfort użytkowania jachtu, dlatego mobilność stanowi jeden z najważniejszych aspektów technologii. Należy przy tym pamiętać, że miniaturyzacja nie może prowadzić do ograniczania funkcjonalności – użytkownik musi bowiem posiadać dostęp do maksymalnej ilości danych w każdej sytuacji.

Doskonałe rozwiązanie stanowią w tym przypadku urządzenia 2w1. Firma Intel udostępniła Gabartowi model Asus Transformer Book T300 Chi, pozwalający na łatwe przełączanie pomiędzy trybami laptopa i tabletu. Aby ułatwić nawigację i podejmowanie decyzji, rozważane jest także wdrożenie systemu wyświetlania informacji poza pokładem jachtu. Eksperymenty w tej dziedzinie rozpoczną się już w 2016 roku.

François Gabart IMOCA MACIF
Francuski żeglarz François Gabart na pokładzie jachtu IMOCA MACIF w czasie przygotowań do regat Route du Rhum, 19 lipca 2014 r. (zdjęcie: Olivier Blanchet/DPPI/MACIF).

Monitorowanie snu za pomocą opaski Basis Peak

Jakby tego było mało, Gabart otrzymał do swojej dyspozycji również technologię noszoną. Do dziś wielu wysokiej klasy sportowców doceniło jej potencjał – dający możliwość gromadzenia przydatnych danych, pomocnych w analizie i poprawie własnej wydajności. W przypadku François Gabarta jednym z najważniejszych czynników jest sen. W czasie żeglowania jego zegar biologiczny ulega zaburzeniu, a cały sen sprowadza się do krótkich drzemek, znacznie utrudniając jego monitorowanie.

Dzięki urządzeniu Basis Peak, Gabart może gromadzić i analizować dane na temat snu, aby stale monitorować jakość swojego odpoczynku. Sama opaska jest przy tym bardzo lekka, co znacznie zwiększa jej przydatność na morzu. Gabart bierze również udział w ciągłym badaniu snu, w którym ważną rolę odgrywają odczyty z Basis Peak. Dotychczas dane te były gromadzone wyłącznie na lądzie, jednak urządzenie jest również zdolne przesyłać je w czasie żeglugi. Dzięki temu Gabart będzie w stanie lepiej zarządzać swoim snem, a tym samym badać jego potencjalny wpływ na swoje możliwości.

– Wydajność samej łodzi to jedno – wyjaśnia François Gabart. – Wydajność urządzeń pokładowych to coś zupełnie innego. Nie jest ona najważniejsza, jednak pozwala nam zmieniać drobne szczegóły całego przedsięwzięcia, a te mają bardzo duże znaczenie.

Gabart podkreśla również wagę rozwiązań, które będą dostępne w przyszłości – takich jak systemy automatycznego sterowania, stanowiące jeden z najważniejszych aspektów nowoczesnych rejsów. Może właśnie one będą celem kolejnego długoterminowego projektu MACIF i Intela?

Share This Article

Related Topics

Innowacje techniczne

Read This Next

Read Full Story