Granice nowoczesnych możliwości

Plastikowe drogi bez dziur

Marek Hoffmann Autor, Hemd & Hoodie

VolkerWessels chce rozwiązać ten problem raz na zawsze. Aby zapobiec tworzeniu się dziur i pęknięć na drogach, firma ta chce wybudować sieć dróg o nawierzchni wykonanej z odzyskanych tworzyw sztucznych zamiast z asfaltu.

PlasticRoad nadzieją na cichsze, a nawet podgrzewane drogi

Nowa nawierzchnia to niejedyny rewolucyjny pomysł tej firmy. W drogach PlasticRoad znajdowałyby się także puste kanały, przez które można by z łatwością przeciągać rury i kable bez potrzeby rozkopywania dużych odcinków. Dzięki temu w przyszłości, kiedy wraz z rozwojem Internetu przedmiotów wszystkie pojazdy miałyby już dostęp do sieci, użytkowane drogi można by łatwo wyposażyć w niezbędne rozwiązania technologiczne.

Pod nawierzchnią dróg znajdowałyby się czujniki, które monitorowałyby i rozładowywały ruch, ewentualnie informowały o korkach. W razie opadów woda spływałaby przez znajdujące się w drodze puste kanały, a zimą plastikową nawierzchnię można by nawet podgrzewać, aby zapobiec jej oblodzeniu. Skąd zasilanie? Każdy pojazd na drodze wytwarza drgania, które można przekształcić w energię elektryczną.

konstrukcja

Koncepcja ta ma również inne zalety. W przeciwieństwie do budowanych warstwa po warstwie dróg tradycyjnych, PlasticRoad to gotowe moduły, które wystarczy połączyć, by tworzyły drogę.

Skraca to okres budowy z kilku miesięcy do zaledwie kilku tygodni. Według firmy VolkerWessels plastikowa droga również wymaga koryta, jednak może się ono składać z samego piasku.

czerwona droga

Plastik jest materiałem wysoce odpornym. Praktycznie nie zmienia się pod wpływem ruchu drogowego lub warunków pogodowych. Jest odporny na ekstremalne temperatury od -40°C do 80°C.

Droga PlasticRoad w zasadzie nie wymaga konserwacji

Zdaniem firmy VolkerWessels plastikowej nawierzchni praktycznie nie trzeba konserwować, a jej trwałość jest nawet trzykrotnie dłuższa niż nawierzchni asfaltowej, którą zwykle trzeba wymieniać lub naprawiać co 12 lat. Średni okres użytkowania takiej drogi wynosi około 30 lat. Jeśli pomysł chwyci, drogi PlasticRoad mogą przyczynić się do ogromnych oszczędności.

Oczywiście budowa dróg wykonanych całkowicie z materiałów z odzysku oznaczałaby, że do recyklingu musiałyby trafiać ogromne ilości plastikowych butelek. Firma VolkerWessels uważa, że butelki te mogłyby pochodzić z oceanów. W ramach projektu Ocean Cleanup, również zapoczątkowanego w Holandii, planuje się czyszczenie oceanów ze śmieci za pomocą ogromnych sieci rybackich.

W kontekście ochrony środowiska równie ważnym zagadnieniem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Powstają one w dużych ilościach przy produkcji asfaltu. Na świecie co roku podczas budowy dróg do atmosfery trafia 1,6 mln ton gazów. Odpowiada to w przybliżeniu 2% całkowitej emisji przypadającej na ruch drogowy.

biała droga

Pierwsza na świecie droga z recyklingu może powstać w ciągu najbliższych trzech lat. Najpierw jednak trzeba zbudować prototyp, aby dokładnie zbadać konstrukcję, odpływy i odporność drogi PlasticRoad na różne warunki atmosferyczne.

Pierwsze próby odbędą się w Rotterdamie. Miasto to przekazało firmie tereny testowe. Jednak aby móc wdrożyć swój pomysł w życie, firma VolkerWessels musi pozyskać kolejnych partnerów. Bardzo ważne jest znalezienie innej firmy specjalizującej się w obróbce tworzyw sztucznych.

Zdjęcie na okładkę, zdjęcie 2 i 4: VolkerWessels
Zdjęcie 3: Flickr – Timo Saarenketo (CC BY 2.0)
Film: The Ocean CleanupZdjęcie 5: Flickr – sbamueller (CC BY-SA 2.0)

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Innowacje techniczne

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story