Polska europejskim centrum e-sportu

by Roy Graham
Writer from Kill Screen

Turniej dla graczy Intel Extreme Masters w Katowicach wysuwa Polskę na prowadzenie w branży e-sportu w Europie i na świecie.

Dziesiątki tysięcy fanów gier komputerowych, niezrażonych mroźną zimową pogodą, zgromadziło się 17 stycznia 2013 roku przed katowickim Spodkiem, by tworzyć historię. Tego dnia po raz pierwszy Katowice były gospodarzem turnieju Intel Extreme Masters (IEM). Od tamtej pory miasto jest europejską bazą największych wydarzeń branży e-sportów na świecie.

Katowice słyną z przemysłowej przeszłości i sceny artystycznej, jednak w ciągu ostatnich kilku lat miasto stało się znane jako miejsce spotkań e-sportowców i fanów gier komputerowych.

fans at IEM Katowice

Liczące sobie około 300 tysięcy mieszkańców Katowice są dziesiątym co do wielkości miastem w Polsce, co czyni z nich mało prawdopodobnego kandydata na europejskie centrum e-sportów. Niemniej jednak najlepsi gracze i najlepsze zespoły z całego świata zbierają się w Katowicach, by konkurować przed jedną z największych publiczności e-sportów na świecie. Impreza przyciąga ponad 100 tysięcy widzów przez weekend, co stanowi mniej więcej jedną czwartą wszystkich turystów odwiedzających Katowice w ciągu roku.

W 2013 roku nikt — a zwłaszcza organizatorzy — nie wierzył, że wydarzenie będzie tak popularne.

„Nikt wcześniej nie zorganizował turnieju e-sportowego na stadionie z 10 tysiącami miejsc” — mówi Michał Blicharz, wiceprezes Electronic Sports League (ESL) ds. profesjonalnego gamingu, wspominając swoje obawy. „Byliśmy przerażeni, że Spodek będzie wyglądał jakby był pusty”.

Blicharz twierdzi, że uspokoił się na godzinę przed rozpoczęciem ceremonii otwarcia — katowicką halę widowiskowo-sportową wypełniały tysiące ludzi, a na dworze wciąż czekała kolejka.

IEM Katowice crowd

Od tego czasu IEM rozrosła się bardziej, niż Blicharz mógł sobie to wyobrazić w najśmielszych marzeniach. Za sprawą organizowanego po raz piąty turnieju Katowice zaczynają odgrywać kluczową rolę w rozwoju e-sportów, a miasto korzysta na odwiedzinach graczy i fanów. W tym roku na uczestników turnieju czeka wytchnienie od mroźnej polskiej zimy — przed halą ustawiono ogrzewane kontenery, w których tysiące fanów czekających na otwarcie stadionu będzie mogło się ogrzać i rozerwać. Bilety zostały wyprzedane.

Zdaniem George’a Woo, kierownika ds. marketingu imprezy Intel Extreme Masters, za fenomen katowickiego turnieju odpowiada łut szczęścia i inicjatywa kulturalna.

„Władze Katowic są idealnym partnerem. Zapewniły na miejscu zasoby niezbędne do organizacji światowej klasy imprezy dla graczy” — powiedział Woo.

Dodał, że włodarze miasta chcieli, aby Katowice stały się młodzieżową stolicą świata.

„Nie mieliśmy wtedy pojęcia, że impreza będzie się cieszyła taką popularnością” — stwierdził Woo.

trophy on stage

Blicharz twierdzi, że turniej IEM Katowice jest wyjątkowy dzięki rozgorączkowanym tłumom.

„Widzowie są pełni pasji — tworzą atmosferę nie do podrobienia” — mówi.

Ta właśnie pasja, podobnie jak świat e-sportów, ma zasięg międzynarodowy.

„Podczas innych wydarzeń sportowych w Polsce rodzima publiczność nie dopinguje zawodników z Niemiec i Rosji” — twierdzi Blicharz. Ale w Katowicach widzowie nagradzają oklaskami wszystkich graczy — z Polski, Niemiec, Rosji, Szwecji czy Korei.

Turniej IEM Katowice jest wyjątkowo bliski sercu Blicharza.

„Jako nastolatek mój ojciec pracował jako górnik zaledwie kilka kilometrów od Katowic” — mówi.

Obszar, do którego należą również Katowice, od dawna jest znany jako przemysłowe centrum Polski, koncentrujące się na produkcji stali i wydobyciu węgla. Zwrot regionu w kierunku cyfrowej rozrywki napawa Blicharza dumą, bo wie, że udało mu się odegrać ważną rolę w kształtowaniu przyszłości miasta.

„Urodziłem się 2,5 godziny drogi na wschód od Katowic” — mówi. „Nie da się opisać, jak bardzo wyjątkowe jest dla mnie to wydarzenie”.

IEM Katowice competitors

W tym roku turniej IEN objął dwa weekendy 25-26 lutego i 3-5 marca. Pierwsza część była poświęcona grze League of Legends. W drugiej części wezmą udział najlepsze zespoły CS:GO, takie jak Virtus Pro i Astralis. W tym samym czasie odbywać się będą targi gier i technologii oraz turnieje, które zwykle towarzyszą imprezie głównej.

„W tym roku goście imprezy w Katowicach mają okazję wypróbować różne rozwiązania VR” — mówi Woo.

VR booth

Oprócz udziału w grach i pokazach wirtualnej rzeczywistości fani będą mogli zapoznać się z goglami Intel Alloy Project. Prototypy powstały na potrzeby producentów produktów VR, by ułatwić im tworzenie nowych urządzeń i doświadczeń wykorzystujących rzeczywistość połączoną, które digitalizują świat rzeczywisty i włączają go do rzeczywistości wirtualnej.

To już 11. edycja turnieju Intel Extreme Masters, co oznacza, że jest to najstarsza impreza dla graczy komputerowych.

Woo twierdzi, że fani e-sportów z ponad 180 krajów regularnie odwiedzający imprezy Intel Extreme Masters sprawiają, że turniej bije rekordy uczestnictwa i oglądalności. Jego zdaniem gry komputerowe rozwijają się nie tylko jako dyscyplina sportu, ale również jako widowisko. Sieci telewizyjne transmitujące na żywo turnieje gier oraz internetowe serwisy, takie jak Twitch, ułatwiają dostęp do e-sporów i wzbudzają zainteresowanie szerszej publiczności. Woo twierdzi, że dzięki temu rośnie liczba widzów, a jednocześnie rosną oczekiwania i nagrody w zawodach takich jak IEM.

IEM trophy

Inne materiały firmy Intel poświęcone grom znajdziesz tutaj

Share This Article

Read Full Story