Prawdziwa piłka w wirtualnej rzeczywistości

Złapanie piłki w goglach wirtualnej rzeczywistości wydaje się niemożliwe, ale takiego zadania podjęła się firma Disney Research!

Po obejrzeniu opublikowanego niedawno przez tę firmę filmu można się zastanawiać, o co tu chodzi. Widać tylko mężczyznę w goglach VR, który łapie piłkę. Jednak eksperyment ten dowodzi, że osoba zanurzona w świecie wirtualnej rzeczywistości może wchodzić w kontakt z fizycznymi przedmiotami.

Podczas eksperymentu przeanalizowano ruch piłki, którą podawali sobie użytkownicy. Korzystając z filtrowania Unscented Kalman Filtering, badacze byli w stanie przewidzieć trajektorię lotu piłki zbliżającej się do osoby przygotowanej na jej złapanie. Dzięki obliczeniom użytkownik z wyprzedzeniem poznaje ścieżkę, po jakiej będzie się poruszać piłka, i może łatwiej przemieścić się w miejsce, w którym będzie mógł ją złapać. Jednak samo złapanie piłki nie jest takie proste. Wymaga dobrej koordynacji psychomotorycznej, w której mózg, nogi, dłoń – całe ciało – współpracują ze sobą. Wizualizacja predykcyjna poprawia percepcję użytkownika, ale może również zmienić jego strategię łapania.

System tego typu zwiększa prawdopodobieństwo wygranej w grach z piłką, zarówno wirtualnych, jak i rzeczywistych. Należy założyć, że równie dobrze będzie się sprawdzać przy rzucaniu piłki. Wyobraźmy sobie boisko do koszykówki, siatkówki czy piłki ręcznej albo nawet kort tenisowy, na którym wszyscy gracze będą kiedyś nosić gogle VR. Zwycięzcą może się okazać nie gracz najbardziej utalentowany, ale ten, którego drużyna ma najlepszego informatyka!

Nathalie Bloch-Sitbon

Udostępnij ten artykuł

Read Full Story