Rozwój sztucznej inteligencji otwiera nowe ścieżki kariery

Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wiedzę o sztucznej inteligencji, firmy oferują internetowe szkolenia, które mają przygotować pracowników na przyszłość.

Coraz częściej komputery i urządzenia uczą się i działają samodzielnie, korzystając z algorytmów programowych, bloków sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Aby smartfony rozumiały polecenia głosowe, inteligentne systemy spryskiwaczy uruchamiały się w zależności od pogody, a usługi internetowe przewidywały, czego szukają użytkownicy, programiści muszą dysponować odpowiednimi umiejętnościami z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Zapotrzebowanie na te umiejętności kodowania jest ogromne.

Tworzenie inteligentnych i proaktywnych urządzeń jest kontrowersyjne z punktu widzenia osób, które obawiają się, że automatyzacja doprowadzi do utraty miejsc pracy. Mimo to wielu ludzi wierzy w potęgę sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Firma badawcza Accenture przeanalizowała 12 rozwiniętych gospodarek i stwierdziła, że sztuczna inteligencja może do 2035 roku podwoić roczne tempo wzrostu gospodarczego.

Ten potencjał skłania branżę motoryzacyjną, bankową, handlową i inne sektory gospodarki do badania i wdrażania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w przedsiębiorstwach. Według Scotta Apelanda, dyrektora programu dla deweloperów firmy Intel, na rynku programistów zajmujących się sztuczną inteligencją panuje zacięta konkurencja.

„To doskonały moment, by wejść na ten rozwijający się rynek” – twierdzi Apeland, który pomaga w prowadzeniu Intel® Nervana™ AI Academy prowadzącej szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji w Internecie i na kilkuset uniwersytetach.

„Za sprawą kombinacji dużych zbiorów danych, mocy obliczeniowej i sieci neuronowych sztuczna inteligencja jest dziś rzeczywistością i otwiera zupełnie nowe możliwości” – uważa Apeland.

Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na umiejętności związane ze sztuczną inteligencją, internetowy serwis edukacyjny Coursera nawiązał współpracę z firmami Intel i Google w celu opracowania kursów, które zapewnią uczestnikom poszerzenie możliwości zatrudnienia.

Lila Ibrahim
Lila Ibrahim (po prawej ) uważa, że internetowe zajęcia upowszechniają edukację komputerową, udostępniając je większej liczbie osób na całym świecie.

„Naszym zdaniem technologia może zabrać około 800 tysięcy miejsc pracy, ale jest szansa na powstanie 3,5 miliona nowych. Część z tych stanowisk zajmą ludzie, którzy się przekwalifikowali” – mówi Lila Ibrahim, dyrektorka operacyjna w Courserze. „Jak widać, szersze zastosowanie technologii będzie korzystne dla ludzi pod warunkiem, że zapewnimy im pomoc niezbędną do zdobycia nowych umiejętności i przekwalifikowania się, aby mogli pracować w zawodach, które jeszcze kilka lat temu nie istniały”.

Lila pamięta, że kilka lat temu autonomiczne pojazdy wydawały się surrealistycznym pomysłem.

„Każdy, kto po raz pierwszy zobaczył na drodze samochód bez kierowcy, robił mu zdjęcie” – mówi. „Teraz zaczynamy akceptować wiele rzeczy, które kiedyś brzmiały jak science fiction. Wierzymy, że w przyszłości będą naturalnym elementem naszego życia”.

 

Przygotuj się na zawody przyszłości

Kursy Coursery są dostępne na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej. Studenci mają do wyboru specjalizacje i stopnie naukowe ze 150 najlepszych uczelni i placówek oświatowych na świecie, między innymi uniwersytetów Stanforda, Yale i Johnsa Hopkinsa.

„Do września będziemy mieć najobszerniejszy i najbardziej wszechstronny katalog materiałów na temat sztucznej inteligencji” – twierdzi Ibrahim. Uważa również, że upowszechnienie dostępu do wiedzy z zakresu sztucznej inteligencji wszystkim chętnym – uczniom szkół średnich i wyższych, a także osobom zainteresowanym zawodem programisty – jest kluczowe.

„Technologia w rękach odpowiednich ludzi może przyczynić się do powstania wspaniałych rzeczy” – mówi Ibrahim. „Wszystkie niezbędne dane są już dostępne, podobnie jak technologia i sposób myślenia. Przyszedł czas, by je wykorzystać”.

Założona w 2012 roku Coursera ma już ponad 26 milionów zarejestrowanych uczniów, którzy przeszli ponad dwa tysiące kursów na dziesiątki tematów, takich jak technologia, nauka o danych, biznes i nauki kreatywne.

Ibrahim twierdzi, że tworzenie nowych szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji przychodzi Courserze naturalnie, bo zarówno sztuczna inteligencja, jak i uczenie maszynowe wpisują się w profil firmy. Jej założyciele są pionierami obu tych dziedzin, a ich technologie zostały wykorzystane do stworzenia organizacji od podstaw.

Ibrahim dodaje, że nowe kursy będą korzystać ze sztucznej inteligencji, aby uczyć uczestników kursu o jej samej oraz o uczeniu maszynowym. Zajęcia są automatycznie dostosowywane, tak by odpowiadały umiejętnościom i wynikom kursanta.

„Nie odpowiedziałam na pytanie testowe. Zamiast mnie o tym poinformować, wirtualny nauczyciel przedstawił sugestie wskazujące, co mogłam zrobić źle” – opowiada Lila o kursie uczenia maszynowego, w którym uczestniczyła. „Zauważył, że miałam problem z koncepcją, skierował mnie z powrotem w odpowiednie miejsce szkolenia i dzięki temu szybciej mogłam przejść dalej”.

Zaznacza, że każdy, kto ma dostępu do Internetu w dowolnym zakątku świata, może teraz korzystać z najlepszych materiałów edukacyjnych pochodzących z najlepszych uniwersytetów, instytucji badawczych i korporacji.

Mężczyzna uczący się z laptopem
Jako że zapotrzebowanie na umiejętność programowania stale rośnie, internetowe firmy szkoleniowe, takie jak Coursera, oferują kursy z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

„Udostępnienie tych treści przedsiębiorcom mieszkającym w Brazylii, Afryce i Azji zapewnia im możliwość zdobywania nowych umiejętności i rozwiązywania lokalnych problemów” – twierdzi Ibrahim.

 

Umiejętność rozwiązywania problemów w erze cyfrowej

Według badania firmy Pew Research Center 87 procent pracowników uważa, że szkolenia i rozwijanie nowych umiejętności są bardzo ważne w całym okresie kariery ze względu na konieczność uzupełniania wiedzy na temat zmian w miejscu pracy i nowych technologii.

Badanie podkreśliło znaczenie zwiększania dostępu do programów edukacyjnych, by ludzie mogli się nauczyć pracować z danymi i algorytmami, wdrażać modelowanie 3D, korzystać z drukarek 3D oraz stosować nowo pojawiające się możliwości sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości.

„Myślę, że istnieją problemy, których teraz nawet nie potrafimy sobie wyobrazić, a które rozwiąże sztuczna inteligencja” – mówi Ibrahim. „Dlatego musimy zapewnić ludziom dostęp do wiedzy pomocnej w wykorzystaniu tego potencjału”.

Nowe programy edukacyjne zapewniają więcej materiałów i możliwości wyboru dzięki danym udostępnianym przez uczelnie i firmy. Intel Nervana AI Academy, która zapewnia kursy z zakresu sztucznej inteligencji dla średniozaawansowanych w serwisie Coursera, oferuje bezpłatne warsztaty na setkach uniwersytetów z całego świata. Rekrutuje i szkoli studentów–ambasadorów, którzy prowadzą na terenie kampusu spotkania i warsztaty na temat sztucznej inteligencji.

Studenci w Intel Nervana AI Academy
Intel Nervana AI Academy prowadzi darmowe warsztaty na uniwersytetach z całego świata, w tym na Uniwersytecie Rutgera w New Jersey.

Apeland dodaje, że studentów zachęca się do korzystania ze sztucznej inteligencji w szlachetnych celach.

„W tej chwili 700 zespołów bierze udział w konkursie firmy Kaggle z zakresu uczenia głębokiego i próbuje opracować najlepsze algorytmy do wczesnego wykrywania raka” – mówi.

Zdaniem Apelanda podobnie jak uprzemysłowienie i elektryczność zmieniły sposób, w jaki ludzie pracowali i żyli 100 lat temu, sztuczna inteligencja może odmienić wiele aspektów naszego codziennego życia. Internetowa edukacja umożliwia zdobycie przewagi nad konkurencją oraz uzyskanie niezbędnej dla przyszłych wynalazców wiedzy.

„Możliwości są niemal nieograniczone” – uważa Apeland. „Ludzie zawsze będą obawiać się, że technologia odbierze im pracę. Niektóre zawody znikną, jednak pojawi się wiele nowych”.

Share This Article

Read Full Story