Granice nowoczesnych możliwości

Sila Sveta: Sztuka mapowania wideo

Denis Astakhov pochodzi z Petersburga. Na uniwersytecie ITMO w rodzinnym mieście studiował technologie laserowe. W 2008 roku dołączył do firmy zajmującej się integracją systemów i od tej pory jego kariera koncentruje się wokół zaawansowanych technologicznie projektów integracyjnych.

Studio Sila Sveta doskonale spełnia jego oczekiwania. „Łączy ducha badawczego z odwagą i szaleństwem odpowiedniego rodzaju” — mówi Astakhov.

denis

Rozświetlanie monotonnych przedmieść Moskwy

Studio zostało założone przez Aleksandra Usa i Alekseya Rozova. „Ich marzeniem było rozświetlenie nudnych przedmieść Moskwy z wykorzystaniem projektorów, które zaimportowali z Chin” — wyjaśnia Astakhov. „Niestety pomysłu zainstalowania stałych ekranów świetlnych nie można było zrealizować ze względu na ograniczenia rosyjskiego prawa”.

Wkrótce jednak do pary wizjonerów zwrócił się reżyser z Petersburga, Lev Levinson. Pokazał im, jak mogą wykorzystać swój sprzęt do pokazów podczas festiwali miejskich zakrojonych na szeroką skalę.

Ich pierwszym dużym samodzielnym projektem był pokaz projekcji światła na moskiewskiej wieży telewizyjnej Ostankino w 2007 roku. Spektakl powtórzono rok później, 9 maja. W tym samym czasie zaprezentowano również nową projekcję świetlną na ścianach Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na Pokłonnej Górze. Sila Sveta naprawdę zaczęła rozwijać się w 2011 roku, kiedy to rozszerzyła działalność na mapowanie wideo i zdobyła nagrodę na moskiewskim festiwalu Krąg światła.

Firma zatrudnia obecnie 50 osób w dwóch biurach — w Moskwie i Los Angeles. Realizuje średnio dziewięć projektów na miesiąc. Około 20 procent zleceń pochodzi z rynku międzynarodowego.

04s

Projekt mapowania wideo, który zmienił wszystko

Jeden z projektów wyróżnia się na tle innych. W 2011 roku, kiedy cała branża koncentrowała się wyłącznie na efektach specjalnych, dzięki którym budynki wyglądały tak, jakby się zapadały lub paliły (a następnie wracały do pierwotnego wyglądu), Sila Sveta wkroczyła na rynek ze swoją wyjątkową instalacją na hali wystawienniczej Moscow Manege.

W spektaklu Manege „historia budynku przeplatała się z aktualnymi zagadnieniami przy dźwiękach muzyki hiphopowej” — mówi Astakhov. „Myślę, że to dzięki temu projektowi ludzie nas zauważyli”.

Po Manege studio przygotowało swoją pierwszą stałą instalację w Centralnym Sklepie Dziecięcym na moskiewskiej Łubiance.

„Oprócz ogromnej liczby technicznych wyzwań czekało nas również zmierzenie się ze specyficzną treścią” — wyznaje Astakhov. “Nasze pięciominutowe podsumowanie historii Rosji musiało być na tyle atrakcyjne, aby dzieci i ich rodziny przybywały z daleka, by je obejrzeć”.

„Aleksandr Us, nasz dyrektor kreatywny, regularnie wpada na ambitne pomysły, które następnie są omawiane w zespole, projektowane i stopniowo wprowadzane w życie. Pokaz Jezioro Łabędzie, który wyświetliliśmy na fasadzie teatru Bolszoj, to rezultat jednego z takich pomysłów. Jego przygotowanie zajęło dwa lata”.

Spektakle światła nie są łatwymi przedsięwzięciami. Najpierw Sila Sveta opracowuje podstawowy pomysł i znajduje odpowiedni budynek. Następnie inżynierowie dokonują pomiarów budynku i obfotografowują go. Czasami nawet skanują go laserowo, żeby uzyskać dokładny trójwymiarowy model. Dzięki temu mogą dobrać odpowiedni sprzęt do projekcji.

„Po zakończeniu tego etapu” — mówi Astakhov — „nasz zespół kreatywny zabiera się do pracy nad scenariuszem”. Dyrektor kreatywny podejmuje decyzję dotyczącą fabuły, dyrektor artystyczny wybiera koncepcję wizualną i stylistyczną, a kierownik projektu określa rozwiązania techniczne. Następnie dyrektor artystyczny sporządza scenorys pokazu, uwzględniający wszystkie kluczowe decyzje stylistyczne i efekty specjalne oraz harmonogram”.

01s

Od projektu animacji do gotowego spektaklu świetlnego

„Dyrektor artystyczny i nasi artyści wykorzystują ten scenorys jako podstawę czegoś, co nazywamy ramami stylu — składają się na nie najważniejsze i najbardziej spektakularne sceny pokazu, które wyznaczają standard jakości dla wszystkich naszych projektantów. Naszym kolejnym zadaniem jest wyprodukowanie projektu animacji dla całego pokazu. Jest on później wykorzystywany jako podstawa, do której dodajemy coraz to więcej szczegółów.

„Następnie kierownik projektu przydziela poszczególne części scenariusza naszym projektantom. Zazwyczaj jeden projektant pracuje nad jedną sceną w ramach fabuły od początku do końca. Reżyser animacji następnie scala wszystkie sceny w jednym pliku. Wszystkie te procesy powtarzamy wielokrotnie przez kilka tygodni, aby w końcu osiągnąć ostateczną wersję pliku wideo w bardzo wysokiej rozdzielczości”.

Podczas przygotowań do pokazu ekipa techniczna Sila Sveta ustawia sprzęt na miejscu spektaklu i przesyła plik na swoje serwery mediów. Dostosowanie projekcji do architektury budynku to niemal manualne zadanie, które musi być wykonane na miejscu. Potem pozostaje już tylko naciśniecie przycisku Play (Odtwarzaj).

svet_03

Wykorzystanie technologii 2w1, by pozostać w kontakcie

Kluczem do udanej pracy jest komunikacja. Astakhov musi zachować łączność przez całą dobę, zarówno online, jak i offline, by dokonywać przeglądu i przekazywać uwagi na temat zadań wykonanych przez jego współpracowników.

„Odkryłem, że urządzenie 2w1 z procesorem Intel to doskonałe narzędzie pozwalające mi realizować moje cele” — wyjaśnia — „daje mi wszystkie korzyści związane z mobilnością i łatwym dostępem do oprogramowania oraz jest nadzwyczaj wydajne. Dzięki urządzeniu 2w1 mogę wygodnie pracować w dowolnym miejscu. Co więcej, mogę pracować wszędzie na tym samym urządzeniu — w domu i w biurze z zewnętrznym monitorem, na spotkaniu z klientem, a nawet w samolocie lub taksówce”.

Astakhov wierzy, że kolejnym przełomem w branży technologii mapowania wideo będzie wykorzystanie sztuki generatywnej. To termin używany w odniesieniu do sztuki, która powstaje bez bezpośredniego udziału artysty. Grafiki generatywne były kiedyś ograniczone do abstrakcji 2D, jednak moc obliczeniowa, jaka mają do zaoferowania dzisiejsze komputery, oznacza, że magiczne trójwymiarowe światy można dziś tworzyć w czasie rzeczywistym.

„Wykorzystaliśmy te osiągnięcia w projekcie zrealizowanym na otwarcie Centrum Samochodów Sportowych Porsche” — mówi prezes Sila Sveta. „Grafiki były tworzone w czasie rzeczywistym jako wizualizacja muzyki granej przez Moskiewską Orkiestrę Symfoniczną Vladimira Spivakova”.

Co będzie następne? Jak przedstawia się przyszłość technologii mapowania wideo?

„Z niecierpliwością czekamy na wejście na rynek wysoko wydajnych kompaktowych urządzeń do projekcji gwarantujących jeszcze lepszą jakość obrazu” — mówi Astakhov. „Będzie to oznaczało możliwość tworzenia jeszcze bardziej złożonych wizualizacji na naszych stacjach roboczych. Publiczność zauważa, że korzystamy z najnowszych technik i podejmujemy bieżące tematy.

„Jesteśmy wdzięczni firmom, które produkują używane przez nas narzędzia, i są otwarte na uwagi, a także obserwują, w jaki sposób te technologie są wykorzystywane w praktyce. To potężna siła napędowa całej branży. Jestem przekonany, że dzięki mobilności i mocy naszego sprzętu uda nam się zachwycić naszymi urzekającymi pokazami jeszcze większą publiczność w wielu miastach na całym świecie!”

02s

 

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Styl życia

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story