Styl życia

Technologie, które wyprzedziły epokę, wracają

Dziś najciekawsze trendy w technologii to – jak pokazały choćby targi IFA 2017 –  rzeczywistość mieszana, komputery 2w1, urządzenia połączone z Internetem i inteligentne głośniki. Co ciekawe, niektóre kluczowe dziś rozwiązania to rozwinięcia futurystycznych koncepcji, które kiedyś już próbowano wdrożyć.

Popularność inteligentnych głośników, takich jak Amazon Echo Show (zdjęcie powyżej) i Google Home, jest interesująca. W ich wnętrzu tkwi technologia wirtualnych asystentów i rozpoznawania mowy – obie wyprzedziły swoje czasy i triumfalnie powróciły.

Najważniejsza jest moc obliczeniowa. Nowoczesne procesory, w tym obsługujące technologie chmury chipy Intel Xeon oraz najnowsze procesory Intel Core ósmej generacji dla komputerów przenośnych i stacjonarnych, sprawiają, że produkty i usługi mają dostęp do dużej mocy obliczeniowej. Dzięki niej pionierskie technologie, które być może powstały za wcześnie, mogą dostać drugą szansę. Takie jak…

 

Sterowanie głosem

Udostępnione w 1997 roku oprogramowanie do dyktowania i rozpoznawania głosu Dragon NaturallySpeaking miało przenieść technologię rodem z filmów science fiction na domowe komputery PC. Jednak wymagało to przebrnięcia przez długą konfigurację.

Aby program działał, musiał nauczyć się rozpoznawać Twoją mowę. Konieczne było przejście przez różne moduły treningowe, a następnie mówienie… po… jednym… słowie… Kropka. Kropka. Powiedziałem „kropka”, nie „hopka”… Poddaję się. Nie zapisuj tego. Tego też nie!

Dragon NaturallySpeaking
Dragon NaturallySpeaking był jednym z pierwszych rozpoznających mowę programów na komputery PC.

Połączenie ograniczonego zasobu słownictwa i niedostatecznej mocy komputerów sprawiało, że praca z wczesnymi wersjami Dragon była skomplikowana. Często łatwiej było po prostu napisać to, co chcemy powiedzieć, zamiast dyktować programowi i poprawiać jego błędy. 20 lat później programy pokroju Siri, Cortany i Alexy urzeczywistniły to marzenie w przyjaznej użytkownikowi formie. Najnowsza wersja NaturallySpeaking wykorzystuje zaawansowane algorytmy i technologię chmury dla osiągnięcia lepszej dokładności i szybkości.

 

Cyfrowi asystenci sprzed epoki Alexy

Jeśli pod koniec lat 90. ubiegłego wieku miałaś(-eś) telefon w sieci Orange, prawdopodobnie urzekło Cię Wildfire. Dzięki wykorzystaniu przetwarzania języka naturalnego Wildfire mogło być spersonalizowanym asystentem – przetwarzało wiadomości, obsługiwało pocztę głosową i wykonywało połączenia za pośrednictwem prostych poleceń głosowych. Program był prekursorem dzisiejszych, bardziej zaawansowanych technologii asystentów wirtualnych.

W 2000 roku Orange wykupiło Wildfire Communications za 142 miliony USD, ale spółka została zlikwidowana pięć lat później z powodu braku popytu na jej rozwiązania.

 

Gry połączone z Internetem

Obecnie bierzemy za pewnik urządzenia do gier, które są zawsze połączone z Internetem. Dzięki nim mamy łatwy dostęp do rozgrywki wieloosobowej, DLC, season passów, dodatkowych treści za zamówienia przedpremierowe, aktualizacji w dniu premiery i ulepszeń systemu.

Jednak jeszcze niedawno graliśmy w pełnej izolacji. Zakupiona gra była finalnym produktem, włączając w to błędy i całe dobrodziejstwo inwentarza. Gdy w 1998 roku Sega próbowała przyspieszyć rozwój gier wyposażoną w modem konsolą Dreamcast, koncepcja nie spodobała się graczom. Woleli pozbawione takiej funkcjonalności PlayStation 2.

 

Rzeczywistość wirtualna

Wirtualna rzeczywistość ma swoje początki w eksperymentach z lat 60., ale zyskała popularność w latach 90. – stała się wtedy słowem-wytrychem. Sega ogłosiła stworzenie zestawu Sega VR do użytku z maszynami w salonach gier i konsolą Mega Drive, a nowa brytyjska firma Virtuality jako pierwsza produkowała masowo systemy wirtualnej rzeczywistości dla salonów gier.

Filmy pokroju Kosiarza umysłów z 1992 roku pomogły sprzedać to marzenie, ale ówczesna technologia nie miała mocy, która zapewniłaby wysoką jakość takiej rozrywki. Z tych przyczyn rzeczywistość wirtualna przestała być atrakcyjna dla konsumentów i przeszła w stan uśpienia do 2012 roku, kiedy to Oculus Rift rozpoczął kampanię na Kickstarterze. Teraz rzeczywistość wirtualną, nie wspominając o rzeczywistości rozszerzonej i połączonej, można znaleźć wszędzie. Weszła nawet do kin za sprawą hitu Stevena Spielberga Ready Player One.

 

Google Glass

Koncepcja leżąca u podstaw tych futurystycznych okularów, które wyświetlały powiadomienia i informacje za pośrednictwem małego wyświetlacza przeziernego, nie wzbudza sporów.

To urządzenie do noszenia było imponujące, ale wdrożenie Google Glass zostało zniweczone przez obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa. Wersja konsumencka trafiła na półkę w 2015 roku, ale Google Glass 2.0 – Enterprise Edition – zyskuje aprobatę jako narzędzie wykorzystywane przez pracowników fabryk, podobnie jak inteligentne okulary sportowe, na przykład Oakley Radar Pace i Recon Jet.

 

Smartwatch

Komputery na nadgarstek, takie jak Samsung Gear i Apple Watch, to kolejny przykład tego, jak dzisiejsza technologia umożliwia powrót starych pomysłów. Jednak nazwanie powrotu urządzeń typu smartwatch „triumfalnym” jest kwestią dyskusyjną.

Obecne smartwatche są dalekie od wczesnych zegarków cyfrowych, które mogły wymieniać się danymi z komputerem. Na przykład Timex Datalink odbierał dane z komputera za pomocą czujnika optycznego. Informacje były przekazywane do czujnika przez wyświetlane na ekranie migające poziome paski. Ta metoda była bardzo toporna i zawodna.

Człowiek zaczyna się zastanawiać, które z nowych pomysłów będą codziennością za kilka lat pomimo trudności w ich wdrażaniu. Pionowe rolnictwo? Sztuczne mięso? Bitcoin? Może powrót do osobistych urządzeń transportowych pokroju segwayów? Nie możemy się doczekać, co przyniesie przyszłość.

Main Image copyright: Amazon

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Styl życia

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story