Game On!

Team Dignitas – dekada budowania drużyny

Firma Intel była sponsorem znanej i cenionej organizacji e-sportowej 4Kings od czasu, gdy ta po raz pierwszy wygrała turniej Intel Masters Gaming Championship w 2002 r. Wtedy też ogłoszono pierwszą edycję imprezy Intel Extreme Masters, która w szybkim czasie zaczęła zdobywać serca widzów na całym świecie. DreamHack zyskał miano największego konwentu graczy komputerowych na świecie, w 2006 r. przekraczając liczbę 8500 komputerów połączonych z siecią LAN i ustanawiając tym samym rekord Guinnessa. Również w 2006 r., podczas inauguracyjnej i jedynej odsłony turnieju World Series of Video Games w Londynie, po raz pierwszy spotkały się drogi zespołu Team Dignitas i firmy Intel.

Team Dignitas – dzieło Michaela „ODEE” O’Della

Znana i ceniona w świecie profesjonalnych graczy drużyna Team Dignitas to dzieło Michaela „ODEE” O’Della, który markę tę zarejestrował w roku 2004. Również jego zasługą było zdobycie zainteresowania firmy Intel, a wrodzone umiejętności nawiązywania współpracy z dużymi sponsorami pozwoliły mu przy tym zachować zaufanie fanów. Decyzja o rezygnacji ze sponsorowania zespołu 4Kings na rzecz Team Dignitas nie należała do łatwych. Mimo to w kwietniu 2007 roku gracze Team Dignitas zaczęli występować na turniejach, dumnie nosząc logo Intela na swoich drużynowych koszulkach. Był to początek najdłuższej tego typu współpracy dla obu firm, dzięki czemu O’Dell zdołał w pełni poświęcić się zarządzaniu swoim projektem.

Dignitas_3

– Pamiętam, jak w pracy odebrałem telefon z prośbą o przybycie do Swandon na spotkanie z przedstawicielami Intela – wspomina O’Dell. W tym czasie Team Dignitas posiadał drużyny grające w kilka tytułów, a łączna liczba graczy wynosiła zaledwie 25 osób. – Musiałem wziąć wolny dzień w pracy, żeby zjawić się na spotkaniu i omówić warunki współpracy – mówi O’Dell. – W mojej głowie całe zdarzenie wciąż ocierało się o surrealizm. Po tym wszystkim powiedziałem żonie: udało nam się pozyskać Intela, co ty na to, żebym rzucił moją pracę? – dodaje. – Wszystko działo się bardzo szybko, lecz udało nam się zdobyć wiarygodność i środki, które pozwoliły nam rozwijać nasz biznes.

Team Dignitas odnosi sukcesy m.in. w grze “Counter-Strike: Global Offensive”:

Rola serwisu Twitch w ewolucji sportów elektronicznych

Do niedawna e-sport był domeną małej, lecz stopniowo rozwijającej się społeczności. Wszystko to działo się w Internecie, który – mimo rosnącego potencjału – wciąż nie był dostępny dla każdego. W 2007 r. blisko 40% brytyjskich gospodarstw domowych nie dysponowało dostępem do sieci (w Polsce podobny odsetek gospodarstw bez dostępu do sieci odnotowaliśmy około 2010 r. – red.).  Serwis YouTube był dostępny w dziewięciu krajach, a platforma Twitch, służąca do transmitowania rozgrywek w czasie rzeczywistym, nie istniała. Komentatorzy (zwani w tej branży shoutcasterami) coraz częściej pojawiali się na turniejach, jednak wciąż mało kto zajmował się tym profesjonalnie. – W tamtych czasach mieliśmy zaledwie kilku etatowych shoutcasterów – wspomina Stuart „TosspoT” Saw, który od 2002 półprofesjonalnie zajmował się komentowaniem zawodów. Obecnie Saw zajmuje stanowisko dyrektora europejskiego oddziału Twitcha. – Większość z nas wieczorami i w weekendy udzielała się w internetowych radiach, na co dzień pracując lub studiując – mówi Saw. – Przez ostatnie 10 lat wiele się jednak zmieniło. Dzięki Twitchowi e-sport przybrał dzisiejszą formę, umożliwiając udostępnianie treści szerszemu gronu odbiorców, a tym samym kładąc solidny fundament pod rozwój całej branży. Wreszcie możliwe stało się także zarabianie na tego typu przedsięwzięciach.

Dignitas_1

Wraz z rozwojem technologii transmisyjnych oraz nowych metod uzyskiwania dostępu do sieci sport elektroniczny wkroczył w ostatnim czasie w swój drugi złoty wiek. Zespół Team Dignitas również zyskiwał na sile, rejestrując ponad 800 tys. godzin wyświetlania treści na żywo w ciągu miesiąca. Do dziś koszulki Team Dignitas założyło przeszło 500 graczy, nieustannie budując markę całej organizacji. – Większość kadry zarządzającej Team Dignitas to byli gracze, często występujący w szeregach drużyny od początku jej istnienia – mówi O’Dell. – Dziś naszym celem jest wspieranie graczy i promowanie ich talentu w czasie imprez. Na początku było to zadanie bardzo trudne do wykonania, jednak teraz dysponujemy odpowiednimi środkami i możliwościami. Gdy dodamy do tego grono lojalnych fanów, którzy kibicują nam w czasie sukcesów, porażek i zmian w składzie, to aż trudno w to wszystko uwierzyć. To nie do opisania.

A tak wyglądał niedawny ćwierćfinał turnieju Intel Extreme Masters w Kolonii. W grze “League of Legends” Team Dignitas w imponującym stylu pokonał drużynę Aces High:

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story