Granice nowoczesnych możliwości

Technologie, które przesuną granice naszych możliwości

Deb Miller Landau iQ Managing Editor

Okulary słoneczne z wbudowanym cyfrowym trenerem, wyjątkowy smartwatch dla biegaczy, koszulka monitorująca ruchy ciała – kto by nie chciał? Najnowsze technologie wykorzystują niewielkie urządzenia komputerowe, czujniki i dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym w celu podniesienia wydajności i wprowadzenia nowych zastosowań.

Wynalazcy przesuwają granice możliwości, aby uwolnić ludzką wyobraźnię i potencjał w nowy sposób. Wiele nowych technologii, które zaprezentowano na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas, ma pomóc graczom, sportowcom, artystom, inżynierom przemysłowym i innym osobom w osiąganiu najwyższej wydajności i dokonywaniu nowych przełomów.

„Technologia wykracza poza elektronikę użytkową” – powiedział Krzanich podczas konferencji prasowej, której uczestnicy założyli zestawy VR, a następnie skoczyli ze spadochronem w stanie Utah i podziwiali wodospady w Wietnamie. „Nowinki techniczne będą zmieniać wszystkie aspekty naszego życia na niespotykaną dotąd skalę”.

Technologie transformacyjne wypełniły stoisko firmy Intel, które – według Victora Torregrozy, dyrektora ds. programów w zespole globalnych imprez marketingowych firmy Intel – miało odwiedzić około 85 tysięcy osób. Goście mogli zapoznać się z różnymi aspektami rzeczywistości wirtualnej, a także z technologią stosowaną w samochodach autonomicznych, modułach sztucznej inteligencji i narzędziach do analizy kondycji.

Połączenie procesorów komputerowych i czujników w wielu nowych urządzeniach pomaga ludziom korzystać z danych – często w czasie rzeczywistym – w celu podnoszenia wydajności i ułatwiania sobie życia. 

 

Osobista wydajność

Biegacze mogą zostawić telefon w domu, jeśli tylko noszą nowy smartwatch New Balance Run iQ, który śledzi lokalizację biegacza, odległość, tempo i puls – a wszystko to bez konieczności łączenia się ze smartfonem.

„Firmy New Balance i Intel współpracowały ze sobą przy projektowaniu smartwatcha dla biegaczy, który nie tylko działa niezawodnie, ale i może być noszony przez cały dzień” – powiedziała Caroline Tien-Spalding, dyrektor ds. marketingu urządzeń naręcznych firmy Intel w grupie zajmującej się nowymi urządzeniami.

Okulary słoneczne Oakley Radar Pace pojawiły się pod koniec 2016 roku, ale sportowcy prezentowali na targach CES sposób ich działania. Korzystając z technologii rozpoznawania głosu, trener wbudowany w okulary przekazuje biegaczom lub kolarzom opinie w czasie rzeczywistym na temat ich treningu. Trener odpowiada na pytania typu „jakie mam tempo” i delikatnie ich motywuje do osiągania jak najlepszych wyników.

„W okularach Oakley liczy się przede wszystkim ich konstrukcja” – powiedział Chris Croteau, starszy dyrektor ds. rozwoju biznesowego firmy Intel w dziale produktów noszonych na głowie. „Musieliśmy wynaleźć zupełnie nowe technologie i techniki produkcyjne. Umieściliśmy 25 kg technologii w ramce o wadze 56 g. Po założeniu tych okularów nawet nie zdajesz sobie sprawy, że nosisz na głowie urządzenie techniczne”.

Na boisku koszykarskim pojawili się sportowcy wykonujący wsady do kosza, prezentując przy tym nową technologię do śledzenia aktywności. Niewielkie moduły Intel Curie umieszczone w opasce przeciwpotowej gracza przesyłają bezprzewodowo dane na tablicę wyników, na której wyświetlane są różne wskaźniki osobiste – siła wsadu, spójność wykonywanych skoków, siła podań, częstotliwość kozłowania, wysokość i długość skoku itd.

Na boisku odbył się także mecz baseballa, którego uczestnicy mogli założyć koszulkę Majestic Swing iQ z wbudowanymi czujnikami ruchu śledzącymi ruch nadgarstka, ramienia i biodra w zakresie 360 stopni.

Innowacja przemysłowa

Do inteligentnego kasku Daqri, który zaprezentowano na targach CES w 2016 roku, dołączyły inteligentne okulary Daqri. Osoby odwiedzające stoisko mogły podjąć próbę skalibrowania rdzenia do fuzji termojądrowej – a w przypadku niepowodzenia doświadczyć symulowanego wybuchu rdzenia.

Po założeniu okularów, które zaprojektowano dla inżynierów przemysłowych, użytkownicy mogli zobaczyć nakładkę rzeczywistości wirtualnej, która prowadziła ich krok po kroku przez procedurę kalibracji.

Odwiedzający mogli wsiąść do samochodu BMW i8 i poznać wrażenia z jazdy samochodem autonomicznym. Zakładając zestawy Microsoft HoloLens z „komputerem holograficznym”, odwiedzający mogli dzięki rzeczywistości rozszerzonej przekonać się, co „widzi” samochód – dane czujników ze wszystkich stron, inne pojazdy w ruchu, a nawet dane przesyłane z i do chmury.

Uczestnicy mogli wykonać krok dalej, aby poczuć – z poziomu kokpitu lub z zewnątrz samochodu – jak ten doskonały samochód wręcz przywiąże pasażerów do foteli dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji i łączności 5G.

Uwolnienie wyobraźni

Sztuka robienia selfie wkroczyła w nowy wymiar. Odwiedzający stoisko używali aplikacji Pikazo w celu wyrenderowania swojego zdjęcia portretowego w kolorowe, zakręcone arcydzieło.

Aplikacja Pikazo , wykorzystująca algorytmy neuronowe i technologię uczenia maszynowego w połączeniu z procesorami Intel Xeon, umożliwia zrobienie zwykłego zdjęcia, a następnie przekształcenie go w dzieło sztuki.

Fistful of Stars to sferyczny film wykorzystujący rzeczywistość wirtualną, który za pomocą obrazów z teleskopu Hubble’a odwzorowuje podróż do mgławicy Oriona. Narrację przygotował dr Mario Livio.

Autorka Eliza McNitt przygotowała film przy użyciu fotorealistycznych symulacji zdjęć z teleskopu Hubble’a. Wykorzystując fotografie i dane z teleskopu Hubble’a, McNitt stworzyła fotorealistyczny materiał CGI przedstawiający, jak mogłaby wykorzystać podróż kosmiczna na odległość tysięcy lat świetlnych. McNitt dwukrotnie wygrywała nagrody na targach Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF). Stale przesuwa granice rzeczywistości wirtualnej w zastosowaniach rozrywkowych.

„Będąc na targach CES, czuję zachwyt i zadziwienie, jakie towarzyszą widzom podczas emisji filmu” – powiedziała McNitt. „Przez krótką chwilę widzowie mogą uciec od szaleństwa targów CES i płynąć przez kosmos”.

Odkąd film Fistful zadebiutował na festiwalu „BRIC Celebrate Brooklyn!”, szybko stał się najpopularniejszym na świecie materiałem prezentującym rzeczywistość wirtualną. Obejrzało go ponad 6 tysięcy osób.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Innowacje techniczne

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story