Moda

Technologie noszone zachęcające dziewczęta do nauki przedmiotów ścisłych

Cassidee Moser, redaktorka iQ, niezależna redaktorka Kill Screen – Twitter

Dziś sprawdzamy, jak produkty Jewelbots wprowadzają bransoletki przyjaźni w XXI wiek – ucząc młode dziewczęta podstaw programowania i majsterkowania, które pozwolą im odkryć nieustannie rozwijający się świat technologii noszonych.

Królowa kodu Grace Hopper, nowa fala kobiet-inżynierów, prezesi marek modowych, piosenkarki – młode kobiety mają dziś coraz więcej wzorów do naśladowania. Co ważne, ich potencjalne idolki na szeroką skalę korzystają ze zdobyczy nauki, technologii, inżynierii i matematyki, które pozwalają im osiągać zawodowe sukcesy.

Posiadanie wzorów do naśladowania jest niezwykle ważne. Mimo to – jak podkreślają twórczynie Jewelbots, tzw. bransoletek przyjaźni ery iPhone’ów – dla nowego pokolenia liderek i innowatorek przedmioty ścisłe będą czymś tak oczywistym jak gra w berka.

– Dzieci chcą się bawić i na tym polega ich praca – mówi Brooke Moreland, współzałożycielka firmy Jewelbots.

Stworzone przez nią programowalne urządzenia noszone, pracujące w oparciu o mikrokontrolery Arduino Gemma, uczą młode dziewczęta technik hakowania sprzętu i pisania oprogramowania, dzięki którym te z powodzeniem mogą je personalizować.

– Im wcześniej zdadzą sobie sprawę, jak wiele radości może im to przynieść, tym wcześniej obudzi się ich prawdziwa fascynacja – wyjaśnia Moreland.

Pobudzenie u młodych dziewcząt ducha innowacyjności może pomóc im w podjęciu kariery w branżach, w których udział kobiet jest dziś stosunkowo niewielki. Być może takie podejście doprowadzi nawet do powstania nowych firm skupionych wokół branży technologicznej, jak było w przypadku Moreland i drugiej ze współautorek pomysłu – Sary Chipps.

Moreland i Chipps mają nadzieję, że projekt Jewelbots zainspiruje młode dziewczęta do rozwoju w kierunku, który może okazać się dla nich doskonałym wyborem – takiego jak informatyka lub tworzenie gier wideo. Hakowanie cyfrowych bransoletek pozwala młodym adeptkom rozwijać własną ciekawość, a tym samym przybliża je do pozycji liderów w dziedzinie biznesu i technologii.

Web

Chipps jest także programistką i współzałożycielką organizacji non-profit Girl Develop It. Potrzebę zachęcania młodych dziewczyn do nauki dostrzegła po raz pierwszy, prowadząc zajęcia z programowania w Flatiron School. Jej uczennice były wyjątkowo zafascynowane – bez pomocy z zewnątrz nie miały bowiem wcześniej szansy przekonać się, jak wiele możliwości stwarza programowanie.

– Różnorodność pozwala tworzyć lepsze produkty – stwierdza Chipps w wywiadzie udzielonym organizacji AlleyWatch. – Dziś za tworzenie oprogramowania odpowiada przede wszystkim jedna grupa demograficzna. Technologia to dziedzina, która zmienia się w niezwykle wysokim tempie, dlatego kobiety nie poradzą sobie na rynku pracy, jeśli nie skupią się na własnym rozwoju.

jewelbots_2_nocredit-2

– Technologia i inżynieria to nieodłączne elementy naszego DNA – mówi Danielle Brown, Chief Diversity & Inclusion

Officer w firmie Intel. – Wierzymy, że zróżnicowanie wśród pracowników technicznych jest kluczowe dla dalszego rozwoju naszej branży – dodaje. Firma zainwestowała dotychczas 300 milionów dolarów w proces budowy zróżnicowanego środowiska pracy, torującego drogę kobietom i niedostatecznie reprezentowanym mniejszościom. Postępy tego procesu zostały opisane w raporcie na temat zróżnicowania i integracji pracowników w 2015 roku („2015 Diversity & Inclusion Report”).

Zdaniem Brown umiejętności pracowników będą w przyszłości opierać się w równym stopniu o ciekawość, chęć tworzenia i projektowanie, co o zdolności techniczne. Brown ogłosiła zainicjowanie przez firmę Intel serii działań zaplanowanych na rok 2016, które mają wzbudzić u dziewcząt ciekawość i zainteresowanie przedmiotami ścisłymi. Działania te będą obejmować wizyty na kampusach uczelni, obozy o tematyce programistycznej oraz hakatony, w czasie których dziewczęta będą mogły spotkać ważne osobistości oraz poznać dostępne ścieżki kariery w branży technologicznej.

Jak podkreśla Moreland, zwrócenie większej uwagi kobiet na zagadnienia technologiczne może przysłużyć się rozwojowi innowacyjnych rozwiązań o bardziej zróżnicowanej naturze, odzwierciedlającej w większym stopniu globalną populację.

– Dziś kobiety zajmują zaledwie niewielki odsetek ważnych ról w tej dziedzinie – podkreśla. – Chcemy, aby ich pomysły i opinie zostały wysłuchane. Chcemy też wyposażyć kolejne pokolenie dziewcząt w umiejętności, których będą potrzebować do osiągnięcia sukcesu

Rosnąca liczba przedsięwzięć takich jak Jewelbots i Cuff oraz obozów typu Girls Make Games czy Black Girls Code zapewnia młodym dziewczętom coraz więcej możliwości tworzenia własnych rozwiązań, które być może zdołają w przyszłości wpłynąć na losy naszego świata.

jewelbots_3_nocredit

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Edukacja Makerzy Moda

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story