Pościg za wydajnością

Wirtualna rzeczywistość i dźwięk przestrzenny przyszłością muzyki

Kristin Houser Writer & Editor, LA Music Blog

Jak wirtualna rzeczywistość inspiruje artystów do odkrywania nowych metod transformacji muzyki w doświadczenia trójwymiarowe?

Od „Lemonade” Beyoncé po „Endless” Franka Oceana – albumy wizualne stają się coraz powszechniejsze w branży muzycznej. Wysokiej jakości nagrania wideo cieszą się takim samym zainteresowaniem jak ścieżka dźwiękowa, a te multimedialne pakiety oprócz wrażeń dźwiękowych dostarczają potężnej dawki doznań wizualnych.

Kolejne pokolenie audiofilów może oczekiwać jednak jeszcze więcej.

Albumy Björk – The WeekndRun the Jewels – zawierają teledyski nakręcone i zoptymalizowane pod kątem wirtualnej rzeczywistości (VR), a legenda muzyki Paul McCartney za pomocą VR pozwala swoim fanom z całego świata przenieść się do jego studia nagrań. Podobnie każdy festiwal muzyczny wart ceny biletu ma element VR, a słynna podziemna platforma nadawcza Boiler Room ogłosiła nawet plany otwarcia pierwszego na świecie muzycznego klubu VR w 2017 r.

„Technologie immersyjne nie są powszechnym nurtem, ale wyraźnie widać, jak szybko się rozwijają” – powiedział BBC Marcus Behrendt z platformy Vrtify VR. „Wkrótce staną się ważnym źródłem dochodu dla branży muzycznej, ponieważ zmieniają sposób odbierania muzyki przez fanów”.

Uzależnieni od technologii i muzyki fani, którzy zgromadzili się w tym roku w Austin, w Teksasie, na konferencji SXSW 2017 mogli dowiedzieć się więcej na temat tego trendu od osób prezentujących go podczas sesji panelowej „Przestrzeń przyszłością muzyki”.

spatial audio
Zdjęcie: Maya Dondonyan

„Rejestrujemy dźwięk od zaledwie 140 lat” – wyjaśnia Sarah Stevenson, jedna z panelistek i współzałożycielka REVRIE Immersive Works, firmy produkcyjnej VR.

„Możliwość nagrywania muzyki jest wspaniała. Dzięki niej możemy słuchać ulubionych piosenek ile razy chcemy, w dowolnym miejscu i czasie” – dodaje. „Nagranie nie jest jednak dokładną kopią tego, co słyszymy na żywo, gdy dźwięk otacza nas ze wszystkich stron i rozchodzi się we wszystkich kierunkach”.

Dzisiejsza technologia to zmienia. Twórcy mogą teraz zacierać granice między muzyką na żywo i nagraniem.

„Ostatnie osiągnięcia technologiczne pozwalają nam dokładniej nagrywać muzykę i manipulować zarówno informacjami o głębi dźwięku, jak i dużymi zbiorami danych” – mówi Stevenson. W ten sposób można wzbogacić muzykę o dodatkowy wymiar, aby lepiej oddać jej faktyczne brzmienie i wrażenia doświadczane w ruchu, kiedy widzimy i słyszymy nie tylko muzyków i muzykę, ale też otaczające nas obiekty.

„W miarę rozwoju tych technologii będziemy w stanie nagrywać i odtwarzać muzykę na zupełnie nowe sposoby”.

Inny panelista, Ryan Origin, jest producentem rzeczywistości mieszanej, muzykiem i nauczycielem. W swoim procesie twórczym wykorzystuje technologię rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej.

„Regularnie używam technik dźwięku przestrzennego w moich kompozycjach, często z powodów czysto estetycznych” – mówi. „Na przykład specjaliści z firmy Oculus stworzyli darmowe urządzenie Oculus Spatializer, które pozwala na obracanie obiektu źródłowego w trójwymiarze. Wtyczkę można zainstalować w swojej cyfrowej stacji roboczej, aby tworzyć animacje – naturalne i z innego świata”.

Origin dodaje, że Sound Particles i Panagement to inne narzędzia umożliwiające proste manipulowanie dźwiękiem, offline i w czasie rzeczywistym. Origin wykorzystuje tę imponującą technologię na prowadzonych przez siebie zajęciach.

„Pokazuję moim studentom, jak za pomocą tych narzędzi można ożywić dźwięk i tworzyć przekonujące animacje na nowe sposoby” – wyjaśnia. „Stałe inspirowanie uczniów i przyciąganie ich uwagi to niełatwe zadanie, a odrobina dźwiękowej magii sprawia, że lekcja zapada im w pamięć”.

spatial audio
Zdjęcie: Maya Dondonyan

VR to nie tylko zabawka dla artystów i pedagogów. Panelista Adam Arrigo jest prezesem i współzałożycielem TheWaveVR, muzyczno-technologicznego startupu, który tworzy pierwszą na świecie platformę społecznościową na potrzeby muzycznych koncertów w wirtualnej rzeczywistości. Zamiast wykorzystywać VR do tworzenia lub nauczania muzyki, korzysta z niej w celu poprawiania muzycznych wrażeń słuchaczy i artystów.

„W rzeczywistości wirtualnej czujesz się jak na koncercie. Technologia jest tak zaawansowana, że jest w stanie oszukać mózg, aby wierzył, że znajduje się w innym miejscu” – wyjaśnia Arrigo. „Dzięki temu można tworzyć zupełnie nowe materiały z wykorzystaniem dźwięku przestrzennego i wirtualnych przestrzeni, w których ludzie mogą doświadczać nowych rodzajów wrażeń muzycznych, mając zdalny dostęp do koncertów muzycznych na żywo”.

Firma Arrigo umożliwia artystom projektowanie wirtualnych sal koncertowych, do których fani przenoszą się, korzystając z zestawów VR. Platforma pozwala słuchaczom wchodzić w interakcje z artystami, nawiązywać stosunki towarzyskie ze znajomymi i tańczyć w rytm muzyki na żywo w dowolnym miejscu na świecie.

Ponieważ są to światy wirtualne, artyści tez mają więcej opcji do wyboru podczas projektowania swoich występów na żywo. Mogą zrezygnować z typowej sceny i zlokalizować koncert na wolnej przestrzeni albo stworzyć pokaz świateł, którego realizacja w rzeczywistości byłaby niemożliwa ze względu na ograniczenia finansowe.

Uczestnicy konferencji SXSW 2017 mogli przyjrzeć się innowacyjnym technologiom zmieniającym odbiór muzyki przez artystów i słuchaczy. Według zaangażowanych w ten trend twórców nie ma scenariuszy niemożliwych.

„Chcę muzyki, jakiej nigdy nie słyszałem, granej na instrumentach, jakich nigdy nie widziałem, w miejscach, w których nigdy nie byłem” – mówi Origin. „Szczegóły są do ustalenia”.

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Rozrywka

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story