Granie

Wzrost wydajności w grach w Windows 10 z DirectX 12

Każdy gracz wie, że tym wyższy komfort gry, im lepsza karta graficzna. Zwykle zatem instaluje się w komputerze zewnętrzną kartę graficzną, na przykład firmy nVidia lub AMD, mimo że wiele systemów ma obecnie wbudowany procesor graficzny.

– Przekazanie niektórych zadań przetwarzania końcowego do drugiego procesora graficznego umożliwia pierwszemu procesorowi rozpoczęcie przetwarzania następnej klatki, co zwiększa ogólną liczbę klatek na sekundę.

W przeszłości gracze, którzy zainstalowali w komputerze zewnętrzną kartę graficzną, raczej nie mogli korzystać z wbudowanych procesorów graficznych. Jednak nowy interfejs API bibliotek DirectX 12 umożliwia wykorzystanie tych nieużywanych układów do zwiększenia wydajności grafiki. Dzięki funkcji Multiadapter gry mogą wykorzystywać wiele procesorów graficznych w podobny sposób jak istniejące technologie typu Crossfire i SLI. Funkcja Multiadapter obsługuje oba te standardy w połączeniu z dowolnym wbudowanym układem graficznym.

Technologie Crossfire i SLI wymagają, aby obie karty były identyczne. Funkcja Multiadapter nie ma jednak takich wymagań. W przypadku prawidłowej implementacji system może wysyłać unikatowe informacje do każdej karty graficznej, aby przyspieszyć wyświetlanie grafiki.

Funkcja Multiadapter działa w dwóch trybach: ukrytym i jawnym. Tryb ukryty działa podobnie jak w poprzedniej wersji bibliotek DirectX. Interfejs API zajmuje się naprzemiennym renderowaniem klatek na wszystkich procesorach graficznych, które są połączone przy użyciu technologii SLI lub Crossfire. Działanie różni się w trybie jawnym. Jeśli system ma połączone procesory graficzne (SLI itp.), będą one widoczne dla systemu jako jeden procesor, co oznacza, że mogą one pracować w bardziej efektywny sposób, dzieląc zasoby w odpowiednich potokach.

DirectX 12 lepiej wykorzystuje sprzęt, aby zapewnić doskonałe wrażenia w grach.
DirectX 12 lepiej wykorzystuje sprzęt, aby zapewnić doskonałe wrażenia w grach.

Sytuacja staje się jeszcze ciekawsza w niepołączonym trybie funkcji Multiadapter — system może obsługiwać różne marki i typy procesorów graficznych, takie jak wbudowane i zewnętrzne. Największą zaletą jest możliwość uzyskania dodatkowej wydajności systemu bez konieczności ponoszenia kosztów.

Zostało to wyjaśnione we wpisie na blogu firmy Microsoft: „Praktycznie każda gra wykorzystuje przetwarzanie końcowe, aby zapewnić doskonałe wrażenia wizualne, ale takie przetwarzanie końcowe kosztuje.  Przekazanie niektórych zadań przetwarzania końcowego do drugiego procesora graficznego umożliwia pierwszemu procesorowi wcześniejsze rozpoczęcie przetwarzania następnej klatki, co zwiększa ogólną liczbę klatek na sekundę.

Wprawdzie korzyści nie będą ogromne, ale wykorzystanie wcześniej nieużywanego sprzętu umożliwi bezpłatne przyspieszenie.
Wprawdzie korzyści nie będą ogromne, ale wykorzystanie wcześniej nieużywanego sprzętu umożliwi bezpłatne przyspieszenie.

Wszystko to wygląda bardzo prosto, ale istnieje pewne poważne zastrzeżenie. Aby funkcja ta działała, interfejs API musi być obsługiwany przez gry. Nie ma wątpliwości, że tak się stanie, podobnie jak w przypadku obsługi wielu rdzeni i technologii takich jak Hyper-Threading. – Henry Tucker (@tuckski)

Udostępnij ten artykuł

Podobne tematy

Granie

Przeczytaj w następnej kolejności

Read Full Story